Emelies Travels -

Guiden för dig som vill säsongsarbeta i Kanada
2016-09-07  17:48:00

Get more visitors to your blog! Permalink  RESTIPS  Trackbacks ()   
Follow on Facebook Follow on Bloglovin   
Under de senaste sex åren har jag rest runt lite överallt i världen vilket har varit helt underbart men inte alltid så lätt. Det tar ett tag att aklimatisera sig i nya miljöer och framför allt nya länder med främmande språk. För att arbeta i ett annat land krävs det tålamod och man måste våga vara frammåt. Det är många frågetecken innan allt hamnar på plats inför en resa, därför har jag nu knåpat ihop ytterligare en guide för hur man enklast hanterar sin resa till Kanada. (Jag har tidigare skrivit en backpacking guide om Australien och en jobbguide för Oslo.)
 
Jag arbetade som liftvakt i sju månader i Sunshine Village, Banff, säsongen 12/13, men jag hade många frågor och funderingar omkring resan. Jag försökte hitta guider om detta utan resultat så jag hoppas att mina tips kan hjälpa er att få en fantastisk upplevelse så enkelt som möjligt! Är det något jag glömt, eller något som borde tilläggas, kommentera gärna!
 

Innan du börjar planera din Kanada-vistelse bör du fundera om du vill göra allt själv eller få hjälp av någon organisation. De flesta australiensarna och engelsmännen (som utgjorde största delen av Banff) åkte med Gap Year Canada som dom var nöjda med. En annan bra researrangör som dessutom garanterar dig ett jobb under en skidsäsong i Kanada är GoXplore. (Adlink) De har ett paket som hjälper dig med alla handlingar du behöver, men orkar man fixa allt själv så går det lika bra.  Oavsett hur du gör så bör du ansöka om ett visum. Det gäller att söka visum i god tid.
 
 
Visum
 
Man ansöker om ett kanadensiskt Working Holiday visum, eller International Experience Canada som det också kallas, vilket fungerar i princip som det australiensiska. Det gäller för oss mellan 18-30 år för ett års tid och man kan endast få ett visum. Vill man bli kvar i Kanada får man ansöka om att bli sponsrad på det arbete man jobbat på och de kan då hjälpa dig att få ytterligare ett års visum. Här söker du om visum. Jag tyckte det var lite knöligt att söka, för det var en hel del papper som skulle skickas in och det gällde att ha styr på allt. Så som sagt, sök visumet i god tid, dels för att du måste ordna upp en massa saker och dels för att visumen kan ta slut. Det mesta står med på Kanadensiska Ambassadens hemsida, men här är några av alla saker du måste skicka in eller ha med dig under inflygningen.
 
• En kopia av ditt brottsregister från alla länder du arbetat i under en längre period än sex månader. För mig och min syster som arbetat så mycket utomlands var detta lite bökigt, framförallt Christine hade problem att komma i kontakt med den tyska ambassaden som dessutom inte pratade engelska. Det kan ta ett par veckor att få registren hemskickade också så var beredd på det.
 
• Om du inte har en hembiljett bokad måste du ha ett kontoutdrag så du kan bevisa att du har minst 16 000 kronor på kontot så du klarar dig ekonomiskt under den första tiden.
 
• Du måste ha bevis på att du har en försäkring som gäller under hela vistelsen i Kanada.
 
• Ha ett giltigt pass som gäller till åtminstone dagen efter du anlänt Sverige igen.
 
• Du ska skicka in ett, eller om det var två, fotokopior, t.ex. passfoton som du tar i en fotoautomat eller liknande.
 
• Om du flyger via USA, tänk på att skaffa ESTA även om du bara mellanlandar. Det gör du här. Vi hade lite funderingar kring hur det där skulle fungera om vi ville roadtrippa i USA efter säsongen. ESTA är ett turistvisum som gäller för tre månader i USA, och tiden på visumet börjar ticka även om du inte ens lämnat flygplatsen. För att ansöka om ett nytt visum måste man flyga ur landet såklart. Men, Kanada räknas inte som ett annat land i det här syftet, så man måste alltså flyga till Europa eller Sydamerika innan man kan ta sig in i USA igen. Efter många försök att få klarhet har vi nu fått veta att man utan problem kan bila över gränsen.
 
