Emelies Travels -

Vuxna människor betér sig som barnungar
2008-10-30  19:53:35

Get more visitors to your blog! Permalink  Oslo, Norge  Trackbacks ()   
Follow on Facebook Follow on Bloglovin   

Igår var ingen bra dag på jobbet. Vuxna människor kan tydligen inte uppföra sig. Det är sjukt hur vanligt det är med vuxna män som går och sätter sig ensamma på krogen och dricker shots efter shots och beställer in hela vinare och whiskey och allt vad det heter. Vad mycket folk dricker varenda dag! Igår var en sådan dag då det bara var dräggiga män på Eilefs som drack sig väldigt fulla. De kladdar på sina damer och beter sig som småbarn. Ett gäng hade snott en påse tortilla chips innanför baren utan att vi såg det, ganska moget gjort tycker man. De respekterar en inte ett skit och tar en för en lättfotad flicka. "Vill du ha en 0,4 eller 0,6 öl?"- "Klart jag vill ha sex, kan jag få det med dig" eller som man säger på norska: "Vill du ha en null fire pils eller null sex?"- "Hahaha tror du jag får noll sex hemma? Vuxna fulla människor som är otrevliga och äckliga, som grisar ner något förjävligt och inte tar hänsyn till någonting. Blir inte nöjda och bara klagar. Och när det var dags för stängning gick jag till de sista gästerna och berättade att det är sista rundan om de vill beställa något i baren. "Kan man få en runda med dig?" Asså äckliga skämt är inte kul. De ställer sig mitt på dansgolvet som är helt tomt en onsdagskväll, och tar på alla personliga ägodelar på varandra medans alla andra sitter vid sina bord och ser på. Så var hela dagen igår, inte kul alls! Var kom alla dessa otrevliga gäster ifrån? Mycket märkligt. Jag har svårt att tro att ens föräldrar och alla bekanta vuxna betér sig såhär, eller det kanske de gör?


Och sedan kapitlet om oss svenskar. Svenskar dricksar inte ett skit, kräver full uppmärksamhet och super-service men är otrevliga. De klagar på maten att det var för lite mat för pengarna osv. Men hallå, vi är i Norge och det är dyrare här än i Sverige, så är det bara! Och om man åker iväg på en resa till ett land som är dyrare måste man ju ta det för vad det är. Svenskar dricksar generellt ingenting och jag tycker svenskarna betér sig hänsynslöst så fort de kommer utanför Sverige. När de inte längre är hemma kan man tydligen beté sig hur som helst och man är uppkäftig, högljudd och kaxig. Men när man kommer hem till Sverige igen så går man in i sin egen bubbla och lever sitt vanliga enkla Svensson liv. Skärpning alla svenskar! (Just i detta fall vill jag relatera mig själv som norsk) Däremot är alla svenskar som jobbar här oerhört trevliga och arbetsamma. Konstigt att man kan uppföra sig hur som helst så länge det inte är ens egna hem.


Idag var det möte med jobbet. Vi måste tydligen skärpa oss med kassahanteringen och uppgöret. Vad är det för system dem har, helt omöjligt för hur man än gör så blir det bara fel! Vad finns det för olika kassasystem inom restaurang och krogbranschen egentligen? Det måste finnas bättre än det vi har!

Jobba i Australien och Kanada


Comments
Mamma

Nej, dina föräldrar har aldrig betett sig som de du beskriver, men det finns gott om vuxna som beter sig som barn o galningar. Många vuxna tappar fullständigt både sans o vett när de dricker, för att inte tala om

hur kladdiga de kan bli.

2008-10-30 @ 20:38:54
Emelie

Hahah ok vad bra, jag trodde inte det heller! =) I sånna fall hade jag slängt ut er!

2008-10-30 @ 20:52:05 Website: http://emelaia.blogg.se/
jenkan

jag beter mig gärna så!!! är iofs bara "nybliven" vuxen...får väl lära mig=)

2008-10-30 @ 21:02:05
Jenny

Tror nog att de vuxna behøver få ur sig det de inte brukar få ur sig hemma då de kanske lever på sina liv utan att de vet vart de ska.. Tycker dock att lite mer vett borde prentas in i skallen på endel folk.

Respektløst att komma med sådana kommentarer! Fy fan!



Okej, ja det finns ju endel lager vid Vestlis linje..=)

Jobbar på CoopSentrallager som lagerfunksonær. Var først onøjd med lønen men jag trivs så bra dær så nu struntar jag i vad jag tjænar.. Dock finns det mycket øvertid så septemberlønen blev 24000 nok.

Tjænar du bra? =) Tjænade hon bra på skolagret?



jag bor på St.hanshaugen i ett kollektiv med 7 andra.. =) Hur och var bor du?

2008-10-31 @ 15:07:56 Website: http://dendarjenny.blogg.se/
Nancy

Gud va kul att du hittat in till min blogg! =)

Din måste jag absolut följa nu när jag funnit den. Hur är Norge och hur är allt med dig?

2008-10-31 @ 17:49:28 Website: http://fancynancy.blogg.se/
Send a letter:


Name:
Remember me?

Mail: (will not be published)


Website:


Comment:

Trackback
I have moved! Check out my new site at Emelie's Travels.
Home

Welcome to my blog! I'm writing mostly in Swedish, but feel free to use the google translation tool to read it in your language.
Stockholm, Sweden
Follow on Bloglovin




Are you interested in my photos? Please visit www.shutterstock.com for more information.


My photography interest started in 2012 when I did my snowseason in Canada. I bought my first DSLR in December 2013 and since then I've been practicing on my own, always trying new things and ame for getting better photos.
- Nikon D610
- Panasonic Lumix DMC GX1
- GoPro Hero3+ Black Edition




Emelie Persson
Stockholm, Sweden





In this blog I'm writing about my life as a backpacker and a seasonal worker. I've been traveling the past five years and just can't stop. I'm simply too dependent and the grass is always greener on the other side they say... I hope to inspire and help other Travellers by sharing my experiences through this blog. If there's any questions, don't hesitate to write a comment or contact my mail. And remember, a little comment will inspire me to write more often!


Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...