Emelies Travels -

Back in Oslo, again
2008-12-28  19:22:19

Get more visitors to your blog! Permalink  Oslo, Norge  Trackbacks ()   Follow on Bloglovin
Då var man tillbaka i Oslo igen då! Det var nästan inte en käft igår på jobbet så man kan faktiskt säga att Oslo sover under jul och nyår. Alla norrmänn åker till fjället och kvar blir en öde stad.
Det blev lite vinter i jul ialla fall. Här en bild i Götene hos Morfar

Vårt nya boende! Nu gäller det bara att hitta en soffa

God Jul!!!
2008-12-24  16:16:20

Get more visitors to your blog! Permalink  General  Trackbacks ()   Follow on Bloglovin
God Jul allesammen, jag hoppas ni får många fina klappar!

Lägenheten
2008-12-23  20:54:58

Inflyttningen till vår nya lägenhet gick bra och fort och nu har vi bott där några dagar. Det är kallt som satan bara och det finns nästan inget varmvatten, så vi hoppas att det fixas snart. Det känns iallafall hur bra som helst att bo där, och man behöver inte skämmas för att ta hem folk!

Helt OK utsikt från vår balkong

Första middagen i vår nya lägenhet - Tacos såklart!

Nissefest!
2008-12-23  19:50:44

Nu sitter jag hos morfar med min dator som är helt ny. Tredje gången på bara lite över ett år har jag fått ny dator från Siba för att det strulat med reparationer. Ganska sjysst, fast lite jobbigt att jag alltid mister gammla grejer eftersom jag inte är så bra på att kopiera hårddisken!

Nu lägger jag upp lite bilder från Nissefesten med Eilefs personalen från förra söndagen. Jag jobbade eftersom jag är nyast, medan resten åkte och lekte gladiatorer. När de kom tillbaka hade jag sett till att stänga klart så jag kunde vara med på efterfesten och till sist drog vi till Yatzi.

Tomtefar ger gröt åt alla barnen (min chef Tomas)

Jag och Emma

Irene och Emilie
Nissarna dansar på borden

Jag, Espen, Christian, Emilie, Matilde och Skjalg
Ryan och hans tjej

Jenkan och Emma en torsdagskväll på Kaos

Færdigflyttad
2008-12-20  15:26:40

Nu har vi æntligen flyttat!! Så jævla skønt att komma hem till en ny fræsch lægenhet med eget rum!! Och skitfin utsikt också! Lægger upp lite bilder på lægenheten senare.

Det har varit otroligt mycket på jobbet den senaste tiden- och mycket dricks! I onsdags blev Ryan sjuk på jobb och jag stod helt ensam med en proppfull bar och overfull lokal! Det var helt sjukt mycket kaos och jag høll på att kollapsa...

Sedan har jag hunnit med en nissefest också, men Eilefs personalen. Mer om det och bilder kommer nær jag får min dator nu till jul! (Det ær svårt att uppdatera nær man varken har dator eller internet)

På måndag bær det av till morfar i Gøtene før att fira jul!

Mot Oslo
2008-12-16  13:53:38

ONSDAG 10 DECEMBER

Det var bara att packa om alla grejer hemma och sedan dra vidare mot Arlanda igen. På två veckor blev det 4 flygresor varav endast ett gick i rätt tid. Mitt flyg till Oslo hade tekniskt fel och den tidigare flighten hade råkat ut för samma sak. Så det var ganska många irriterade människor som ville hem. Vi hoppade in i en buss som körde långt, långt bort och tillslut kom vi fram till ett plan som stod i sin ensamhet utanför reparationshallarna. Det kändes såddär säkert, men några timmar senare kom jag hem till ett varmt, välkomnande bombnedslag till lägenhet.

Dags för hemfärd
2008-12-16  13:49:58

TISDAG 9 DECEMBER

Telefonen ringde tidigt som sjutton på morgonen och vi tog vårt pick och pack ner till bussarna som skulle föra oss till Bangkoks flygplats. Vi flög över Mount Everest som vi kunde se genom fönstret, ganska coolt! Under resan hade man gott om tid att ångra att man inte köpte ännu mer eftersom vi klarade oss ifrån övervikt trots allt. Hur som helst slutade det med:

7 klänningar
1ögonskugga
2 par väskor
1 örngott

Och allt detta för under 2000 lappen!