Har ni frågetecken om något av detta, gå med i Facebookgruppen International Experience Canada – Nordic Countries, ett forum för alla slags frågor angående jobb i Kanada. Kika även in forumet på Freeride här, där Linda från IEC har skrivit lite mer detaljerat om detta och svarat på frågor.
 
 
Arbete
 
Det är lite annat att söka jobb i Kanada till skillnad från resten av världen. Vi svenskar kan inte komma och tro att vi är så eftertraktade och att de skulle välja oss framför andra på grund av vårt ursprung. Nej, så är det inte. I Kanada finns det någon slags lag på att man inte får döma folk från deras utseende, var de kommer ifrån eller hur gamla de är osv. De verkar även föredra att anställa personal med engelska som modersmål då de tror att språket är ett problem för alla som har det som andra språk. Nedan har jag listat lite vad du behöver ordna för att kunna komma iväg. Vill du ha hjälp med allt detta så kan du kontakta GoXplore som kan hjälpa dig att jobba i Kanada. (Adlink)
 
CV: Skriv om ditt CV helt och hållet innan du börjar skicka iväg det. Vi gick runt med våra svenska CV men fick inte svar av någon, men när vi skrev om dem började arbetsgivarna höra av sig. Radera bilden först och främst. Skriv ut din Kanadensiska adress eller hostel adress. Om du inte har ett personligt brev som är riktad till just den arbetsplatsen du söker jobb på, så strunta i det personliga brevet. Det ger ingen mening med ett personligt brev som inte riktar sig till det specifika arbetet och ingen förväntar sig att få ett sådant.
 
• På ditt CV ska du ha ett tydligt mål. Varför du söker detta arbetet och vad du förväntar dig av det.
 
• En liten summering av dina kvalifikationer på runt fem punkter. Varför ska du få jobbet och vad gör dig så bra för just detta?
 
• När du skriver dina tidigare erfarenheter, berätta då mer exakt vad du har gjort i arbetet. När jag sökte till servitris var jag tvungen att skriva ut att jag tagit hand om pengar, gjort kassan, tagit emot gäster, tagit beställningar, gjort drinkar osv. Alltså in i minsta detalj nästan.
 
• Annars är det mesta andra som vanligt, utbildning, språkkunskaper och annat som är viktigt att ta upp.
 
• Skriv att du har referenser som du ger ut vid efterfrågan, och se till att du har dem förberedda på ett enskilt papper.
 
Man kan säkert söka på google för att få fram bättre exempel på detta. Men som sagt, kanadensarna får inte döma folk och får de in ett CV med en bild på t.ex. så kan de bli avskräckta att anställa personen pga. bilden.
 
Restaurang- och barjobb: Vill man jobba inom restaurang, och har mycket erfarenhet av detta, är det fortfarande svårt att få jobb inom servering direkt. Oftast får man börja som hostess och arbeta sig uppåt. Arbetsklädsel kan variera. På finare restauranger ska man gärna klä sig som om man gick ut på nattklubb, alltså klänning och klackar. För att få servera alkohol måste man göra en kurs online. Kursen varierar i vilken provins man ska arbeta i. Att arbeta inom servicebranchen är nog det enda alternativet om man vill tjäna pengar som säsongare i Kanada. De flesta löner ligger oftast på $10 i timmen (i dagsläget är det 66,78 SEK), men i bättre fall kan de ligga upp emot $14. I restaurang måste man lägga runt 15-20% i dricks, så där kan det bli en hel del cash.
 
Arbete på skidorten: Arbetar man på en skidort lockar jobben uppe på bergen såklart. Man får åka varje dag, man får gratis liftkort och oftast rabatter eller gratis liftkort på andra resorter osv. Det är många fördelar, men så tjänar man också minimilönen på $9-11 i timmen. Och det är med nöd och näppe att man går runt på det, man går helt säkert minus. Så vill man tjäna pengar och jobba på berget - arbeta på en restaurang. Bryr man sig inte så mycket om pengar, arbeta som Park- eller Trail Crew. Två yrken som jag inte visste fanns, men kanske de bästa jobben på berget om man inte är utbildad sjukvårdare eller liknande. Park Crew ser till så att parken är bra och hoppar dagarna i ända för att testa så att hoppen är godkända, ungefär. Trail Crew åker skidor hela dagarna och sätter upp och tar ned staket lite varstans, eller knackar bort is och snö från skyltar. Ett ganska soft jobb om man vill glida runt på skidor varje dag. För att få de här typerna av jobb gäller det att vara tidigt ute. Om jag inte minns fel har de platsintervjuer runt oktober. Jag arbetade för Sunshine Village, kika in deras employment site. Man arbetar alltså för runt 65 SEK i timmen (arbetar man säsongen ut får man en bonus på $1 för varje arbetad timme), men man har också roligare än alla andra! Just Sunshine Village hittade på mycket saker, det var många personalresor och fester hela tiden och en enorm sammanhållning. Man träffar extremt mycket folk och har otroligt kul! 
 
