Emelies Travels -

Vad hände?
2008-07-31  01:31:34

Get more visitors to your blog! Permalink  General  Trackbacks ()   Follow on Bloglovin
Eh, jag vet inte varför inlägget nedanför hamnade där, det är ju ett gammalt inlägg! Jag skulle publisera "Bortskämd" som är en bit nedanför... Aja märkligt...

Efter regn kommer solsken
2008-07-31  01:25:24

Get more visitors to your blog! Permalink  Visby, Gotland  Trackbacks ()   Follow on Bloglovin
10 Juli

Ja, efter två otroligt döda dagar på jobbet så kom det två galet häktiska. Alla ska till Kneippbyn och bada och äta när det är fint väder, och nu märks det att det är vecka 28, snart Stockholmsveckan. Hamnen är knökfull och det är folk överallt på gatorna. Almedalsveckan är i full rulle och alla restauranger är smockade på folk.

Det blev ingen volleyboll för min del, det var så mycket folk på jobbet så jag var tvungen att jobba över två timmar! Ritkigt tråkigt, jag kom till planen när finalen och matchbollen skulle dömas. Men, ingen idé att hänga läpp över det! Vi tog en after work - öl och sedan drog jag in till stan och träffade Alex och Anna från Gråbos kvarterskrog. Vi satt på Nunnan ett tag och sedan en stund på Lillebror innan vi gick till O'Learys och vidare till Hamnplan. Jag träffade också Erik, från gymnasiet, Frans Schartau, och hans kompis.

Kvällen innan var det inte så mycket folk ute, men jag träffade en hel del som jag kände. Träffade även Mingus från Stockholm som var här över en natt med jobbet, det var kul!

Idag har jag varit ledig, riktigt skönt för det har varit helt fanstastiskt väder! Har solat och shoppat lite, men mest tagit det väldigt lugnt och sovit ut, för det förtjänade jag! :)

Foto: Emelie Persson

Bortskämd
2008-07-31  01:15:52

Jag var hemma en dag från jobbet sjukskriven, och jag blev bortskämd kan jag säga. Det är inte så dåligt att bo inneboende hos ett äldre par som bryr sig om en ändå! Jag fick lunch serverad inne på sängen, sedan te och en bulle och när jag skulle pallra mig ur sängen på kvällen och gå ner och handla mat kom jag inte så långt, för de hade redan fixat god middag till mig! Sjysst

Igår efter jobbet drog jag hem till Malin och hennes kille och snackade en massa, riktigt trevligt. Idag var jag nere på stan och träffade Elin och Alex, satt på Barista och åt lunch och shoppade lite.

I helgen kommer förhoppningsvis Jenkan tillbaka, och även Sara! Sjukt kul!

Foto: Emelie Persson

Oslo i höst!
2008-07-28  20:30:03

Get more visitors to your blog! Permalink  Oslo, Norge  Trackbacks ()   Follow on Bloglovin
Fan jag vaknade imorse och mådde riktigt piss. Inte för att jag var bakis, visserligen var jag ute på Gute och Munken igår, men jag är rätt sjuk. Feber har jag nog haft och jag har tillbringat dagen i sängen... Men jag har iallafall hunnit söka en massa jobb - i Oslo! Igår träffade jag Emma och vi käkade på Visby Restaurang. Vi bestämde att vi drar i september och jobbar ett tag, tjänar pengar och sedan drar vi till Australien om ett år! Det kommer bli grymt, så nu jobbar jag här hela augusti ut, kommer hem och firar min 20 års dag och efter det drar vi, om allt går som planerat.

Om någon har kontaker i Oslo angående jobb och boende, hör av er!

Alex och Emma på Wallers igår. Det blir Norge för min och Emmas del i höst!

Middag på Vinäger
2008-07-27  18:09:06

Som sagt var det segt att jobba på lördagen, men det var bara att hålla ut. Sedan cyklade jag hem och dog på sängen innan jag hoppade in i duschen för att dra vidare och träffa Åsa, Elin och Kim. Vi gick till Vinäger och åt riktigt god mat! Därefter splittrades vi upp, jag och Elin drog till Munken där det var knökfullt med folk! Medelåldern var ganska hög också så det var lite såddär, annars var det trevligt!

Idag har jag varit ledig. Första dagen på sjukt länge som jag har haft tid till att tvätta och bara ta det lugnt. Ikväll ska jag träffa Emma och käka, vi ska smida planer om Norge . Mer om det  senare!

