Emelies Travels -

En sammanfattning av vår livs resa
2011-10-16  21:16:00

Get more visitors to your blog! Permalink  RESTIPS  Trackbacks ()   
Follow on Facebook Follow on Bloglovin   

19 januari – 10 oktober. 9 månader och 11 flygresor senare är jag 6 länder rikare. Jag har haft den bästa tiden i mitt liv och upplevt helt otroliga saker som många kanske inte ens upplever under en hel livstid. Jag har blivit bättre på engelska, jag har blivit starkare som person, jag har lärt mig om mig själv och andra människor. Jag har tagit till mig många olika kulturer och känner mig som en ny människa. En bättre människa med mycket kunskap och erfarenhet. Som ni förstår har den här långa resan gett mig otroligt mycket, och jag önskar att alla kan få uppleva något liknande. Av 9 månader har vi jobbat 2 månader, och i det stora hela har vi gjort av med runt 120 000 kronor under loppets gång. En summa som inkluderar alla flyg, boenden, mat och aktiviteter. Det kanske låter mycket, men allt som jag har lärt mig och fått uppleva har varit värt vartenda öre. Vi har hoppat bungyjump och skydive, tagit dykcertifikat, åkt rafting, gått på whalewatching, simmat med vilda delfiner och hajar, seglat i Whitsundays och åkt på ett antal olika safaris, bland annat. Listan kan göras lång. Istället för att köpa en lägenhet, en bil, en skönhetsoperation eller vad vet jag vad man kan spendera så mycket pengar på, så har vi gjort något som kommer ligga djupt i våra minnen och hjärtan för resten av våra liv. Det kan inte gå sönder, det kan inte försvinna. Det finns för alltid i oss.

 

Som jag sagt innan har vi jobbat hårt och sparat pengar för att kunna göra en sådan här resa, vi har varit helt oberoende av andra och lärt oss vara ekonomiska. När pengarna började sina var det dags att jobba. Vi har inte vunnit på lotto och vi har inte fått ett plötsligt arv. Kan jag göra det, kan du göra det. Det gäller bara att kunna hålla i pengarna och veta hur man ska spendera dem.

 

Vi visste inte hur länge vi skulle vara borta, men allt blev väldigt spontant och man märker snabbt hur enkelt det är att göra saker som man vill göra. Man bara gör det, man ställer sig uppe på ett stup och hoppar bungyjump, man faller ut från ett flygplan utan att tänka efter. Bara för att man kan, det är kul, och ju mer man tänker på någonting desto mer börjar man tveka och då är det bara att beta av det med en gång istället. Man ångrar aldrig det man gör, men man ångrar alltid det man aldrig gjorde. Ett uttryck som är så sant. Varför ska man ångra sig? Lev i nuet, ta dagen som den kommer och utnyttja ditt liv till fullo. Man lever bara en gång, så ta vara på det livet och gör det du vill göra.

 

Under resan har vi sett och lärt oss mycket. Australien har varit drömlandet för mig. Ett land med många djur; kängurus, koalor, krokodiler och spindlar. Det visade sig också vara lika fantastiskt som jag hade hoppats på. Australiensare är urtrevliga människor och landet har otroligt vacker natur. En natur som skiftar från outback till regnskog. Landet påminner om Sverige, fast med ett bättre klimat. Alla som åker till Australien älskar Australien. Så är det bara.

 

 

Nya Zeeland har alltid varit ett speciellt land för mig, det ligger långt bort och har en märklig men otroligt vacker natur och efter Sagan om Ringen filmerna har det också blivit ett overkligt sagoland. När vi ändå var i Australien var vi ju såklart tvungna att ta oss över till grannlandet och se det med egna ögon. Vi åkte med en buss som tog oss runt den norra och södra ön, och vi fick uppleva sommar, höst, vår och vinter under 1 månads tid i ett land som skulle kunna vara 4 olika. Vackra snötäckta berg kontras av knallturkosa floder, glaciärer och vita sandstränder. Befolkningen är sociala och glada, och urinvånarna är söta som få. Nya Zeeland är helt fantastiskt med en oslagbar natur och kultur som lagt sig varmt om mitt hjärta.

 

 

Har man en gång börjat resa är det svårt att sluta. Man får mersmak och när man väl är på andra sidan jordklotet så vill man se så mycket som möjligt. Har man åkt så långt kan man lika gärna åka en liten bit till för att få se Fiji, paradiset med kritvita sandstränder, klarturkosa vatten och oslagbart vackra koraller och fiskar. För att inte tala om det vänliga folkslaget med varsin gitarr i famnen och en sångröst i stil med Bob Marley. Kommer jag någonsin få se något så vackert som Fiji igen? Bilderna i Fritidsresors katalog behöver inte vara redigerade, bilderna visar sanning. Det är så vackert om inte vackrare. Fijianerna är det mest vänliga folkslaget i världen, de lever med ett simpelt sinne och älskar livet även fast det är fattigt. Dykningen är fantastisk, stränderna likaså och vattnet är sagolikt blått och turkost.