  
Bank: Det finns många olika banker att välja på, men tänk på att välja en som ligger nära tillhands då många arbetsgivare ger ut paychecks som du måste lösa in varannan vecka för att få pengar på kontot. I Kanada får man lön två gånger i månaden nämligen. Vi använde oss av BMO vilket fungerade väldigt bra och det var enkelt att starta upp, ha online bank och att stänga ned.
 
Telefonnummer: Har du en upplåst telefon kan det ändå vara lite problem med att skaffa ett kanadensiskt simkort. Det beror på vilken modell av telefon du har osv. I många fall fick folk köpa nya telefoner. Det enda jag kan säga här är att vi gärna hade valt Bell istället för Rogers, för de var billigare men våra telefoner fungerade inte med dem. På Rogers var man tvungen att betala $12 extra i månaden för att kunna se vem som ringde bl.a.
 
Social Insurance Number: SIN-numret skaffar du på ett Service Canada kontor, och detta måste du ha för att kunna arbeta. Läs mer här.
 
Taxback: Du ska få tillbaka en stor del av skatten du betalat, och det gör du enkelt och gratis online på Turbotax.  
 
Alberta Health Care: Som lokal invånare kan man ansöka om en försäkring gratis. Det är väldigt användbart, det är gratis att skaffa och det kostar dig ingenting att gå till läkaren. Men om du inte har det kan det kosta dig en förmögenhet om du skadar dig i backen eller blir sjuk. (Visserligen kan du säkert få tillbaka det från din reseförsäkring, men på detta sätt slipper du lägga ut några pengar alls). Och folk skadar sig, oavbrutet. Läs mer här. Kanske finns det liknande försäkringar i andra provinser, jag vet inte.
 
Boende: Av erfarenhet i Banff var det ganska svårt att få boende. Det är många ungdomar som kommer inför vintern som söker boende så det gäller att skriva de rätta raderna till annonsörerna. Kijiji har det mesta som kan tänkas behövas. Där hittar du uthyrning av rum och lägenheter och jobb plus en massa grejer. Precis som svenska Blocket. Räkna med att normalpris på boende ligger på runt $400-650 i månaden. Vi bodde 5 stycken i en källare, 2 i varje rum för $490 per person i månaden och ett enkelrum för $600. Då ingick allt förutom tvätt och internet. De flesta från Gap Year Canada bodde i stora hus med runt 15 personer i. Andra som inte hittade boende kunde få billigare boende på hostel om man bodde längre perioder eller t.o.m. hela säsongen.
 
Levnadskostnader: Det är dyrt i Kanada, framför allt på skidorterna. Det är även dyrt i mataffärerna så pengarna springer lätt iväg. Om man vill äta ute finns det en online guide för Banff där man kan hitta olika erbjudanden för olika veckodagar, kolla in Taxi Mike's Guide. Däremot är det hyffsat billigt att dricka ute, en 50 cl burk öl på krogen (japp, ölen serveras på burk) kostar runt $4. Tänk på att det tillkommer skatt utöver priset på allting du köper. En besvikelse varje gång du betalar i kassan... 
 
Bil: Det var många som skaffade bil i Banff, dock inte jag så där har jag inte så mycket erfarenheter. Däremot vet jag att man får köra på sitt svenska körkort de första tre månaderna, men vill man köra efter det får man skaffa internationellt körkort som gäller för tre år. Det kan man fixa hos Motormännen
 
 
Var i Kanada ska man säsonga?
 
Det som lockade mig till Kanada var snön, så jag tänkte berätta lite om de mest kända resorterna i närheten av Banff. Det finns så otroligt många men de jag tar upp här var de mest besökta och de man hörde mest om i Banff. Jag har inte varit på alla ställen, så jag har tagit hjälp av Google och folkmun för att få en rättvis bedömning! På Nordic Skibums hemsida kan du hitta facebookgrupper för speciella skidorter med folk som har säsongat eller ska säsonga.
  
