Emelies Travels -

Vårkänslor i Oslo
2009-03-20  15:43:41

Get more visitors to your blog! Permalink  Oslo, Norge  Trackbacks ()   Follow on Bloglovin

Då var man tillbaka i Oslo igen, och min så kallade "SD" (semester-depression) har slagit sig till ro som vanligt. Vilket är himla jobbigt, för allt blir bara pest och pina, mycket onödigt. Men idag var det lätt att få tankarna på annat håll när jag åkte med jobbet upp till Frognerseteren på Holmenkollen för ett möte. Mycket trevligt med ett personalmöte i backen med strålande sol, varm choklad och baguetter. När mötet var färdigt tog vi snowracerna ned i korketrekkeren (den långa pulkabacken) vilket var riktigt kul!

Tillbaka i stan igen mötte jag upp Emma för en lunch nere på Aker Bryggas uteservering i solen där vi satt ända till klockan blev 18. Mycket härligt med vårkänslor i hela kroppen (om man bortser från att jag satt med täckbrallor och skidjacka efter pulkaåkningen). Men varmt och skönt var det och folk kom ut ifrån sina krypin med nya fina vårjackor och några nykomna fräknar i ansiktena.

Emma har sagt upp sig från det nya jobbet på den indiska restaurangen som bara har betett sig som skit, och har redan fått provjobb och intervjuer på flera ställen mitt i Norges stora finanskris. Bra jobbat Emma, du fixar allt! Om en vecka fyller hon 20 år och då ska det äntligen firas och gallrena släpps lös för då blir det till att göra Oslos uteställen osäkra på riktigt!

Röjigt i Geilo!
2009-03-20  15:42:00

Då hade vi besökt Geilo också, och det är nog inte sista gången jag tar en tur dit faktiskt. Det var en väldigt fin by!

Efter ett besök av två av Emmas gotländska killkompisar lämnade vi dem tidigt på morgonen för att ta oss med tåget mot Alex i Geilo. Det tog bara ca tre timmar och Alex kom och hämtade oss på stationen. Vi tog en runda genom byn för lite matinköp och dricka, och sedan blev det faktiskt en ganska skön tupplur på eftermiddagen. Därefter blev det lite vors med Alex och hans roomie Hampus och sedan hamnade vi hos deras kompis Kjetil med gäng. En taxi tog oss vidare till utestället Off Pist, som i och för sig var ganska tomt på folk men nog så kul! Och vad blir väl inte en helkväll utan nach?

Nästa dag tog det emot att gå upp, men solskenet fick oss pigga så tillslut var det dags att ta sig mot backen. Alex jobbade på hotellet uppe i backen och vi skulle ta oss upp dit för att få låna pjäxor och skidor till Emma. Vilket är en egen historia för sig, haha... Vi började gå en kämpig väg bort tills vi kom till en liftkortskassa för att köpa oss liftkort och få en vägbeskrivning. Vi tog sittliften upp till toppen, jag med snowboard och Emma med vanliga gympadojjor. Så började vi traska nedför backen tills vi insåg att vi kommit för långt ned så det var bara till att börja knalla uppför igen. Svettiga som grisar i den stekande fjällsolen såg vi tillslut vårt mål nere i backen och satte oss på min bräda för att åka ner. Vilket slutade nästan med en krasch i ett träd och snö så långt in i kläderna det var möjligt och en snömask för ansiktet så att vi inte kunde andas. Väl framme hos Alex fick Emma sin utrustning och vi tog oss till liften för att äntligen börja dagens åkning. Men... Emmas ena pjäxa var alldeles för stor för skidan så vi tog oss in till en skidverkstad för lite hjälp. Men skidgubben bara såg konstigt på oss och undrade om inte Emma kände någon skillnad på storlek på pjäxorna eftersom den ena var i storlek 45 istället för 38. Hahaha, men Emma hade inte kännt någon skillnad och Alex blev dumförklarad och det vara bara att ta sig tillbaka till honom för att få rätt utrustning. Men tydligen var det inte Alex fel, Emma hade bara grabbat tag i första bästa pjäxa som stod närmast haha. Aja, äntligen var det dags att få åka lite och det gick väldigt bra för Emmas del!