 

 

Adlink

 

 

Från ett av världens dyraste länder - Australien, tog vi oss bort till ett av världens billigaste länder – Thailand. Vi var på väg hemåt, men ombokade flygbiljetten så vi hade två månaders resstopp i Asien. Varför inte passa på när man ändå kör förbi? Från ett rent och prydligt Australien kom vi till ett smutsigt och fattigt Thailand. Något som var en ganska stor omställning för oss, och det tog ett tag att komma in i den annorlunda vardagen. Men allt eftersom blev vi så gott som thailändare, och insåg att det fattiga även kunde innebära rikedom. En rikedom som inte består av pengar eller ägodelar, utan en rikedom där vänskap är det prisvärda och förmågan att se möjligheter i svåra situationer. Thailand kunde inte mäta sig emot paradisöarna i Fiji, men det väger tungt på många andra sätt. Thailand - ett land som gjorde mig konfunderad och imponerad många gånger, ett land som kom att tillhöra ett bland favoriterna.

 

 

Adlink

 

 

Singapore, en otroligt vacker och modern stad i landet med samma namn. Singapore är en ö nedanför Malaysia som består mestadels av Kineser. Det var en enorm skillnad att komma från Thailand direkt till Singapore. Thailand är fattigt och ganska skitigt med små, ruckliga hyddor till hus. Singapore är rikt och rent med ett stort intresse för arkitektur och framtidsplaneringar. Antagligen den vackraste staden jag sett hittills.

 

 

Malaysia har gett mig mycket, framför allt från befolkningen. Det är ett vackert land men för mig blev jag mest imponerad av invånarna. Vi kom dem nära inpå livet, vi lärde oss leva som dem. Vi bodde skitigt och åt billigt, så långt man någonsin kan komma ifrån den säkra vardagen hemma i Sverige. Men vi hade det jätte bra ändå, och man inser att man inte alltid behöver köpa saker för pengar som man gör i Sverige, oftast för att imponera på andra. Det finns så mycket annat i livet som är värt att lägga tid och pengar på. Malaysia har lärt mig att uppskatta saker och ting som tas förgivet och det har lärt mig att se livet från en annan synvinkel.

 

 

En helt fantastisk resa som jag hoppades aldrig skulle ta slut kunde inte blivit lika lyckad om jag inte hade med mig min speciella vän. Josefin, Jossan, Josse, Joe, Jos, Josef - kärt barn har många namn. Den lilla smålänningen som var ganska osäker till en början har blommat ut och blivit en färgstark person. Vi har utvecklats otroligt mycket båda två, men det är lättare att se det på andra. En tjej som hade stark hemlängtan i början på resan förvandlades till den som aldrig ville hem. Att resa är beroendeframkallande och när man får uppleva så många andra länder inser man vad som finns utanför Sveriges gränser. Sverige är bra på många sätt, men det finns mycket annat bra också. Man blir rik av att resa, och jag tycker synd om dem som aldrig får se annat än Sverige. Det finns ingen som någonsin kommer förstå vad vi har upplevt tillsammans, och det finns ingen vänskap som kan bli så som vår. Tillsammans har vi skapat ett starkt band och hur lång tid det än går emellan att vi hörs så kommer resan alltid hålla oss samman. Jag har sagt det förr, men måste ändå avsluta med att tacka min underbara vän Josefin för allt vi har fått uppleva.


 

 

Jobba i Australien och Kanada
Trackback
I have moved! Check out my new site at Emelie's Travels.
Home

Welcome to my blog! I'm writing mostly in Swedish, but feel free to use the google translation tool to read it in your language.
Stockholm, Sweden
Follow on Bloglovin




Are you interested in my photos? Please visit www.shutterstock.com for more information.


My photography interest started in 2012 when I did my snowseason in Canada. I bought my first DSLR in December 2013 and since then I've been practicing on my own, always trying new things and ame for getting better photos.
- Nikon D610
- Panasonic Lumix DMC GX1
- GoPro Hero3+ Black Edition




Emelie Persson
Stockholm, Sweden





In this blog I'm writing about my life as a backpacker and a seasonal worker. I've been traveling the past five years and just can't stop. I'm simply too dependent and the grass is always greener on the other side they say... I hope to inspire and help other Travellers by sharing my experiences through this blog. If there's any questions, don't hesitate to write a comment or contact my mail. And remember, a little comment will inspire me to write more often!


Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...