Emelies Travels -

I have moved
2016-11-07  20:40:40

Get more visitors to your blog! Permalink  Photography  Trackbacks ()   Follow on Bloglovin     
Jag har flyttat hela bloggen till http://emeliestravels.com. Den har blivit snyggare, bättre och enklare att hitta runt på! In och kika! 
 

 
I have moved the entire blog to http://emeliestravels.com. It is now so much better in every way, go and have a look! 
 
 
 
 

Lavinsäkerhetsguiden
2016-11-03  10:43:00

Get more visitors to your blog! Permalink  RESTIPS  Trackbacks ()   Follow on Bloglovin     
 
 

   

Kolla in Skiers Left och Tierra runt oktober-november varje år, de har två timmars gratis föreläsningar runt om i landet med Mårten från Åre Lavincenter. 
 
 
Jag är inte ensam om att börja tänka på pudriga svängar i djup nysnö när snöflingorna faller ner från himlen. Intresset för off-piståkning har ökat markant de senaste åren. Det ökade intresset leder också till ökade lavinolyckor. Hur många där ute är det egentligen som förstår att det kan vara deras absolut sista svängar de tar eller att deras vän kan förlora livet?
 
 
 
 
 
 
Naturen är inte att leka med. Det gäller att ha stor respekt för den och förstå sig på den. Men det kanske inte är så självklart att ha tillräckligt stor respekt om man inte vet hur den fungerar. Därför skriver jag ihop en liten guide här med tips som kan vara bra att ha med sig när man ska iväg i off-pisten. Jag har fått äran att delta under Lavin 1 kursen i Åre som Inspireus tog fram för att hjälpa oss tjejer att få lite mer kött på benen, tillsammans med Mammut, Skiers Left och Safe ride, Addnatures nya satsning på lavinsäkerhet. Det är med hjälp av mina egna anteckningar från Karin Trolins föreläsningar som jag knåpat ihop den här guiden. Läs mer om den helgen i mitt och Tove Hydéns gästinlägg här.
 
 
Av egen erfarenhet vet jag att det finns mycket okunskap bland off-pist åkare, eftersom jag själv har varit en av dem. Men trots att jag nu gått en lavinkurs finns det mer att lära; det handlar om att öva på trancieversök och lära sig att läsa av naturen. För att citera Mårten Johansson - i alla sporter krävs det 10 000 timmar innan man kan säga att man är erfaren. Det är ytterst få som kan säga att de har 10 000 timmar i offpiståkning. Även den mest erfarna och mest pålästa om laviner åker inte säkert. Man är inte säker där ute bara för att man har rätt utrustning. För det första:
 
  • Du ska aldrig hamna i en sådan situation att du behöver använda din utrustning.
  • Om du ändå skulle hamna i en sådan situation, måste du kunna använda den - i en krissituation.
  Tidigare har jag inte kunnat använda utrustningen alls. Ändå har jag hängt med ut och tänkt "det kommer inte hända något idag". Det är helt vansinnigt, och det har jag tyckt hela tiden. Men trots detta vansinne har viljan av att få åka puder tagit över funderingarna om lavinsäkerhet. Istället har jag tänkt att jag ska tag i det "sen". Om olyckan väl hade varit framme, mina vänner låg begravda under lavinen och det var upp till mig att rädda dem, hade jag klarat av det? Nej, troligtvis inte, och jag hade fått leva med samvetet om att min okunskap bidragit till mina vänners död. 
 

Gå lavinkurs!

 
Först och främst vill jag rekommendera alla att gå en lavinkurs, det är väldigt intressant, givande och lärorikt. Det borde finnas "lavinkörkort" som man måste visa för att ens få köpa utrustningen, tycker jag! Gå in och kolla här för olika kurser. 
 

Tjejer, se hit! InspireUs har i början på varje säsong en intro-lavinkurs i Åre. De tar er med på Åreskutans roligaste åk samtidigt som ni träffar nya åk-kompisar inför vintern och ni får öva på tranciversök, bland annat! Läs mer här.

 
 
 
 
 Åk gärna med fler än en kompis, och se till så att alla kan hantera sin utrustning.
 

