Emelies Travels -

Cattle Station
2011-03-15  06:59:45

Get more visitors to your blog! Permalink  Melbourne - Cairns  Trackbacks ()   
Follow on Facebook Follow on Bloglovin   

Vi körde upp till Rockhamton och därefter körde vi ca 2 timmar inåt i landet för att ta oss till en cattle station, Kroombit. Nu hade vi våra danska vänner med oss, Erik och Kristian. När vi kom fram till farmen fick vi cowboyhattar och scarfs, och med en gång kändes det verkligen som att vi var på en riktig australiensisk cattle station som coola cowboys. Vi käkade lite god mat innan vi checkade in i våra rum. Det var som att bo i en gammal hästbox, det var springor överallt så djur kunde lätt ta sig igenom och de varnade oss för att ha mat på rummet för då kunde man locka in ormarna. Och det ville vi ju verkligen inte! Men trots det glömde vi bort att vi hade en påse popcorn längst ner i väskan. Så under natten hade en mus hittat dit och käkat upp alla popcorn och lämnat kvar små överraskningar i min väska. Nu måste jag tvätta igenom hela min packning!






 





Vart rum sag ut som en hastbox

Efter maten fick jag, Jossan och danskarna skjuts upp till Sunset Hill, så vi hoppade på bakskuffen på den lilla vanen och skumpade upp för den lilla backen, där han sedan släppte oss så vi fick gå tillbaka ner för kullen. Fin utsikt var det och vi stötte på hästar och åsnor, papegojor och lila gigantiska myror.

 



















Sedan var det dags för getrodeo! Vi tog bussen bort till stället där de hade getterna, och där skulle vi börja med att skjuta lerduvor. Jag har aldrig gjort det förut så det var väldigt svårt, men jag lyckades i alla fall träffa en av fem, haha! Därefter fick vi öva på att kasta lasso inför tävlingen där vi skulle fånga getter. Det var ganska svårt faktiskt, men vi lyckades träffa pålen ett par gånger i alla fall, men jag undrade hur sjutton jag skulle lyckas fånga en get? Hur som helst, av någon anledning var jag den som var först ut i ringen. Cowboymannen pekade ut en get som jag skulle fånga, och den som fångade geten först och tog den i hornen och satte den mellan benen var den som vann. Jag var faktiskt skitnervös, folk satt runt omkring och tittade och hejade på, och innan jag ens fattade vad jag höll på med hade jag fångat den där lilla geten på första försöket, vilket tog mig 7 sekunder! Jag blev helt chockad, och med den grymma tiden vann jag sedan över alla, så det var sjukt kul! Vilken adrenalinkick! Jossan hade det lite tuffare, hennes get var en riktig rodeoget så den var väldigt svårfångad. Hon fick tillslut försöka slänga sig över den för att kunna fånga den, men den var helt galen, ungefär som den mekaniska tjuren som vi red på senare under kvällen. Men fan vad kul vi hade det, man kände sig som en riktig cowboy!


Vi skot lerduvor










Eeiihaa!


Pa 7 sekunder fangade jag den lilla geten







Efter getrodeon drog vi tillbaka till lägerområdet och käkade middag, två rätters faktiskt! Det var riktigt gott. Sedan skulle Al, ägaren på gården, lära oss hur man använder en piska. Shit vad den mannen kunde piska. Han snodde piskan upp i luften och drämde den ner i marken och det var som om åskan gick igång. Helt sjukt vilken kraft det var i den där piskan. Den kunde få en fart på 360 m/s, så man kunde lätt göra sig illa på den om man inte hade rätt teknik. Men fan vad kul det var, man kände sig mäktig när stod där och smällde i marken och ljudet piskade fram. Men kvällen var inte slut än, det var dags för att rida rodeotjur också! Det var ingen snäll tjur det där, vi snackar ingen mjukstart här inte! Den körde igång med detsamma och det var bara att kämpa för sitt liv för att kunna sitta kvar. Men till min förvåning satt jag ganska länge, och det slutade med att jag vann och fick en barrunda uppe i Cairns! Sjukt nöjd, haha!




Vi larde oss anvanda en piska




Vi red mekanisk tjur


Och jag vann!

Senare under kvällen gick vi hem till vår box och tittade på film med danskarna. Inte för att man såg speciellt mycket av filmen, vi däckade ganska fort. Min kropp är helt slut, och det känns som att jag har varit på träningsläger nu igen!


 
En cowboy lagade var frukost




Vi rostade broden pa grillen

Jobba i Australien och Kanada


Comments
Send a letter:


Name:
Remember me?

Mail: (will not be published)


Website:


Comment:

Trackback
I have moved! Check out my new site at Emelie's Travels.
Home

Welcome to my blog! I'm writing mostly in Swedish, but feel free to use the google translation tool to read it in your language.
Stockholm, Sweden
Follow on Bloglovin




Are you interested in my photos? Please visit www.shutterstock.com for more information.


My photography interest started in 2012 when I did my snowseason in Canada. I bought my first DSLR in December 2013 and since then I've been practicing on my own, always trying new things and ame for getting better photos.
- Nikon D610
- Panasonic Lumix DMC GX1
- GoPro Hero3+ Black Edition




Emelie Persson
Stockholm, Sweden





In this blog I'm writing about my life as a backpacker and a seasonal worker. I've been traveling the past five years and just can't stop. I'm simply too dependent and the grass is always greener on the other side they say... I hope to inspire and help other Travellers by sharing my experiences through this blog. If there's any questions, don't hesitate to write a comment or contact my mail. And remember, a little comment will inspire me to write more often!


Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...