Emelies Travels -

Sommarångest
2012-07-17  14:10:41

Get more visitors to your blog! Permalink  Köpenhamn, Danmark  Trackbacks ()   
Follow on Facebook Follow on Bloglovin   
17 juli. Är sommaren snart slut innan den ens har börjat?
 
Det är något med sommaren som gör mig stressad och ångestfylld. Det var faktiskt min mamma som fick det ljuset att klarna för mig då hon hjälpte mig att minnas att jag varit deprimerad de senaste somrarna som jag tillbringat här uppe i Norden.
 
Det finns väl inget så härligt som sommaren? När jag tänker på sommar dyker alla mina gamla barndomsminnen upp. En typsik sommar för mig var lång eftersom man hade så långa sommarlov och de tillbringades alltid med min familj ute på sjön. Jag får starka minnen från när jag sprang omkring på bryggorna i en lysorange flytväst samtidigt som min pappa kastades i sjön efter att ha vunnit någon kappsegling i tex Sandhamn. Jag täljde barkbåtar och åt massor av glass, jag mötte vänner i grannbåtarna hela tiden, vi seglade i optimistjollar till olika små öar och lekte "röda, vita rosen". Vi gick ut i skogen och plockade smultron och blåbär på strån som vi sedan bakade in i någon kaka och vi samlade på drivved som vi fann längs vattenbrynet. Alla var glada, livet var enkelt och sommaren underbar.
 
Befann jag mig inte på sjön tillbringade jag någon vecka på ridläger där vi hämtade hästarna från grönbete varje dag. Vi red långa turer i vackra skogar till sjöar där vi badade med hästarna barbacka. Vi galopperade på stora sommarängar fulla med blommor och släppte sedan tillbaka hästarna i hagen där de rullade sig i gräset av lycka. Vi kunde också tillbringa tid hos min saknade morfar i Götene där vi fiskade kräftor och tittade ut över öppna fält med en dimma på som såg ut som älvor som sprang över hagarna.
 
Varje gång den svenska sommaren kommer får jag alla dessa gamla minnen tillbaka och jag tänker på hur mysig sommaren ska bli då vi ska uppleva en massa somriga saker. Men det där är inte verkligheten längre, sommaren är inte sådär när man växer upp, inte för mig i alla fall. Man måste jobba och jag har aldrig haft en ritktig semester under sommartid sedan jag hade sommarlov. Och dessutom, vad är det för sommar? Den regnar bort och det är ruskigt kallt. Just nu sitter jag på min utegård här i Köpenhamn och tvingar mig själv att sitta i shorts men det är så kyligt att jag får gåshud. Kanske blev jag otroligt bortskämd efter mitt 1 års långa resa i nästan konstant värme. Är det bara jag som får sådan sommarångest? Man känner att man borde gå ut och göra sommriga saker, men det är för kallt. Eller man borde vara lycklig och njuta av att det är sommar men man bara jobbar hela tiden och tittar på alla andra som är lediga och sitter ute i solen?
 
Kanske är jag mer en vintermänniska. Vi har äntligen, efter allt pappersarbete, skickat in våra ansökningar efter Kanadensiskt visum så vi får förhoppningsvis snart reda på om det blir en skidsäsong där borta i vinter.
 
Jobba i Australien och Kanada


Comments
Mamma

Ja, nog skulle man önska att man var liten igen. Allt var så mycket enklare då men man kommer å andra sidan bara ihåg de roliga stunderna!

2012-07-19 @ 00:00:30
Jossan

Jag håller verkligen med dig! Det är sorgligt men sant. När man var liten var det verkligen annorlunda...

Denna sommaren har verkligen varit skit och jag är så himla glad att du tvingade kvar mig i Aussie förra sommaren för svenska sommaren suger!

2012-07-22 @ 19:48:42 Website: http://josefingoransson.blogg.se
Anonym

Hej Emelie!

Grym blogg du har.. Har precis kikat igenom heeeela australien kategorin för jag ska dit själv i oktober men tvivlar lite pga av att jag har grov orm fobi... såg ni många ormar? Om jag håller mig till stortstäder är jag safe då? Hört massa skräck historier om ormar i hostels bakgårdar osv..

Ha det bra
mvh Sandra

Svar: Hej! Tack så jättemycket :D Asså innan vi åkte tänkte vi också mycket på alla läskiga djur och undrade hur så många människor kan leva vanliga liv när man vet att ett litet kryp i skon kan döda en osv, haha.. Men det är ju inte riktigt så! När man är där tänker man inte alls på det, det är ingen skillnad från att vara någon annan stans. Så länge du inte är ute och vandrar på konstiga platser utan guide eller nått liknande så är det inte alls farligt! Jag såg en död orm när jag jobbade på farm och några håriga spindlar, men de är ju oftast räddare för dig än vad du är för dem :) Och så såg vi en green treesnake, ashäftig, på en sån där hostel bakgård. Men det vimlar av folk på hostelen så ormarna drar sig tillbaka. Du kommer klara dig helt fint! Ha en underbar resa!
Emelie

2012-07-25 @ 21:45:17
Anonym

Men shit.. Nu blev jag skajj som fan haha.. Jag är inte rädd för djur på det sättet, speciellt inte ormar utan det är utseendet som skrämmer livet ur mig, hade jag sett en orm (död eller levande) hade jag säkert dött av en hjärtattack.. Vart såg du ormen på bakgården? Va det i storstan eller ett hostel nån annan stans? Hur är det med ödlor? Minns när jag va i usa så kryllade det av små ödlor över allt, samma där? Om man hänger på stranden, kan man känna sig lugn då? Ursäkta alla dessa frågor men paniken börjar krypa sig på hehe.
Ha det bäst! =)

Svar: Nej du kommer bara tycka det är coolt :) Vi var på ett surfcamp långt från någon by, men det var inget farligt asså.. Ödlor finns överallt, stora som små! Man kan känna sig lugn på stranden, men ibland får man akta sig för maneter som sköljts in på stranden. Uppe i Cairns måste man bada med en heltäckande dräkt för det kan finnas typ osynliga, farliga maneter i vattnet. Du blir säkert inte lugn av det jag skriver, men man är aldrig orolig. Det är alltid folk runt omkring en och folk som vet saker som man måste veta. Badvakter finns överallt osv!
Emelie

2012-07-26 @ 21:38:55
Send a letter:


Name:
Remember me?

Mail: (will not be published)


Website:


Comment:

Trackback
I have moved! Check out my new site at Emelie's Travels.
Home

Welcome to my blog! I'm writing mostly in Swedish, but feel free to use the google translation tool to read it in your language.
Stockholm, Sweden
Follow on Bloglovin




Are you interested in my photos? Please visit www.shutterstock.com for more information.


My photography interest started in 2012 when I did my snowseason in Canada. I bought my first DSLR in December 2013 and since then I've been practicing on my own, always trying new things and ame for getting better photos.
- Nikon D610
- Panasonic Lumix DMC GX1
- GoPro Hero3+ Black Edition




Emelie Persson
Stockholm, Sweden





In this blog I'm writing about my life as a backpacker and a seasonal worker. I've been traveling the past five years and just can't stop. I'm simply too dependent and the grass is always greener on the other side they say... I hope to inspire and help other Travellers by sharing my experiences through this blog. If there's any questions, don't hesitate to write a comment or contact my mail. And remember, a little comment will inspire me to write more often!


Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...