Vad ska man ha med sig? 

 
För att ens börja tänka på att ta sig iväg bortom skidsystemets trygga pister måste man såklart ha riktig utrustning. Åk inte iväg utan kompletta grejer, och se till så att alla i gruppen har med sig allt också. 
 
  • Kamrater med kunskap, minst en men helst fler.  ( 5 enkla tips om hur du är en grym backcountry partner kan du läsa om här)
  • Tranceiver
  • Spade
  • Sond
  • Första hjälpen
  • Varma kläder och förstärkningsplagg
  • Kompass, karta, lutningsmätare
  • Vätska/varm dryck och snabbenergi
  • Mobil/Kommradio
  • Hjälm - att krocka in i träd och stora stenar är den den största anledningen till dödsolyckor i laviner. 
  • Sittunderlägg, skönt för fikapausen, men kan även rädda liv om man tar fram allas sittunderlägg i en krissituation så att den utsatte kan ligga på något som håller värmen.
 
Man ska såklart inte åka iväg ensam. Du är inte säker bara för att du själv har utrustning men kompisen har ingen. Det hjälper inte heller om ingen av er kan använda utrustningen. Se alltid till att alla i gruppen kan hantera den, annars kan det vara du själv som blir drabbad. För egen säkerhet vill man inte åka med andra som inte kan, man vill kunna bli räddad själv.
 
 
Var rak på sak, be personen stanna hemma och öva på transceiversök istället för att följa med så kanske han eller hon kan hänga med någon annan gång. 
 
 
p1090956  
 
Finsök: gå ned nära snön och krysspejla. Det är bra att ha sonden redo, men glöm inte att markera platsen där siffran är lägst för att inte tappa bort den.
 
 

Öva med din transceiver!

 
Det finns ofta områden på skidorterna där man kan öva på transceiversök. Finns inte det kan man gömma och söka efter varandras transceivers. Om du har planerat en tur tillsammans med några vänner, se till att ni övar innan. Dels för att se att alla är på samma nivå, dels för att ha koll på att allas utrustning fungerar ihop. Öva på att få ordning på gruppen om olyckan skulle vara framme, tänk på er egen säkerhet i första hand och se ut en ledare. Mikke Eriksson har skrivit ett väldigt bra inlägg om detta mer i detalj, gå in och läs det här. Se till att du kan din transceiver och öva många gånger, gärna flera gånger per år.
 
  • När du söker med din transciever, se till att den alltid är fäst till dig. Tar du ut den ur selen, fäst den på armen. Kommer det en ny lavin vill du inte att din transciever ska försvinna från dig.
 
  • När du inte söker, tänk på att ha den nära kroppen! Ju närmre kroppen du har den, desto mindre batterier kommer den dra och desto mindre är risken att den dras loss från dig om du hamnar i en lavin. Den kommer inte rädda dig om den ligger i din ryggsäck som har hamnat på ett helt annat ställe än dig själv. Ha alltid transceivern på. När den är på "sänd" drar den inte mycket batterier. Det är lätt att glömma bort om den är på om man ska stänga av den hela tiden för att spara på batterier. Tänk också på att inte ha mobiltelefonen för nära, eftersom den kan störa sändningarna på transcievern. Ha mobilen i ryggsäcken eller i någon ficka på byxorna långt ifrån. Även Gopro-kameror med wifi-sändning stör tranceivern väldigt mycket, så se till att stänga av den funktionen vid offpiståkning. 
 
 

 

Grovsök, signalsök och finsök

 
Transceivern skickar ut signaler i cirklar, och det gäller att få fatt på en sådan, så kallad fluxlinje, när man söker. Innan transceivern hittat signalerna gäller det att söka snabbt och över en stor yta, så kallat grovsök. Gå i slag på 25 meter upp över lavinen. När man fått tag i en fluxlinje gäller det att följa den, vilket kallas för signalsök. Ju närmare du kommer, desto lägre ned mot marken ska du gå. Du ska vara som ett flygplan som går in för landning, och när du är tillräckligt nära drar du din tranceiver i nivå med snön så att det blir bromsspår efter den. Då är du inne på finsöket där du börjar söka i kryss för att komma till lägsta möjliga siffra. 
 
