Emelies Travels -

Arbetspass nr 1
2011-12-18  18:19:35

Get more visitors to your blog! Permalink  Hemsedal, Norge  Trackbacks ()   
Follow on Facebook Follow on Bloglovin   
Igår jobbade jag mitt första pass i restaurangen. Jag kommer jobba med en engelsk tjej, en dansk kille och en dansk tjej i servisen, sedan är det två svenskar i baren. En salig blandning, men det gillar vi! Det kommer en norsk kock efter jul annars är kockarna svenskar. Jag och Rachel, den engelska tjejen, skulle servera i bistron till ett antal bokningar. Det gick väl bra, fast det var lite rörigt. Datasystemet stämde inte överrens med menyn och vi fick hitta på priser till dryck m.m. Det var dåligt med mat så vi fick avböja drop in gäster. Lite oorganiserat helt enkelt, men det kan väl bara bli bättre. Det blir väl lätt så på säsongsjobb där personalen är ny och inte har koll på var saker och ting finns osv. Det var på väg att börja brinna också! De har köpt in ljus med en tråd runt som dekoration, så när ljusen brinner ned börjar ju den där tråden ta eld och lågan blev så hög att den nästan satte fart på gardinen. Jävligt korkad deisgn på ljusen måste jag säga, som tur var hann vi agera innan det var för sent så ingen skada skedd! När vi slutade bjöd några gäster på ett glas vin så vi satte oss där och tjötade ett tag, så antagligen var väl gästerna nöjda med vår service trots alla förvirrade besked hit och dit.


Jag, syrran och Perre körde i backen igår, denna gång på skidor. Det var jäkligt kallt dock, - 17 grader så det blev en lång paus i skidstugan med en varm sjokolade med krem. Sedan har jag insett hur otränad jag är, mina ben håller inte uppe mig längre så pausen kanske blev ytterligare lite längre än tänkt... Jag får ta tag i träningen, det här går inte! När vi kom hem skulle jag ta tag i ölen som fortfarande låg gömd i bilen. Någon har sagt att alkohol inte fryser och inte heller öl, men jag kände mig lite orolig när det blivit så kallt. Jo visst fasen hade ölen frusit! Vad händer med ölen sen när den tinar, är den konstig då, någon som vet? Man kan ju koka bort alkohol, men den går väl inte att frysa bort? Vi hade ju gömt lite öl i bilen, dels under reservdäcket. Klumpiga jag hade svårt att få upp däcket så något vasst spetsade såklart en öl så den bara sprutade åt alla håll och kanter. Just den här ölen hade inte frusit, men så fort vätskan kom ut i luften frös den till öl-snö och öl-is så det var nästan ömöjligt att få rent bilen sen.


Idag har Chrisse kick-off så snart ska jag möta upp henne och hennes jobb ute i byn någon stans. Det tråkiga är att huset nu är tomt, alla har lämnat oss. Våra roomies har dargit hem över jul så nu har vi huset för oss själva en vecka. Men vi får säkert fullt upp ändå, imorgon blir det After Ski bland annat. Sedan jobbar inte jag förrän den 25e då jag ska stå i baren, så skidsemester HEJ!


Vi drog ut en kväll på Skogstad med Perre och där träffade vi på de svenska bartendrarna, bland annat Jakob som syns på en bild. Sedan hade vi en härlig men kall dag på berget med Perre och sista bilden är Chrisse när vi käkar lamm på mitt jobb.
Jobba i Australien och Kanada


Comments
Send a letter:


Name:
Remember me?

Mail: (will not be published)


Website:


Comment:

Trackback
I have moved! Check out my new site at Emelie's Travels.
Home

Welcome to my blog! I'm writing mostly in Swedish, but feel free to use the google translation tool to read it in your language.
Stockholm, Sweden
Follow on Bloglovin




Are you interested in my photos? Please visit www.shutterstock.com for more information.


My photography interest started in 2012 when I did my snowseason in Canada. I bought my first DSLR in December 2013 and since then I've been practicing on my own, always trying new things and ame for getting better photos.
- Nikon D610
- Panasonic Lumix DMC GX1
- GoPro Hero3+ Black Edition




Emelie Persson
Stockholm, Sweden





In this blog I'm writing about my life as a backpacker and a seasonal worker. I've been traveling the past five years and just can't stop. I'm simply too dependent and the grass is always greener on the other side they say... I hope to inspire and help other Travellers by sharing my experiences through this blog. If there's any questions, don't hesitate to write a comment or contact my mail. And remember, a little comment will inspire me to write more often!


Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...