När liftarna stängde drog vi ner till After Skin på Recepten som verkligen röjde! Fy fan vad kul vi hade, och vad mycket folk vi träffade! Utklädda rockers, Rolf med två F och Supermannen själv. Vi fick trevligt sällskap på vägen hem med folk från After Skin och släptåget blev bara längre allt eftersom med folk som hakade på för att hjälpa oss bära snowboard och skidor. Men mer än bärhjälp den kvällen fick de inte vara, utan blev bortkastade innan vi kom in i stugan till Alex och Hampus. Där var det bara att byta om illa kvickt och sedan ta sig upp till "Coop-killarna" där det var förfest med allt för mycket sprit. Där stötte jag även på en gammal badmintonkompis från Stockholm bara sådär, och återigen måste jag bara förundra mig över hur liten världen är. Sedan tog en av killarna med oss på en så kallad genväg till Recepten som bestod av att kravla sig fram i djupsnö med höglackade skor och strumpbyxor i tät skog. Recepten hade urartat efter After Skin så vi tog oss till Of Pist istället där det var knökfullt med folk.

Söndagen var ännu värre att ta sig upp men tillslut kom vi till liften. Emma har nog inte, om man kan säga det så, något sinne för pjäxor. Denna gång hade hon släpat med sig Alex eller Hampus alldeles för stora pjäxor så återigen var vi tvungna att uppsöka en skidverkstad som kunde hjälpa oss. Klockan 15.05 tog vi vår första lift upp och hann åka i alla fall några åk innan liftarna stängde klockan 16, hehe. Då var det bara att ta sig till hotellet för att återlämna Emmas skidor och pjäxor. Vi fick reda på att det var en lång bit att ta sig ned till byn därifrån, speciellt då Emma lämnat skidorna. Som tur var hade hon hittat en stjärtlapp så det blev till att köra pulka-race resten av biten, med en hel del kraschar. Tydligen hade vi kört helt fel för då vi trodde vi var framme i byn hade vi bara kommit hem till stugan, så vi fick gå bort dit för att handla oss något att äta. Men där fastnade vi på restaurangen Capri och åt god mat. Flera timmar senare börjar vi ta oss hemåt igen med en kebabrulle till Alex. Självklart stod en kundvagn på vift i vägen för oss, så den var vi ju bara tvungna att ta med oss hem som present till Alex och Hampus. Då gick vi, Emma med två E och Emelie med två M, med en kebabrulle i en kundvagn släpandes i snön. Vi vet inte riktigt om presenten var så uppskattad som vi hade hoppats på, men tanken var god. Sista kvällen var till för att spexas till, eftersom det var bransch-kväll på Off Pist med "Pimp and Hoe" tema. Lite knepigt tema tyckte vi, eftersom vi inte hade så mycket kläder att välja på. Storsnillet Emma kom på en dunderidé, att ha en fest full med horor kan vara ganska riskabelt utan skydd, så någon var ju bara tvungen att vara kondom? Egendesignade kostymer utav sopsäckar gjorde susen, men dock vann vi inte. Däremot hade vi ruskigt kul bland alla transvestiter och pimps, en kväll vi sent kommer glömma!

Hampus

Jag och Hampus

Emma och jag

Alex

Emma tar sig nedför!

After Ski!

Emma hittade sin superman

Andra sidan på Geilo

Vi bodde i den röda stugan

På restaurangen Capri

Kundvagnen!

Alex var hora

Kondompimpsen

Nu drar vi till Geilo!
2009-03-11  00:20:42

Nu sitter vi på hörnet nedanför vår lägenhet på en liten pub som vi kan börja småjobba lite extra på! På fredag åker vi till Geilo och hälsar på "Hej Arnold" - Alex och det ska bli riktigt kul!

Ha det så länge!

Löslössnömustasch?
2009-03-11  00:19:11

Jag satt och läste i Magasin Åre och fastnade för en liten del. Jag förstod inte alls först!