Transcievern skickar ut signaler i så kallade fluxlinjer. Bild: Patroller Supply
 
När du fått in den lägsta siffran markerar du platsen och tar fram sonden. Du sticker ned sonden 90 grader mot sluttningen och kör ned den ända till marken, eller så långt den räcker, för att kunna känna vad som finns där under. Arbeta med båda händerna, börja i mitten och gå utåt med sonden som i en kanelbulle, stick ned den med en fotlängds mellanrum (cirka 25 centimeter) tills du träffar rätt. Då gäller det att börja gräva. Se till att det går fort, och byt grävare med jämna mellanrum för att undvika att det tar längre tid på grund av trötthet. 

Transceiver-appar

 
På senare tid har det börjat utvecklas appar till mobiltelefonerna som ska fungera som en transciever. Det kan ju låta som en billig och bra lösning, men i själva verket finns det många brister med apparna. De smarta mobiltelefonerna har ju inte direkt bra batteritid när det är kallt ute, så det skulle inte vara omöjligt att den redan är urladdad innan söket ens har börjat. Läs mer om apparna här och här
 

ABS-ryggsäck

 
Vill man känna sig extra säker kan man skaffa en lavinryggsäck, som är kompletterande till den vanliga lavinutrustningen. Man ska alltså inte strunta i allt det andra bara för att man har en lavinryggsäck. Den är heller ingen garanti för att överleva en lavin, utan ger större chanser till att hamna närmre ytan. Men lavinutrusning ökar man chansen för överlevnad med 5%, med en ABS-ryggsäck ökar chansen med 30%. Det gäller att lösa ut den i rätt tid och inte för sent för att den ska hjälpa. Som Karin Trolin sa på kursen kan man jämföra ryggsäcken med en påse müsli. När man skakar om müslipåsen hamnar allt det stora högst upp och de minsta smulorna hamnar längt ned. Det är detsamma med ryggsäcken som gör att man håller sig till ytan, och den fungerar alltså inte som en flytväst. Men hur mycket utrustning man än har garanterar inte det att man krockar in i träd och stora stenar, som är den största anledningen till dödsolyckor i laviner. 
 
 

Lär dig läsa av snön!

 
All denna lavinutrustning har man som en extra livlina, men förhoppningsvis hamnar man aldrig i en sådan situation så att man måste använda den. För att minimera risken att hamna i en lavin, så gäller det att kunna förstå var det är säkert att åka och vilka dagar som är sämre än andra. 
 
 
Lavinerna gillar samma lutning som vi gör. Svarta pister börjar vid 21 graders lutning och lavinerna börjar gå från 25 grader. Mellan 37 till 39 graders lutning är det flest lavinolyckor som sker. Vid mindre lutning går det inte lika stora laviner och vid större lutning har lavinen oftast redan gått av sig själv innan vi kommit dit. Därför är det bra att ha med sig en lutningsmätare så att man kan se vad för typ av sluttning man är på väg att ge sig in på. 
 
 
Det gäller att ha koll på de olika snölagren under säsongens gång. Snön förändras och kan skapa svaga lager som inte bådar gott för oss off-piståkare. Skriv en snödagbok om du gör säsong, och prata med lokalbor eller patrullerare innan du ger dig iväg. Kolla vädret; vind och temperatur samt lavinprognoser, t.ex. Lavinprognoser eller Lavinsmart. Lämna också ett färdmeddelande till någon närstående som har koll på var ni kommer att befinna er. 
 
Naturens tecken på att du ska börja fundera på att vända om:
 
  • Det har redan gått laviner i området. Det kommer sannolikt att gå fler.
  • Du hör whump-sljud när du går på snön. "Champagneglasen" (*står förklarat här under) i de svaga lagren kollapsar, det är vad som hörs. 
  • Det finns sprickbildningar i snön. 
  • Det har snöat mer än 20 cm på två dygn.
  • Det finns snödrev i området.
  • Det har varit en snabb temperaturhöjning.
  • Det har regnat.
 