Johan, Markus och Elin från Kneippbyn

Elin och Åsa, the boss

Kim

Elin

Jag och Elin på Munken

Medelhavsvärme
2008-07-27  17:56:14

I fredags jobbade jag över fyra timmar för det var så mycket att göra. Efter jobbet träffade jag Alex nere på Hamnplan och lite senare även en gammal badmintonpolare. Jag hade kul men det var riktigt segt att gå upp nästa dag och jobba igen. Det är verkligen sommar nu, värmen och det fina vädret är här och alla ska åka till Kneippbyn och bada.

Alex på Hamnplan

Hamnen

Segling
2008-07-27  14:07:04

På torsdagen hängde jag med familjen som skulle vidare med båten upp till Lickershamn. Det var skönt att få komma ut på sjön igen. Väl framme så var det bara att hoppa på bussen igen och dra iväg till jobbet och säga hej då till familjen.

Visby

Chips trivs på båten

En Rauk utanför Lickershamn

S/y Zilver

Lickershamn

Gotland - en ö från Medelhavet?
2008-07-27  13:55:10

Onsdag. Kanonväder. Vilken värme! Vi gick bort till Tott och solade på stranden och sedan käkade vi där på Beach Club. Hur mysigt som helst och det kändes verkligen inte som att vi var i Sverige längre. Helt magiskt, så sjukt fint och galet varmt! Sedan var det dags för mig att bege mig till jobbet, och vi slog säljrekord för denna sommaren, shit vad mycket folk det var under dagen och kvällen var inte så mycket lugnare den heller.

Hamnen

Beach Club

Evelina, brorsan, Johan, syrran och jag på lunch på Beach Club

Tisdag
2008-07-27  13:44:58

Nästa dag var det shopping på schemat. Jag, mamma och syrran drog igenom hela Visby och fyndade lite, sedan gick jag och syrran ner till Kallis och satte oss på stranden.

Efter det åt vi god mat i båten och tittade på solnedgången och sedan gick vi in till stan och satte oss på Nunnan. Det hände  inte så mycket mer den dagen, men det var lugnt och skönt att vara ledig!

Chrisse vid Kallis

Syskon

Fårö
2008-07-27  13:37:23

Måndag.

Jag sov riktigt gott i båten och på morgonen blev jag väckt med frukosten på bordet. Vi skulle strax iväg till Fårö med hyrbil. Det var konstigt väder, fint men helt plötsligt världens åska och regn.

Vi åkte iallafall över till Fårö och tittade runt lite här och där och sedan åkte vi tillbaka till hamnen igen och mötte min syrra som kom med färjan. Sedan åt vi gott grillat kött och Lousie, min halvkusin som också kommit hit och jobbar på Kneippbyn, kom på besök. Sedan drog Lousie, jag och syrran till Nunnan och sedan till Lillebror och snackade över några öl.

Lauter Horn på Fårö

Brorsan, mamma och jag

En massa Raukar, det såg nästan ut som en kyrkogård

Suderstrand

Sverige? Grekland?

Chrisse på Lillebror

Familjeträff
2008-07-25  01:53:33

Då var jag hemma igen då, nu så här halv två på natten efter jobbet, efter att ha bott med familjen i segelbåten några nätter. Igår var det katastrofalt mycket folk, vi sålde enormt mycket men idag var det lite lugnare, trots att det varit två dagar med medelhavsvärme och strålande solsken.

Jag har ialla fall haft två bra lediga dagar. Efter jobbet i söndags träffade jag familjen nere vid båten och sedan gick vi ut och käkade och drack fräsha drinkar på Trädgår'n, där det var skitgod mat! Sedan gick vi ner mot hamnen och satte oss på Joda och tog några kaffedrinkar, och sedan träffade jag Elin, Emmelie och hela Kneippbyngänget på Munken. Så kvällen spenderades på Munken och Gute och Noice spelade.

Jag uppdaterar mer imorgon (jag hoppas att jag hinner...)

Mammsen och lille vovven, Chips

Var tvungen att sno denna bilden som mamma och pappa tog i Västervik, jag tyckte den var så fin!

Familjen på besök
2008-07-20  02:27:05

Idag sov jag ut länge, sedan träffade jag Elin från jobbet och tog en fika på Barista. Det var gott med en is-chai i värmen! Sedan gick vi ner till Kallis en sväng och tittade innan Elin skulle till jobbet, och det var hur lång kö som helst för att komma in på stället. Sedan gick jag till Piren och träffade mina föräldrar och brorsan, som seglat över för att hälsa på mig. Jag träffade lille Chips också, och han blev glad av att se mig igen!

Sedan cyklade jag vidare till jobbet, och nu kommer det väl vara tyst här några dagar igen för jag ska tillbringa den närmsta tiden med min familj! Ska förövrigt upp om 4 ½ timme igen till jobbet. So long!