"Vi har upptäckt ett fel i Magasin Åres vinternummer 2004. Vi har nämligen ofta undrat varför så få använder den mustasch som vi skickade med i tidningen. Nu har vi upptäckt att det beror på ett enkelt missförs

tånd. Vi har felaktigt kallat den för en lössnömustasch, när det i själva verket är en löslössnömustasch. Så, nu har vi rättat till det. Klipp ut Magasin Åres löslössnömustasch och applicera med tejp eller snöre för oförglömliga puderupplevelser."

Haha var det bara jag som tyckte att det var kul? Värsta flumartikeln!

Galen hyttetur till Trysil
2009-03-11  00:16:30

På måndagen åkte jag tillbaka till Oslo igen. På tåget fick jag ett sms av min chef där det stod att han lottade ut de som var intresserade av att åka en hel gratisresa till Trysil med våra leverantörer (Bacardi, Corona, Findus m.m.) Självklart lät ju det intressant och gissa om inte jag och Emma fick åka! Snabba besked för det var bara att gå hem och sova för nästa dag bar det av till Trysil. Jag och Emma tog bussen upp och möttes av Tom "Hakon" som körde oss vidare upp till den GIGANTISKA stugan med så många rum så man gick vilse, med jacuzzi och underbart utsikt. Jag tror den hyrdes ut för 30-40 000 kr/veckan, så då kanske det går att förstå hur stor den var? Vi blev visade till tjejrummet uppe på loftet och sedan fick vi Corona tills vi storknade. Det var blandat folk, allt från 25 till 55 år och alla var glada och goa. Dessutom var en av killarna ganska bekant, och sedan kom vi underfund med att vi har träffats i Åre för två år sedan, världen är så liten! Vad är oddsen för att vi hamnar på samma hyttetur? Hur som helst fick vi jättegod lunch som bestod av två olika pastarätter, helt gudomligt goda! Sedan var det bara att mingla runt och dricka Bacardi drinkar och corona. Runt tio tiden var det dags för middag och vi fick lamm och chokladtårta till efterrätt. Sedan skulle Kjetil ha föreläsning om Cognac och vi fick prova allt från det billigaste till det dyraste. Jag gillar inte cognac för fem öre, men jag gav det i alla fall ett försök, och det var ganska lärorikt!

Därefter var det dags att hoppa i jacuzzin och basta lite. Emma satt i säkert 4 timmar, (vilket hennes stackars händer kan bevisa) medan jag tröttnade vid en oviss tid och somnade när jag skulle byta om. Annars höll festen igång hela natten och han som satt uppe längst drog ner i backen direkt utan att ha fått en enda blund. Resten kom ut i backen lite senare för vädret var inte det allra bästa. Under dagen åkte några hem till Oslo igen så denna kväll var vi inte lika många. Efter en slitsam dag i backen var vi redo för After Ski men det var dött på folk så vi drog tillbaka till hytten igen. Där fick vi en välförtjänt powernap innan det var dags att hålla låda igen. Till lunch fick vi mexikanskt och till middag blev det ishavsburgare. Denna kväll var mycket lugnare men kanske mer givande karriärs mässigt. Vi fick mycket bra tips från duktiga gubbar som visste vad de snackade om. Så nu börjar det gro planer i Emmas och mitt huvud!

Riktigt spontan resa som var grymt kul, det vill vi ha mer av! Nästa helg bär det av till Geilo för att stöta på några kompisar och några helger efter det drar jag till några andra i Sälen. På två månader kommer jag att ha varit i Åre, Trysil, Geilo och Sälen, det är ganska sjukt!

Förväntansfulla inför resan

Första middagen

Cognac provning med Kjetil

Espen och Alex

Carolamannen festar loss!

Borta bra men Åre bäst!
2009-03-11  00:10:12

Resten av veckan i Åre var bra, fullt ös medvetslös! Högzon öppnades så det blev inte lika mycket liftköer. Första dagen vi skulle ta oss upp dit var när jag stod på skidor, och det var ganska dålig sikt men jag och syrran hoppade in i "äggskalsliften" i sista stund och direkt efter stängdes den för att det var alldeles för hård vind. Vi ångrade oss för sent, så liften körde oss upp sakta men osäkert upp till ovädret. Vi såg ingenting, det gällde att orientera sig efter de orangea pinnarna som var nedblåsta i snön. Man såg knappt handen framför sig så det var ganska äckligt. Men ned kom vi till slut och någon timme senare blåste ovädret vidare och det blev strålande solsken och högzon öppnades igen. Från att ha varit den sämsta skidåkningen blev det den bästa skidåkningen på bara en timme! Helt orörda backar med bara lössnö och vindstilla med strålande sol, så det var bara att sväva ned i pudret! Underbart!