 
 
 

Välj rätt väg

 
Det mest säkra sättet att ta sig fram på är att följa ryggar och åsar. Håll er till sluttningar som är under 30 graders lutning. Passera sluttningarna högt upp och passera ovan, runt eller under lavinterräng. Tät skog är säkrare än öppna ytor men laviner kan gå även där. Välj att gå på breda dalgångar hellre än smala och var uppmärksam på vad som finns ovan er. Passera konvexa sluttningar ovanifrån och konkava sluttningar underifrån. 
Ställ er tre frågor innan ni beslutar er för att fullfölja åket:
  1. Är terrängen lavinbenägen?
  2. Är snön instabil?
  3. Vilka är konsekvenserna om det går en lavin? 
 
 

Planera din väg

 
Innan ni dyker ned i det orörda pudret, se till att ni har en plan ifall att det skulle gå en lavin. Se ut säkra platser där ni kan stanna innan och efter åket, se ut en flyktväg för att ta er ur en lavin och åk en i taget. Laviner är som datorspelet Minesweeper, om man väjer fel punkt smäller det. Bara för att någon annan har åkt före dig kanske den personen lyckades undvika de svaga punkterna på sluttningen, medan du råkar åka över en och "minan exploderar" - lavinen är igång. Mårten Johansson illustrerar svaga lager som finns under snön som ett lager av champagneglas med en bricka på. När brickan står jämnt på glasen så är de väldigt starka, men så fort brickan tippar åt ett håll och ett glas går sönder, då kollapsar alla glasen. Det är alltså inte säkert att följa andra spår och tänka att "någon annan har gjort det förut". Det finns en sport där man åker skidor som en vanlig off-piståkare, kör ut över bergskanter och drar ut sin fallskärm. Ett sådant spår vill du inte följa efter. 
 
 
Om lavinen väl är framme, försök först och främst att ta dig ur den och håll dig till flyktvägen som du planerat innan. Inser du att det är kört och att du inte kommer kunna åka ur den, se till att spänna loss skidor eller bräda för att förhindra att de drar ned dig under snön som ett ankare. Håll dig till ytan så gott du kan genom att kämpa och "simma" upp. Skydda dina luftvägar och försöka skapa en luftficka så att du inte kvävs av snön. 
 

 

Jag hoppas att jag har kunnat vara till lite hjälp med den här guiden, och att jag kan nå ut med den här informationen till så många som möjligt. Jag hoppas att ni kör säkert där ute men att ni också har grymt kul! 

 

Dela gärna vidare för kunskapsspridning!

 
Tack till Åre LavincenterInspireusMammutSkiers Left och Safe ride för att ni gjort det möjligt för mig att skriva den här guiden!
 
 
 
  Karin Trolin från Åre Lavincenter visar ut på kartan.
 
 Kolla in den här kortfilmen om lavinsäkerhet.
 
 

INLÄGGET INNEHÅLLER ANNONSLÄNKAR.

Detta påverkar dock inte utformningen av inlägget.

 

 

 

 


I have moved! Check out my new site at Emelie's Travels.
Home

Welcome to my blog! I'm writing mostly in Swedish, but feel free to use the google translation tool to read it in your language.
Stockholm, Sweden
Follow on Bloglovin




Are you interested in my photos? Please visit mostphotos.com/emelaia for more information.


My photography interest started in 2012 when I did my snowseason in Canada. I bought my first DSLR in December 2013 and since then I've been practicing on my own, always trying new things and ame for getting better photos.
- Nikon D610
- Panasonic Lumix DMC GX1
- GoPro Hero3+ Black Edition



Emelie Persson
Stockholm, Sweden



Instagram @emelaias


In this blog I'm writing about my life as a backpacker and a seasonal worker. I've been traveling the past five years and just can't stop. I'm simply too dependent and the grass is always greener on the other side they say... I hope to inspire and help other Travellers by sharing my experiences through this blog. If there's any questions, don't hesitate to write a comment or contact my mail. And remember, a little comment will inspire me to write more often!


Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...