Som ni ser på kartan ligger Banff nära många andra skidorter, så det är bara att göra lite roadtrips runt om så får man ut det mesta av Kanada!
 
Banff: Jag ångrar inte en sekund att jag valde att spendera mitt halvår i Banff. Tanken hade alltid varit att säsonga i Whistler, men efter att vi läst lite om det tyckte vi att det var lite tråkigt med så otroligt mycket svenskar och att det kanske skulle vara för stort för just oss. Jag har inget emot svenskar, men kryllar det av oss kan jag lika gärna göra en säsong i Sverige. I Banff var vi runt 30 skandinaver, vilket var precis lagom! Annars kom den stora skaran från Australien eller England, och Banff är väldigt känt i de länderna till skillnad från Sverige. Jag hade aldrig hört talas om det innan.
 
 
Banff är perfekt för den som gillar att festa. Varje torsdag och söndag är de stora utgångarna för alla locals. Det finns många barer och nattklubbar och det är alltid fullt med folk. Under helgerna kommer massor av folk från Calgary på skidweekends och festar loss.
 
Det är en nationalpark så det är otroligt vackert och det finns massor att göra utöver skidåkningen, så som bergsklättring och paddla kanot bla. Det går vilda djur runt byn som kommer fram och är nyfikna. Under våren är det stor sannolikhet att se björnar.
 
Plus att det är även bra skidåkning. Det finns tre berg runt Banff; Norquay, Sunshine Village och Lake Louise. Skaffa ett Banff Ambassador Pass för att få flera hundra dollars rabatt på liftkortet och en mängd andra locals discounts på aktiviteter och attraktioner av ett värde på $500. Passet kostar $5 och man får en kurs om Banffs historia och djurliv samt en guidad tur runt Banff.
 
 
Norquay är väldigt litet men bra för den som gillar park och kvällsåkning. De har fem liftar.
 
Sunshine Village har öppet längst av alla resorter, ända till den 20 maj och där dumpar det mest snö när det väl snöar. Det är en familje-resort vilket är bra för oss som gillar puder! Det är mest säsongarna som tar sig till de hemliga backcountry sidorna så det finns mycket orörd snö i många dagar efter ett dump, som dessutom är sjukt bra! Det finns nio sittliftar och en gondol med varierad skidåkning och nära till offpist. Det finns inga snökanoner för det behövs inte, allt är 100% äkta snö (föutom skiout-en). De har en hyffsat stor park som är helt ok. Det negativa med Sunshine kan vara att det är lite flackt på en del ställen. 
 
Lake Louise är brantare än Sunshine Village men kan vara lite isigt om det inte är nysnö. Har det snöat är det dock riktigt bra med stora ytor av offpist nära tillhands. Parken är den bästa i området. De har sju liftar och en gondol.
 
Revelstoke är en grym resort för den som lever för puder och endast puder. Det är riktigt häftigt här. Man tar sig upp via två gondoler och därifrån finns det en sittlift som tar dig vidare upp på Kanadas högst belägna berg. Det finns ytterligare en sittlift längre bort, men det är det enda. Resten får man hajka. Åker man hit får man inte vara rädd för att röra på sig eller inte veta hur man använder Avi gear. Det finns oändliga ytor med puder men också oändliga hajker. För mig var det en riktigt häftig erfarenhet, man jag vet inte om jag hade orkat en hel säsong med så långa hajker i brant terräng och djup nysnö. Det finns ingen park. Byn ska vara väldigt liten och det finns någon enstaka pub man går på, så festlivet är kanske inte prio nummer ett här. Många skandinaver drar sig hit så räkna med att stöta på svenskar överallt. Det ryktas att Revelstoke kommer vara tvungna att stänga ned i framtiden för att turismen inte är tillräcklig, så se till att åk dit innan det är för sent!  
 