Övning ger träningsverk så kroppen sa stopp och vi tog ravinen ned mot Fjällgårdens After Ski, och mitt i ravinen hann jag göra största vurpan med huvudet före nedgrävt i snön. Bättre flyga än illa svänga! Lagom tillfälle för att sluta dagen med en stor pils! After skin var röj, vi stötte på några snubbar vi träffat en kväll tidigare och det blev att sjunga av för full hals. Sedan skyndade vi till bussen som tog oss hemåt till den lååånga uppförsbacken som är sådär lagom kul att gå uppför i tunga pjäxor med möra spagetti ben och för många öl i magen. Men hem kom vi och där väntade Peter och Ingis som skulle besöka oss över helgen för en dags skidåkning! Syrran och jag tog oss in till byn för att träffa upp After Ski killarna för lite förkrök hemma hos dem. Återigen var det Bygget som röjde loss denna kväll, men vi var inte så sugna på det så vi drog till Dahlboms för lite öl lekar. Eftersom Dahlboms inte riktigt rockade så var vi ju självklart tvungna att testa VM-pulka backen borta vid VM-6ans lift. Ganska så livsfarligt att ta sig upp för en brant backe mitt i natten med höglackade skor och trasiga pulkor, men ner kom vi helskinnade i alla fall!

Nästa dag var Peter och Ingis uppe tidigt för att kunna stå i backen hela dagen. Bakfyllan tog övertaget för min och syrrans del, (bättre dimmiga minnen än immiga glasögon höhö) så vi tänkte sova lite extra. Trodde vi, för fem minuter efter att de andra åkt ut i backen ringde de och sa att Ingis ramlat och gjort illa benen så hon inte kunde gå. Det var bara att ta bilen för att hämta sjuklingen som blev sängliggande resten av helgen. Till råga på det togs de av polisen på vägen hem för att böta för fortkörning (och vi också för den delen... Surt och jävligt dyrt!)

Bästa skidåkardagen med underbart väder tillbringades uppe på högzon där vi stötte på några renar. Efter en veckas åkning var jag riktigt slut i kroppen så kontrollen ner för backen var väl sådär bra, det var bara att blunda och köra rätt ned för benen orkade inte svänga längre. En sista sväng in på After Skin skulle vi ju inte missa och senare kom vi hem till god pizza. Trots supertrötthet tog vi oss till byn igen för lite öl på Dahlboms och sedan blev det Bygget.

After Ski

Fjällgårns After Ski

Syster

Brorsan

Alltid dyker en eller flera björnar upp under ett Årebesök

På Bygget

Snipp snapp snut, då var Åreveckan slut!

I have moved! Check out my new site at Emelie's Travels.
Home

Welcome to my blog! I'm writing mostly in Swedish, but feel free to use the google translation tool to read it in your language.
Stockholm, Sweden
Follow on Bloglovin

Are you interested in my photos? Please visit mostphotos.com/emelaia for more information.

My photography interest started in 2012 when I did my snowseason in Canada. I bought my first DSLR in December 2013 and since then I've been practicing on my own, always trying new things and ame for getting better photos.
- Nikon D610
- Panasonic Lumix DMC GX1
- GoPro Hero3+ Black Edition

Emelie Persson
Stockholm, Sweden

In this blog I'm writing about my life as a backpacker and a seasonal worker. I've been traveling the past five years and just can't stop. I'm simply too dependent and the grass is always greener on the other side they say... I hope to inspire and help other Travellers by sharing my experiences through this blog. If there's any questions, don't hesitate to write a comment or contact my mail. And remember, a little comment will inspire me to write more often!

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...