Emelies Travels -

Livet i Bowen
2011-06-22  12:20:13

Get more visitors to your blog! Permalink  "Fruitpicking"  Trackbacks ()   
Follow on Facebook Follow on Bloglovin   

Vi fortsätter slita men har fortfarande lite tur/otur med ledigheten. Vi fick ytterligare en ledig helg. Helt ok att vara ledig på helgerna trots allt, för Bowens uteliv är faktiskt inte fy skam (dock inte lika bra för ekonomin). Det blev en runda ut på stan på fredagskvällen med gänget från Barbera farmen, och på lördagen skulle det firas att Bowen fyllde 150 år. Det var lite livemusik och håll igång vid stranden, men temperaturen var inget beachväder så vi begav oss fort in på puben. Hör och häpna, det är kallt här. På nätterna alltså. Härom morgonen var det 8 grader när vi började jobba, men så fort solen kommer fram blir det runt svettiga 25 grader. Vi är ändå glada att det inte är varmare än så när vi jobbar, hade vi varit här under deras sommar hade vi nog dött.

 

Problemet är bara kläder. Jag inser nu att jag kanske, till slut, har varit lite för generös med att kasta kläder. Eller tappa bort dessutom. Plus att de flesta av mina kläder är trasiga vid det här laget. Brist på varma kläder på kvällarna är det också. Den enda jacka jag äger är min regnjacka och den är kamouflerad i jord från jobbet. Vi får gå ut i flipflop (=svinkallt) eftersom de enda heltäckande skorna vi har, har skänkts till jobbet. Mina enda jeans är det stora hål i så jag kan inte använda dem. Jag har en massa toppar men till dem krävs jeans, jag har leggings men inget att ha till. Vad tänkte jag egentligen där hemma? Jag har glömt min pyjamas någonstans. Jag har jobbat i samma strumpor i två veckor nu, och mina jobbkläder behöver tvättas men jag har inget annat jag tänker offra för jobbet så de kommer aldrig torka. Det finns typ ingen klädesaffär och även om det fanns räcker inte tiden till för sådant. Asien, vi behöver dig nu! Då kommer väskan bytas ut helt och hållet kan jag lova!

 

Hur som helst, vilka I-landsproblem va? Timmarna på jobbet rullar i alla fall iväg och tiden går snabbare för var dag som går. Vi har tillbringat den senaste tiden bakom en traktor och planterat paprika plantor. Från håll ser det ut som att traktorn går i slow motion, men bakom det stora skrället går det fort som attan. Man ska hinna stoppa i en planta i varje hål utan att missa, hinna byta plantbackar och inte ge upp för panikvärken som skriker i ryggen. Runt 25 minuter varje runda har vi suttit där och plockat plantor från traktorn och sedan böjt oss ned för att pressa i dem i jorden. Det är jobbigt kan jag säga, plus att man är grymt stressad. Efter traktor färden ska man gå bakom och fixa till alla plantor som precis planterats så att de kan växa till sig ordentligt, innan det är dags för nästa planteringsrunda.

 

Men nu har vi faktiskt fått ytterligare en ny arbetsuppgift. Vi rensar ogräs längs med de snart färdigvuxna tomatplantorna. Det är ungefär som att kratta löv, fast i 10 timmar om dagen. Och den som vet hur det är att kratta löv vet hur jobbigt det är. Bra för magmusklerna antar jag. Vi får se det som att vi får betalt för att gå till gymmet 10 timmar om dagen. Detta jobbet bland tomaterna är lite läskigare dock, för här kan man verkligen föreställa sig hur läskiga djur gömmer sig. Tur att man bankar med verktyget hela tiden. Vi hittade faktiskt en bit av skinnet från en orm, så dem lurar där i närheten. En dag hittade en av aussie killarna på farmen en orm som tydligen var ofarlig. Den var inte speciellt stor, så han höll den slingrande runt sina armar. Och på tal om djur så hittade vår holländska farmvän en stor hårig spindel på en av tomatplantorna. Dessutom brukar vi få sällskap av en flock EMU:s som hälsar på vid sidan av ena åkern. Ja, det var då en liten inblick i hur det ser ut att leva här i Bowen!

 

Jossan, vår italienska jobbkompis Ambra och jag

Bak på denna traktorn har vi suttit i ett antal timmar och planterat

Rensa ogräs

Det ljusgröna är ogräs som ska bort

Tre tjejer fulla med energi (?). Här med vår andra italienska jobbkompis Sonia

En av hundarna på farmen, typ världens sötaste (efter Chips såklart). Hon ser ut som en dingo och står alltid bak på bilflaket och öronen flyger i fartvinden

 

 

Jobba i Australien och Kanada


Comments
Pappa

Hej, Nu har vi midsommar och det ösrenar trist.

Du får se upp för små krypen.

Ha Ha ni ser väl ut som riktiga lodisar nu med trasiga leriga kläder samt en fräsch regnjacka i alla väder.

Du får hitta på en kläd kod för din klädsel den kanske säljer. "Outpack Ranch, By Mli" kanske.



Kramar Pappa



Var rädd om dig.



2011-06-23 @ 10:04:13
Mormor

Hans och jag åkte till Lena i Nossebro, hellre än att sitta ensamma i vårt glashus. Regn och ingen midsommarstång, men vi hade kul ändå. Lade blommor på Torstens grav på väg dit. Persons seglar och Ami fick vara med plus en båt för Birgitta och Leif. Akta dig för ormar !!! Många kramar

2011-06-26 @ 07:08:28
Mormor

Jag har skrivit långt till dig, men det kommer inte fram. Hans och jag firade hos Lena i Nossebro, ingen stång, mulet, satt inne och hade kul ändå. Försöker få fram detta men annars vet du att jag läser allt du skriver.

2011-06-26 @ 12:44:50
Send a letter:


Name:
Remember me?

Mail: (will not be published)


Website:


Comment:

Trackback
I have moved! Check out my new site at Emelie's Travels.
Home

Welcome to my blog! I'm writing mostly in Swedish, but feel free to use the google translation tool to read it in your language.
Stockholm, Sweden
Follow on Bloglovin




Are you interested in my photos? Please visit www.shutterstock.com for more information.


My photography interest started in 2012 when I did my snowseason in Canada. I bought my first DSLR in December 2013 and since then I've been practicing on my own, always trying new things and ame for getting better photos.
- Nikon D610
- Panasonic Lumix DMC GX1
- GoPro Hero3+ Black Edition




Emelie Persson
Stockholm, Sweden





In this blog I'm writing about my life as a backpacker and a seasonal worker. I've been traveling the past five years and just can't stop. I'm simply too dependent and the grass is always greener on the other side they say... I hope to inspire and help other Travellers by sharing my experiences through this blog. If there's any questions, don't hesitate to write a comment or contact my mail. And remember, a little comment will inspire me to write more often!


Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...