 
Kicking Horse, eller The champagne powder capital of Canada, som de kallar sigKicking Horse har 3 sittliftar och en gondol, men det är en ganska bred yta så man kan åka på många ställen. Här är det också främst puderåkning som folk jagar efter, och av min erfarenhet var det väldigt mycket duktiga åkare, därför blev allt uppåkt extremt fort. Så vill man åka puder kan Kicking Horse vara ett bra alternativ, men i t ex. Banff ligger snön kvar längre eftersom puderfantasterna inte riktigt hittat dit. Byn är liten även i Kiciking Horse så festlivet är kanske inte det bästa här heller. Det finns ingen park alls så det är mest puder eller piståkning som gäller. 
 
 
Big White är en sjukt bra skidort på många sätt! Det finns en stor och bra park med en egen sittlift till. Det är också mycket bra tillgångar till puderområden och hela skidorten är väldigt stor och bred. Det finns 11 sittliftar och en gondol. Till skillnad från de flesta andra skidorter i Kanada så ligger byn på berget och man kan spänna på sig brädan direkt utanför dörren. Byn påminner lite mer om alperna och det finns gatulyktor i vissa backar för de som åker hem efter krogen. Trots att det endast finns en huvudbar som man går till så hade jag gärna gjort en säsong i Big White om jag hade haft ett andra visa. 
 
 
 
Marmot Baisin Jasper ligger i Jasper nationalpark så det är ett vackert område med mycket djurliv och glaciärer. Jag kom aldrig till Jasper även om jag verkligen ville åka dit. Berget har sex sittliftar och har en hel del branta områden. Utelivet vet jag ingenting om. 
 
Fernie the largest alpine bowl skiing in the Canadian Rockies. Jag kom heller aldrig till Fernie vilket gör mig lite ledsen när jag tänker på det. Oj vad mycket jag hört om Fernie. Så mycket snö och otroliga pudermöjligheter. De har sju sittliftar och två släpliftar. Det finns ett litet utbud av barer vad jag har läst. Jag kan tänka mig att det finns gott om Skandinaver då Fernie är ganska omtalat.
 
Panorama har jag hört en del om, mer info kommer. Det finns sex liftar och en gondol. Vad jag fått höra så är det en hel del tighta träd men bra offpiståkning på baksidan. Det finns en park. 
 
Whitewater är en liten skidort med endast tre liftar och backarna kan bli lite tjatiga om det inte kommit nysnö. Men de brukar ha runt 12 meter snö varje säsong och det är inte lika känt som andra skidorter runt om Kanada så man får berget för sig själv. 
 
Whistler Blackcomb är Kanadas största skidort med över 30 liftar. Det är känt för att snöa mycket och väldigt ofta. Snön sägs dock vara lite blötare där borta då det ligger närmre havet. Eftersom det är så stort och omtalat drar sig extremt mycket folk dit. Det har dessutom blivit ännu mer populärt efter OS. Så vill man festa och åka bra puder tillsammans med resten av världen och hela Sverige ska man helt klart åka dit. Man hör ju mest gott om Whistler, men som sagt, för oss hade det nog varit för stort. Vi har fått höra att man måste gå upp klockan fem på morgonen efter ett dump för att stå i liftkö och endast lyckas få fresh tracks på första åket. Dessutom har vi hört att det är svårt att få jobb då alla söker sig dit och det är väldigt dyrt att leva där. 
  
 
Detta var alltså min lilla Kanada guide, och jag hoppas att ni fått lite tips och ideér. Eftersom jag inte varit på alla orter jag skrivit om, skulle kommentarer från er som faktiskt varit där uppskattas så kan jag uppdatera och ge en rättvis bedömning! Jag hör gärna både ris och ros så jag kan komplettera sidan så att jag når ut med riktig information. 
 
Hur som helst önskar jag alla er som ska iväg en underbar säsong och ett lycka till!
 
 
 
Jobba i Australien och Kanada


Comments
Amanda

Värt att tillägga: Jag kom utan problem in i USA via flyg på mitt ESTA 5,5 månader efter att jag mellanlandat i Chicago på vägen till Kanada. Enligt ambassaden var det okej eftersom jag bara hade mellanlandat, inte ens varit utanför flygplatsen. Men man måste uppdatera sin ESTA 72 timmar innan man flyger, med adress till var i USA man ska osv. Men det går :)

Svar: Aah perfekt! Hoppas du hade det kanon där borta! :D
Emelie

2013-06-11 @ 06:34:42 Website: http://www.snowroller.blogg.se
Sanna

Hej!