Utanför Kallis

Elin

Jag

Jag och Elin

Hej då Jenkan!
2008-07-20  02:11:52

På torsdagen började jag jobba klockan fem, och innan det packade jag mina grejer från Norderstrand stugan och sedan skulle vi gå till stranden. Men så fort vi kom fram blev det mulet och regn, så vi gick vidare in till stan och käkade pizza på Restaurang Köpmannen. Jag slutade ganska sent så det hände inte så mycket mer den dagen, sov som en stock och sedan var det dags att jobba igen nästa dag.

Jenkan och Alex kom på besök och när jag slutade drog vi för att äta på Pastavagnen. Sedan kom Jenkan hem till mig så fixade vi oss lite och efter det drog vi till Vinäger. Jenkan skulle hem senare den kvällen, så vi begav oss ner mot hamnen och satte oss på Joda en stund innan det var dags att säga hej då.

Efter det träffade jag Malin, en tjej från jobbet och vi drog till Munken där det var mycket folk. (Här är några snodda bilder från Jenkan)

Jag och Alex på Restaurang Köpmannen

Jag på jobbet

Min kära arbetsplats

Jag (sliten som ett djur) och Jenkan på Vinäger

Malin och jag på Munken

Munken

Proppat med folk överallt!
2008-07-19  13:38:40

På onsdagen drog jag och Jenkan upp på stan och kikade i lite affärer och sedan gick vi och handlade käk. Vi satte oss nere på stranden med Alpay och Alex och grillade och sedan gick vi till Kallis där det var ännu mer folk än dagen innan! Det var knappt så att vi kom in på stället, men efter en stunds köande så var vi inne. Alltså, jag är från Stockholm, men ändå har jag aldrig sett så många stockholmare på ett och samma ställe!

Sedan gick vi hem och fixade i ordning oss, och efter det gick vi till Visby Beach Club (något nytt ställe vid Norderstrand som tillhör Tott Hotell) och tittade på solnedgången som alltid är lika vacker. Där var det mycket folk och sedan drog vi oss in mot stan. Det var så mycket folk överallt så det knappt gick att gå på gatorna. Det var typ en timmes kö på varenda klubb så vi drog till Nunnan och satte oss istället. Sedan drog vi hem.

Jenkan på stranden vid grillningen

Kallis för någon vecka sedan

Kallis nu under Stockholmsveckan

Visby Beach Club

Stockholmsveckan
2008-07-19  13:03:48

På tisdagen var jag ledig, så då sov vi ut och grillade till lunch. Vi tog det väldigt lugnt och sedan gick vi till hamnen och tog en glass. Vilket röj det är överallt, ungdomar som spelar hög partymusik i båtarna mitt på dagen och dansar och tjoar, man blir riktigt glad! Men det är lite väl mycket stockholmsstil över allting för min smak, allt ska vara så himla mycket överklass. Men det är kul ändå! Sedan gick vi till Kallis på After Beach, och jävlar vad mycket folk det var där! Vi tittade på bandet som spelade och sedan var det fest en stund efter. Sedan stapplade vi oss vidare hemåt (jag bodde hos Jenkan och co tre nätter vid Norderstrand) och kom på att vi inte hade käkat någon middag. Då gick vi förbi något som verkade vara ett tididgt smakprov på medeltidsveckan så vi köpte någon slags medeltidskebab och mysko saft.

Efter det tog vi en dusch och förade lite, för att sedan dra vidare till Hamnplan. Vi svängde förbi O'Learys först och tog en öl. Shit vad smockat det var med folk på Hamnplan! Men kul var det, och sedan fick jag och Jenkan skjuts hem.

Grillning

Den lilla stugan vi bodde i vid Norderstrand

Alpay i hamnen

Jenkan och Alpay på Kallis

Kallis

Medeltid

Jenkan äter medeltidskebab

Henke, Alex och Alpay på O'Learys

Jenkan på Hamnplan

I have moved! Check out my new site at Emelie's Travels.
Home

Welcome to my blog! I'm writing mostly in Swedish, but feel free to use the google translation tool to read it in your language.
Stockholm, Sweden
Follow on Bloglovin

Are you interested in my photos? Please visit mostphotos.com/emelaia for more information.

My photography interest started in 2012 when I did my snowseason in Canada. I bought my first DSLR in December 2013 and since then I've been practicing on my own, always trying new things and ame for getting better photos.
- Nikon D610
- Panasonic Lumix DMC GX1
- GoPro Hero3+ Black Edition

Emelie Persson
Stockholm, Sweden

In this blog I'm writing about my life as a backpacker and a seasonal worker. I've been traveling the past five years and just can't stop. I'm simply too dependent and the grass is always greener on the other side they say... I hope to inspire and help other Travellers by sharing my experiences through this blog. If there's any questions, don't hesitate to write a comment or contact my mail. And remember, a little comment will inspire me to write more often!

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...