Emelies Travels -

Tips till er som ska till Oslo
2008-10-29  16:39:00

Get more visitors to your blog! Permalink  RESTIPS  Trackbacks ()   
Follow on Facebook Follow on Bloglovin   

Det är många som frågar och undrar hur man ska gå till väga för att bäst få jobb här i Oslo. Jag tänkte skriva lite tips som jag, hittills, har lärt mig av den tiden jag har varit här (1½ månad). Hade jag gjort om min resa hade jag gått efter den här ordningen:

 

1.       Sök boende hemma i Sverige. Gå in på nav.no, finn.no och hybel.no och gå igenom alla annonser och skriv/ring till de som passar dig. Man kan också bli medlem på resedagboken.se och backpacking.se och skriva i forumen där. Läs vad andra skriver och lägg även in en egen diskussion och berätta när och var du vill bo osv. (Det var så jag hittade vårt boende) Jag tror att det är en stor fördel att ha boende innan man kommer hit, för vi har träffat många som hör på "snacket" hemma i Sverige om att det är så lätt att få boende och jobb här. Så de bor på vandrarhem och tror att allt löser sig dagen efter att de anlänt. Men man måste ha tålamod, och det är svårt att ha när man bor på ett dyrt vandrarhem och då man får panik och flyr hem.

 

 

2.       Gå till skattekontoret. Så fort du kommit till Oslo ska du gå dit så att du får ditt skattekort så fort som möjligt så du kan få lön. Det kan ta lång tid.

 

3.       Skaffa norskt telefonnummer. Det bästa är att skaffa det precis när du kommer, så att du ger ut ett nummer till jobben du söker. Annars måste du ha ditt svenska nummer fram till att du fått jobb och det blir väldigt dyrt att hålla på att ringa på. Alternativt att du tar med dig två mobiler, det är smartast. Det bästa och billigaste ska vara Tele2, och det beställer man via internet, så det kan man fixa redan i Sverige. Jag har Chess och det är helt ok, men ska byta till Tele2, LeBara ska vara billigt också.

 

4.       Sök jobb. Det bästa är att börja söka i god tid hemma i Sverige via internet, via nav.no och finn.no. Man kan också hitta jobb genom den svenska arbetsförmedlingen ams.se. Sök effektivt hemma och skriv upp adresser som är intressanta som du besöker så fort du kommit till Oslo. Skriv ut massvis med CVn innan du åker. När du väl kommit hit har du inte tid att sitta framför en dator hela dagarna, det är bara onödigt. Nu ska du ut och visa upp dig. Gå runt på stan och se vart de söker personal och gå in på ställena med motivation. Det är många svenskar som bara går in på det ena stället efter det andra utan att egentligen veta vad de söker, och det blir så genomskinligt. Man ser på dem att de är panikslagna och vill ha vilket jobb som helst. Försök att alltid leverera ditt CV direkt till den personalansvarige, fråga annars när den personen är på jobbet och kom tillbaka då. Man ska veta att det är stor konkurrens att gå och söka på Karl Johans Gate. Tänk att alla svenskar går upp och ner där, nya varje dag och alla de ställena får hur många CVn som helst. Sök dig lite mer till smågator och runt om, i köpcentrum lite utanför. Ha tålamod! Vissa har tur och får jobb direkt, för andra kan det ta några veckor innan man får något. Men alla får jobb, om man söker effektivt och vet vad man vill.


Andra sidor med jobbannonser: deltidsjobb.no, monster.no, gigass.no, stepstone.no, rubrikk.no, zett.no, jobb24.no, jobbdirekte.no, jobbguiden.no, jobbnor.no, medrec.no.

 

5.       Adecco.no, Profice.no, Manpower.no osv. Det bästa är om du skrivit in dig på dessa sidor innan du kommit hit. Gå sedan till ett sådant kontor och prata med någon där. Boka en intervju och visa verkligen att du vill jobba så borde de hjälpa dig ganska fort och sätta ut dig på vikariat. Vissa säger att man får mycket sämre lön via ett sådant bemanningsföretag, men det tycker inte jag stämmer. Det är bra till att börja med så man har ett jobb, så kan man söka vidare samtidigt.