Jättebra guide! Jag och min pojkvän ska flytta till Kanada i oktober. Det har varit mycket kul att läsa igenom din blogg och nu är vi så taggade!

Vad hade ni för försäkring? Måste man ha en kanadensisk försäkring eller räcker det med att ha en svensk vanlig reseförsäkring?

Svar: Hej! Tack :) Nej det räcker att ha en svensk tilläggsförsäkring på din hemförsäkring. Sedan när du är i Calgary kan du skaffa ett Alberta Health Card som är gratis och gör att du kan göra små besök hos läkaren gratis. Ha så himla kul!
Emelie

2013-08-27 @ 17:53:02 Website: http://sannaochjohan.blogg.se
Anna

Hej Emelie!
Jag hittade din kanadaguide och har nu suttit fastklistrad vid din blogg i flera timmar och imponerats av alla häftiga resor du gjort! :) jättekul att läsa och kanonfina bilder!
jag ska åka till kicking horse i vinter och åka skidor och förhoppningsvis jobba lite. Har fixat visum och nu undrar jag om det där SIN numret, fixar man det på plats i kanada eller går det att göra härifrån?
Ha det fint!

Svar: Hej! Vad kul :) Och tack så mycket!SIN numret fixar man på plats, det går ganska fort. http://www.servicecanada.gc.ca/eng/sc/sin/

Ha det sjukt kul i vinter!
Emelie

2013-10-23 @ 09:37:52
Maia

Hej!
Vet du (eller känner någon som vet) hur det är att jobba som snowboardlärare i Kanada? Jag ska säsonga när jag går ut gymnasiet, vilket är om 1,5 år ungefär, och jag funderar på ifall jag vill ta en 3veckors utbildning och jobba som lärare eller ifall det är mer värt att jobba kvällar på en restaurang? Jobbet som du pratade om, åka runt i backen och hjälpa till lite var som och hänga i funparken verkade ju också inte så dumt..!
Allt gott!

Svar: Vi hade några kompisar som jobbade som det, och de verkade tycka att det var bra. Det beror ju på vad man vill få ut av åkningen, jobbar man som skidlärare får man ju åka varje dag men kanske inte så som man vill åka. Då kanske det är bättre att jobba på restaurang, fast man kanske inte kan åka varje dag då. Här står det lite mer om skidlärare: http://www.skibanff.com/employment/job-descriptions/instructors/
Emelie

2013-11-02 @ 09:47:23
Linn

Hejsan!
Mycket bra guide!:)
Om man blir beviljad visum, hur lång tid har man på sig att utnyttja det?

Kram

2014-03-04 @ 10:40:35
Lisa

Hej! Har suttit här hela dagen och lustläst vartenda inlägg! Är riktigt sugen på att fara till Banff till hösten. Tänkte bara kolla med dig, hur var din budget på ett ungefär? Hur mycket bör man ha sparat ihop för att klara sig? Och tog ni med all utrustning från Sverige?

Svar: Hej! Oj, ja du, jag vet inte riktigt vad vår budget var på, men vi jobbade där så den var inga problem. Men liftkort är sviiiindyrt, och det mesta kostar en del så jag vet inte riktigt vad man bör ha för budget. Vi tog med allt från Sverige, på Icelandair ingick det två väskor har jag för mig!
Emelie

2014-04-10 @ 21:20:26
Johanna

Hej Emelie!

Jag och min pojkvän kommer att ansöka om just det här visumet för Kanada som du skriver om i det här inlägget. Vi har även som du också nämnde planer på att resa i USA och då vill vi helst åka igenom USA på ESTA i ca. 90 dagar för att sedan åka till Kanada och påbörja detta visum som gäller 1 år.
Men vi har svårt att få svar på om vi måste lämna nord- och central Amerika helt eller om vi kan flyga direkt till Kanada.

Vore jätte tacksam för svar!

