Emelies Travels -

Kämpig vecka...
2009-02-04  23:13:35

Get more visitors to your blog! Permalink  Oslo, Norge  Trackbacks ()   
Follow on Facebook Follow on Bloglovin   

Måndagen dagen efter julbordet var ju självklar jag uppsatt på tidig vakt, så jag skulle öppna. Det tog emot något så enormt för det var längesedan jag mått så dåligt... Men jag utförde mitt jobb, även om resultatet kanske inte blev det allra bästa. När dagen började närma sig sitt slut och jag kunde se sängen allt tydligare ringde telefonen och Ryan som skulle komma och byta av mig sa att han inte kunde jobba för det hade hänt en grej. Han försökte få tag på andra som kunde ta hans pass men ingen kunde eller ville. Jag som är alldeles för snäll för mitt eget bästa som aldrig heller kan säga nej, ställde självklart upp och jobbade ut resten av kvällen, fast jag var så sur och trött och bakis så jag knappt visste vad jag hette längre. Det slutade med att jag jobbade 12 timmar dagen efter ett galet julbord med den värsta bakfyllan ever då resten av alla i Eilfspersonalen låg hemma i sina sängar. Jag kände mig inte så glad.

Veckan fortsatte i samma stuk, av någon underlig anledning så fick jag jobba över alla timmar som kunde jobbas över. På onsdagen, då jag egentligen skulle vara ledig hoppade jag in och trodde jag skulle jobba några timmar bara. Men väl på plats visade det sig bli ett 12 timmars pass igen, en onsdag då det är mycket folk tillsammans med Katrine som är helt ny i baren och då jag för första gången skulle vara ansvarig för så mycket folk, pengar och att lära upp en ny tjej. Självklart, bara för att jag är jag kom det in hur mycket människor som helst så vi var tvungna att stänga köket så att båda kunde stå i baren och ösa på drink efter drink. Inte nog med det hade vi ett gäng svenska fotbollskillar som firade en födelsedag och levde rövare högt som tusan och hade ingen respekt för vare sig mig, Katrine eller resten av gästerna. Efter alldeles för många varningar var de tuvunga att slängas ut, men inte ens då kunde de lyssna på oss. Det var jävligt alltså! Jag och Katrine fick dra dem ut i jack kragen och skrika på dem för att kunna överrösta dem. Till råga på allt kom en skitfull kille in med ett humör som hette duga och skulle börja mucka med sverigekillarna. Och två andra gäster skulle lägga sig i så det var SÅ nära att det slutade med slagsmål inne på Eilefs. Varför ska detta hända när jag är ansvarig? Dessutom hade vi några gäster som hade kort i baren, som drack i stadig takt och notan växte sig allt större. Den slutade på över 7 000 kronor och kortägaren ville inte dricksa utan beloppet skulle jag bestämma. Jag tyckte att 10 % var rimligt men det kändes fel att bestämma sig egen dricks när jag gett dem mer service än vi ska göra på Eilefs (att ta bordsbeställningar och springa ut med dricka). Men kvällen slutade med ett helt felfritt kassa uppgjör från min sida med totalt 1600 kr i dricks. Så det kändes bra!

Veckan slutade med 54 timmar, (istället för ca 35 timmar som det brukar bli i vanliga fall) och nu börjar jag fundera över om det inte finns någon slags gräns för hur många timmar man kan jobba innan man får övertid inom krogbranchen. Eller det kanske inte ens finns?

Jobba i Australien och Kanada


Comments
- H*

- jo det kanske finns :O who knows :p

2009-02-04 @ 23:20:23 Website: http://merei.blogg.se/
Frida

Det tror jag inte det finns lilla du :) Du vet väl vad Anna jobbade, typ ibland 12 timmar varje dag hela veckan :P

2009-02-05 @ 08:46:38 Website: http://fridahallstrom.blogg.se/
Send a letter:


Name:
Remember me?

Mail: (will not be published)


Website:


Comment:

Trackback
I have moved! Check out my new site at Emelie's Travels.
Home

Welcome to my blog! I'm writing mostly in Swedish, but feel free to use the google translation tool to read it in your language.
Stockholm, Sweden
Follow on Bloglovin




Are you interested in my photos? Please visit www.shutterstock.com for more information.


My photography interest started in 2012 when I did my snowseason in Canada. I bought my first DSLR in December 2013 and since then I've been practicing on my own, always trying new things and ame for getting better photos.
- Nikon D610
- Panasonic Lumix DMC GX1
- GoPro Hero3+ Black Edition




Emelie Persson
Stockholm, Sweden





In this blog I'm writing about my life as a backpacker and a seasonal worker. I've been traveling the past five years and just can't stop. I'm simply too dependent and the grass is always greener on the other side they say... I hope to inspire and help other Travellers by sharing my experiences through this blog. If there's any questions, don't hesitate to write a comment or contact my mail. And remember, a little comment will inspire me to write more often!


Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...