 

Andra bemanningsföretag: kellyservice.no, jobzone.no, toptemp.no, personalhuset.no, lenas.no, topteam.no, grata.no, bjorgfjell.no, nefas.no, okonomipersonell.no, orcus.no



6.       Svenska Föreningen. Eller Svenska Förnedringen som vi kallar det. De hyr ut billigt boende men man får bo ofräscht och trångt tillsammans med många andra. Och det är alltid fullt så ska man bo där får man skriva upp sig i god tid. Men de går inte att lita på. Man kan också bli medlem för att få hjälp med jobb och skattekort osv. Det låter väldigt bra det dem säger, men man blir bara lurad. Allt som de kan hjälpa en med klarar man helt utmärkt på egen hand. Om man bestämmer sig för att bli medlem och vill få hjälp är det jätte viktigt att man är på dem hela tiden. Men jag tycker inte de är värda ett enda öre, så skit i dem!

 

7.       Under 20 år? Om man är under 20 år och bara har tänkt jobba ihjäl sig utan att ha lite kul så ska man ju komma hit. Men annars tycker jag man kan vänta tills man fyllt 20. Man får inte jobba inom servering om man inte är 20 år eftersom man varken får servera eller dricka alkohol som är starkare än 22 %. Så det är 20 års gräns på nästan alla krogar. Vi trodde att det finns ju alltid undantag, klart man kan komma in även om man inte är 20 år, men det är nästan helt omöjligt.

 

 

Detta är bara min syn på det hela och jag hoppas att jag kanske har gett er lite tips. Är det något jag glömt är det bara att kommentera!

Jobba i Australien och Kanada


Comments
Jonas

Tack! Mycket utförligt inlägg det här.

2008-10-30 @ 17:04:59
Emelie

Tack för det! =)

2008-10-31 @ 16:45:04 Website: http://emelaia.blogg.se/
anna

bra inlägg :)

blev dock lite ledsen över det där du skrev om att vara under 20.. jag planerar att åka till oslo i mars nångång, jag fyller 20 slutet av juni.. kommer jag då inte kunna jobba som bartender? (vilket jag vill göra)

eller servitris?



maila gärna eller svara här ;)

2008-11-23 @ 19:55:53
Mathias

Hej!

Bra uppradat tycker jag, speciellt sektionen om Svenska Føreningen. Har haft en del funderingar på att gå dit, men klarat mig såpass att jag sluppit, så detta var lite av en lættnad.

2009-10-06 @ 12:17:35 Website: http://mathiasojohansson.blogg.se/
cecilia.

tack så mycket, det här var toppen :)

2009-10-09 @ 12:30:20
Cairns

You actually make it seem so easy with your presentation but I
find this matter to be really something that I think I would never understand.

It seems too complicated and extremely broad for me.
I'm looking forward for your next post, I will try to get the hang of it!

minecraft server

I read this paragraph completely about the difference of most up-to-date
and earlier technologies, it's remarkable article.

2013-01-05 @ 21:27:14 Website: http://mcserverlist.net
Benito

Wow, awesome blog layout! How long have you been blogging for?
you made blogging look easy. The overall look of your site
is wonderful, as well as the content!

Siri

Tack för ett bra inlägg :) Även om jag har siktet ställt på Stavanger kan jag ju ta massor av tips från det här inlägget och tänka på! Håller på att läsa igenom juni 2013 och framåt nu då jag såg att du hade Stavangerinlägg där. Sen vill jag bara säga att du har en riktigt häftig layout tyckte att det var en rolig överraskning att scrolla ner mellan kommentarerna och hitta ett kuvert att skriva i ^^

2014-09-08 @ 22:37:58 Website: http://bysiris.blogspot.com
Send a letter:


Name:
Remember me?

Mail: (will not be published)


Website:


Comment:

Trackback
I have moved! Check out my new site at Emelie's Travels.
Home

Welcome to my blog! I'm writing mostly in Swedish, but feel free to use the google translation tool to read it in your language.
Stockholm, Sweden
Follow on Bloglovin




Are you interested in my photos? Please visit www.shutterstock.com for more information.


My photography interest started in 2012 when I did my snowseason in Canada. I bought my first DSLR in December 2013 and since then I've been practicing on my own, always trying new things and ame for getting better photos.
- Nikon D610
- Panasonic Lumix DMC GX1
- GoPro Hero3+ Black Edition




Emelie Persson
Stockholm, Sweden





In this blog I'm writing about my life as a backpacker and a seasonal worker. I've been traveling the past five years and just can't stop. I'm simply too dependent and the grass is always greener on the other side they say... I hope to inspire and help other Travellers by sharing my experiences through this blog. If there's any questions, don't hesitate to write a comment or contact my mail. And remember, a little comment will inspire me to write more often!


Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...