2014-07-20 @ 00:41:54
Kajsa Silow

Så himla bra, tack för den här guiden! :)

Svar: Tack! Du delade ju med dig av sjukt bra tips också! Kunde inte kommentera på din blogg bara...
Emelie

2014-09-10 @ 09:01:16 Website: http://kajsasilow.outsideonline.se
Franceska

Hej Emelie! Jag behöver verkligen din hjälp! Jag har fått jobb i Kanada och har allt klart, boende, skidlärarjobb och pengar till flygbiljetten (också att jag klarar mig en bit i början). Dock krånglar mitt visum hela tiden känns det som! Jag har nu för lite mer än tio dagar sedan fått svar på min MyCIC att dem tagit emot min ansökan men jag måste skicka in en kopia på mitt pass och behöver dem orginalet hör dem av sig. Det lustiga är att jag redan har skickat in en kopia på mitt pass och ALLT annat dem bett mig. Jag har inte hittat någon länk eller liknande som leder mig till att kunna skicka det igen. Jag har försökt allt och även fått hjälp i mitt letande. Jag såg i din blogg när du skrev om visum att du skickade in ett ELLER två passkopior. Där tänkte jag BINGO, hur gör jag för att skicka in mitt ANDRA passkopia??? Skulle vara SÅ glad för din hjälp. Alla dina bilder gjorde mig tokig - jag måste komma dit och inte bli stoppad bara för att jag inte hittar vart jag ska skicka mitt andra passkopia!

Tusen tack för all hjälp du kan ge mig!!

Svar: Hej! Ja du, jag minns inte riktigt hur vi gjorde, det var så länge sedan. Men du borde ta kontakt med dem som vill ha din kopia igen, de måste kunna hjälpa dig.
Förlåt att jag inte var till så mycket hjälp...

Lycka till!

Emelie

2014-09-28 @ 12:13:07
Scottish Moments

Jättebra guide! I vår börjar de flyga direktflyg mellan Glasgow och Halifax i Kanada. Bor i Skottland så skulle vara väldigt lättsamt. Resan kommer bara ta 5 timmar... Är sååå sugen att åka dit...

2014-10-07 @ 15:01:18 Website: http://www.scottishmoments.com
Jennie

Hej!
Jag undrar hur jag ska bära mig åt för att få tillbaka skatten som jag betalat nu när jag jobbat här i Kanada i snart ett halvår.
Vad behöver jag för papper från mina arbetsgivare och vart vänder jag mig?
Hur lång tid tar det att få tillbaka pengarna? Jag och min pojkvän flyttar tillbaka till Sverige i mitten på december och hade behövt pengarna så snart som möjligt.
Tack på förhand! :)

Svar: Hör med din arbetsgivare, du ska få en T4 innan du kan göra något. Sen tror jag inte att du kan få tillbaka pengarna förrän nästa år men är inte säker!
Emelie

2014-11-18 @ 20:53:19
Malin

Hej!

Först o främst, superhärlig blogg! Väldigt inspirerande :) Sen har jag en fråga. Är de lika tuffa med hälsan i Canada när det kommer till att få ett godkänt visum som de är i Aussi/Nz? Drog på mig en rätt seriös sjukdom i somras och har nu fått nedslag på visumet till NZ pga det men funderar på att göra ett försök i Canada istället. Och har du nån koll på ungefär hur lång tid det tog att ordna visumet? Tack på förhand!

Hälsningar Malin

2014-12-05 @ 21:51:42 Website: http://rosagrodor.se
Amelie

Hej!

Nu var det länge sedan du skrev inlägget men du kanske läser kommentarer ändå. Jag vill säsonga i Kanada nästa vinter 15/16 och är redan så sjukt peppad. Men jag undrar lite kring i hur god tid man ska vara ute med jobbsökande, visum etc? Nu är det lite mindre än ett år kvar så känns inte så stressigt men jag vill inte missa något pga dålig tidsplanering här hemma. Hoppas du kan hjälpa till och tack för ett superbra inlägg!

Svar: Hej och tack så mycket!
Om du vet till 100% att du ska åka, sök visum så fort som möjligt. Nu är det ju garanterat att du får ett, men ju längre du väntar desto större är risken att de tar slut. När det handlar om jobb är det lättast att söka när du är där. Man kan söka jobba och boende via kijiji.ca, men det funkade aldrig för oss att ta kontakt med folk därifrån när vi var i Sverige, det funkade först när vi var i Kanada.

Lycka till!
Emelie

2015-01-05 @ 22:44:13
Julia

Hej!
Vilken bra grej! Massa bra tips :] tack!

Jag har en fråga om working holiday
- Hur fungerar det här med att man ska ha en försäkring som täcker en för hela working holiday-året?

