Emelies Travels -

Time for smoko
2011-08-01  14:14:59

Get more visitors to your blog! Permalink  "Fruitpicking"  Trackbacks ()   
Follow on Facebook Follow on Bloglovin   
Varje sekund är en minut och varje minut är en timme lång. Så tråkigt är det på jobbet... Men nu är det inte lång tid kvar här! På Lördag åker vi upp till Townsville, bor där en natt innan vi tar buss i 25 timmar in till Alice Springs. Där väntar öken, kängurus, ormar och en stor röd stenbumling. Det ska bli kul!
*Smoko är australisk slang för paus
Vi drog till Airlie Beach en dag
Tillbaka mot Bowen!
Jobba i Australien och Kanada


Comments
Josefin

Hej! Jag ska resa till Australien i höst och backpacka runt, är väldigt kul att läsa din blogg :)

I alla fall, jag har en fråga, tog ni några speciella vaccinationer innan ni åkte iväg?

Tacksam för svar!

2011-08-01 @ 15:26:38
Sofie

Tja!

Drar till Australien i November någon gång med kanske inte världens största budget. Min fråga är om det är lätt att få jobb om man har ett turist-visum? :)Vart är det lättast att få jobb? Tips på sevärda städer, billiga hostels m.m.?

2011-08-03 @ 15:07:20
Pappa

Hej det är inte så många timmar kvar då till ni får semester igen. Det blir nog en upplevelse får er igen att åka ut i öken.

Är hemma nu.



Sköt om er

2011-08-04 @ 00:22:50
Emelie

Hej tjejer! Gud va kul att ni hittat min blogg! Jag tog bara hepatit A och B, det räcker. Om du ändå tänkt att jobba så är det ju lugnt om du inte har så stor budget. Man kan jobba med frukt på farm så som vi gör just nu, gör du 88 dagar har du ditt andra visum. Alla kan få jobb på farm och det är lätt att få jobb bara säsongen är igång. Annars har jag inte hört att det är några problem att få andra jobb, typ som restaurang. Däremot måste man ansöka om ett bevis att man kan hantera att servera alkohol, det kostar runt 80 dollar (tror jag, detta är jag inte alls säker på) men detta ska vara enkelt att fixa å har man det får man lätt jobb speciellt om man är svensk. Folk kan tappa hakan om du säger att du är svensk här haha. Många jobbar i sydney, melbourne eller perth. Perth på västkusten är lite dyrare men man tjänar bättre, jag skulle gärna ha jobbat där om jag åkte tillbaka. Det finns så mkt man vill se här! Köp en lonely travel bok, den kommer du använda. Där står alla hostel som är något att ha. Vi reste hela östkusten med en buss, oz experience, å de tipsade om hostel varje gång du var på bussen, de ringde tom å bokade det åt en. Man måste göra östkusten från sydney till cairns, melbourne, gärna västkusten. Ni får se hur uluru är om ni kikar in här om ett tag, vi åker in dit i helgen så får vi se om det är nått att ha! Det är flera blivande oz backpackers som hittat till min blogg, så jag tänkte lägga upp ett inlägg med alla mina tips å hur vi gjorde vår resa, så småningom. Vi får se när jag hinner det, men håll utkik! Är det något mer ni undrar över så fråga gärna:)

2011-08-05 @ 00:30:53
Sofie

Tack så mycket för svar!

Vad menar du med andra visum? :)Är det lätt att få jobb om man åker dit med turistvisum? Har nämligen hört att det är svårt eftersom arbetsgivarna gärna tar dem med W&H...

Vart kan man fixa ett sådant bevis? :) Och vart kan man få tag på en "lonely travel bok"? Haha har många frågor här!

Cairns blir det garanterat :D

Ha det fint!

2011-08-10 @ 02:59:56
Emelie

Man får ett work and holiday visum en gång i sitt liv. Men man kan jobba för att få ett andra år, om man vill vara här längre. Jag har knappt hört talas om W&H när jag varit här, det är mer hysteri där hemma. Klart du kan få jobb utan dem! Jag har klurat ihop ett inlägg med alla dina svar och även en massa andra blivande backpackers funderingar. Jag ska lägga ut det om några dagar, kanske inom en veckas tid, där länkar jag till alla sidor du kan behöva, tex det alkohol beviset och var du kan få tag på lonely travel boken! Men jag är inte riktigt klar än så håll utkik!

2011-08-12 @ 13:11:39 Website: http://emelaia.blogg.se/
Send a letter:


Name:
Remember me?

Mail: (will not be published)


Website:


Comment:

Trackback
I have moved! Check out my new site at Emelie's Travels.
Home

Welcome to my blog! I'm writing mostly in Swedish, but feel free to use the google translation tool to read it in your language.
Stockholm, Sweden
Follow on Bloglovin




Are you interested in my photos? Please visit www.shutterstock.com for more information.


My photography interest started in 2012 when I did my snowseason in Canada. I bought my first DSLR in December 2013 and since then I've been practicing on my own, always trying new things and ame for getting better photos.
- Nikon D610
- Panasonic Lumix DMC GX1
- GoPro Hero3+ Black Edition




Emelie Persson
Stockholm, Sweden





In this blog I'm writing about my life as a backpacker and a seasonal worker. I've been traveling the past five years and just can't stop. I'm simply too dependent and the grass is always greener on the other side they say... I hope to inspire and help other Travellers by sharing my experiences through this blog. If there's any questions, don't hesitate to write a comment or contact my mail. And remember, a little comment will inspire me to write more often!


Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...