Vad är det försäkringen ska täcka egentligen?
Vad är bäst - att köpa en hederlig heltäckande reseförsäkring från Sverige eller köpa något här ifrån kanada?
Hur kan man bevisa vid gränsen att man har försäkringen?

Eftersom man alltid har 45 dagar från sin hemförsäkring som täcker en till å börja med så kommer jag inte "äga" någon annan försäkring förrän efter dessa 45 dagar - hur får jag då bevis på att jag verkligen är försäkrad?

2015-02-26 @ 05:08:01
Ann

Hej! :) ser att du fortfarande svarar på kommentarer här, vad snällt av dig!

Jag har en fråga. Var det någon av dina vänner som först kom dit på ett turistvisum och sedan ansökte om ett working/holiday visa när de var på plats? Jag är Kanada nu och vill skaffa ett visum, men är osäker på om jag måste lämna landet och resa in igen för att få det aktiverat.

Och, visst är det enkelt förr oss svenskar att få visumet beviljat? är nervös över att nåt ska gå snett även om jag är fläckfri i brottsregistret och kommer att ansöka samma sekund de öppnar för svenskar.

Är enormt tacksam för svar :)

/Ann

2015-04-07 @ 16:11:35
Emma

Hej!
Vet att det var längesedan detta inlägg och sen du åkte, men skulle behöva lite råd. Jag och min vän ska åka till Banff nu i vinter och jobba på sunshine, men fick inte personalboende. Vi har därför börjat kolla på att hyra rum och så i Banff, och fick kontakt med denna sida: http://banffaccommodation.ca/

Jag undrar mest om det är så att du hörde något om dem när du var där, om det är bra, fräscha ställen liksom?

Skulle vara jättesnällt om du bara kunde kika in där och se om du vet något om dem?
Tack!
Mvh
Emma

Svar: Hej! Sorry, har inte sett att du skrivit! Jag gick in och kollade på sidan och ni kan helt klart boka boende med dem! Jag har varit i typ alla de husen, och det är helt normal standard i de boendena. Man bor rätt många så det beror ju mycket på hur de man bor med sköter sig men det är inte superlätt att hitta boende så får ni där igenom så kör på det! Det kommer vara mycket fest i de husen, är jag ganska säker på, så var medvetna om det. Sen kan man ju alltid kommunicera housemates emellan :) Såg till och med mina gamla liftie-kompisar med på en av bilderna där på hemsidan! Ha så sjuuuukt jäkla kul!
Emelie

2015-10-06 @ 20:45:31
H

Men så spännande! Detta skulle jag vilja testa på :D

2016-11-14 @ 18:20:22 Website: http://halsosam.blo.gg
Ida ❉

Nu vart jag ännu mer sugen att säsonga i Kanada :)

2016-11-14 @ 18:26:16 Website: http://nokins.blogg.se
Official Canada Goose Outlet Store

Canada Goose: Women's, Men's & Kids' Jackets | Canada Goose Outlet Store in Toronto, Buy Cheap Black Label Parka, Jacket, Coat, Lightweight and Shell Online for Men & Women with Worldwide Free Shipping!Canada Goose Outlet, Cheap Canada Goose Winter Jackets Outlet.
Official Canada Goose Outlet Store http://www.canadagooseoutletus.com/

2018-10-31 @ 03:42:46 Website: http://www.canadagooseoutletus.com/
Send a letter:


Name:
Remember me?

Mail: (will not be published)


Website:


Comment:

Trackback
I have moved! Check out my new site at Emelie's Travels.
Home

Welcome to my blog! I'm writing mostly in Swedish, but feel free to use the google translation tool to read it in your language.
Stockholm, Sweden
Follow on Bloglovin




Are you interested in my photos? Please visit www.shutterstock.com for more information.


My photography interest started in 2012 when I did my snowseason in Canada. I bought my first DSLR in December 2013 and since then I've been practicing on my own, always trying new things and ame for getting better photos.
- Nikon D610
- Panasonic Lumix DMC GX1
- GoPro Hero3+ Black Edition




Emelie Persson
Stockholm, Sweden





In this blog I'm writing about my life as a backpacker and a seasonal worker. I've been traveling the past five years and just can't stop. I'm simply too dependent and the grass is always greener on the other side they say... I hope to inspire and help other Travellers by sharing my experiences through this blog. If there's any questions, don't hesitate to write a comment or contact my mail. And remember, a little comment will inspire me to write more often!


Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...