Sista dagen
2008-12-16  13:43:39

MÅNDAG 8 DECEMBER

Helt plötsligt var det sista dagen på resan och det kändes väldigt ledsamt. Men vi tänkte utnyttja dagen till fullo så vi drog till Market Village i hopp om några sista fynd. Dessvärre hittade vi inte så mycket utan drog till vår kära strand en gång för alla. Där blev det mest till att säga hej då till alla, och då insåg vi att vi blivit ganska välkända på hela stranden. T.om. tuk-tuk chauffören körde oss till "våra" solstolar utan att vi bett om det! Folk vi inte ens pratat med vinkade farväl och det kändes inte alls kul att veta att man snart skulle sitta på ett plan hem till kylan.

Vi åkte hem och tog en sista massage och sedan packade vi och drog vidare till stan och åt god pasta. Det blev en sista runda på nightmarket för att shoppa lite småsaker innan vi åkte hem för att få några timmars sömn.

Bye Bye Hua Hin!

Pappa hittade en segelbåt

Orre-snorre badade mest av alla

Sista tuk-tuk åket

Hej då Toker

Sista massagen

Hahaha lite lustigt plakat på en tuk-tuk, läs det röda.

Hotellet

På hotellet

Kackelackor fanns det gott om!

Taxi-drama med polis razzia
2008-12-16  13:05:11

Efter en välförtjänt, rejäl baksmälla kunde jag ta mig till stranden lite senare än vanligt. Det blev sol och bad för hela slanten och till middag blev det havsabborre på svenskrestaurangen Solhil lagad av den duktiga kocken Johan Lindell. Päronen fick en trevlig kväll med nyfunna vänner medan jag och syrran skulle starta "Projekt taxi resa" mot stan. Första taxin som skulle gå hem till hotellet för ombyte, var helskum. Vi fick den för ett välidigt billigt pris och när vi väl satt inne i bilen insåg vi att det inte var en riktig taxi. Chauffören snackade om helmysko saker och vi var rädda som harar med mobilerna inslagna med nummer till polisen i högsta hugg. Men ingen fara skedd för vi kom hem helskinnade till hotellet.

Nästa taxiresa som skulle gå till några svenskars hotell gick inte mycket bättre. Denna chauffören var en nyligen avklarad munk som inte kunde ett ord engelska eller kunde läsa annat än thailändsk runskrift. Han fattade inte var vi skulle men drog iväg ändå och vi blev stoppade av polisen på vägen som skulle ha razzia. Vi skulle visa pass för att komma därfrån med det visade sig vara ett skämt. Jättekul tyckte vi som höll på att skita i brallan av rädsla. På något märkligt sätt kom vi på rätt spår men munken hittade inte och vi satt instängda i en taxijävel i en halvtimme utan att kunna göra oss förstådda. Tillslut kunde han förstå att vi ville tillbaka för att ta en ny taxi som hittade bättre. Men idioten fattade inte varför vi inte tänkte betala, så rädda för att bli jagade av en galen munk sprang vi därifrån.

Hur som helst kom vi fram till de tre svenska killarna från Mälarhöjden som precis startat sin backpacking resa. Vi stötte på en av dem kvällen innan och lustigt nog var hans kompis en snubbe som jag träffat i Stockholm långt tidigare. Världen är allt bra liten! Efter en trevlig förfest med de schteekiga stureplansbratsen tog vi en tuk-tuk till Hilton och köpte svindyra drinkar. Självklart blev det en svängom till Kareokebaren så grabbarna kunde sjunga upp till bevis med sina knarriga stämmor.

Johan Lindell på Solhil Restaurang

Partaj på Hilton
2008-12-16  12:12:57

Vi började dagen med att hämta tvätten som vi lämnade in dagen innan hos en farbor som inte kunde ett ord engelska. Tur att man kan kommunicera med kroppssråk! Gubben hade tvättat allt för hand med vatten på flaska och strykit varje trosa!

Första dagen under semestern som det var mulet, men vi drog till stranden ändå. Efter en del irritationsmoment på tjocka, feta, gamla skandinaviska gubbar som hellre trackar ner på andra på stranden än att prata med sin thailändska hora vid sin sida pga brist på språkkunskaper, var det dags för oss att rida igen. Härligt var det och den imponerade mr. Bean vill att vi ska stanna kvar och börja jobba för honom.

På kvällen gick vi lite utanför stan, där vi inte hade varit tidigare, och åt på en thairestaurang. Sedan gick Chrisse och jag till Mai Tai och tog några öl men där var det sura miner för tydligen hade personalen fått för sig att vi skulle gifta oss eller nått. Inte så kul så vi drog vidare och träffade mr. Indian (Dean) och hans vän Ling rövade bort oss på mopparna till ett berg där det var någon stor koncert. Men in kom vi inte och vi fick för oss att det var pga vår vita hudfärg. Men det var nog för att koncerten var slut. Vi åkte till Hilton istället och drack en meter öl och dansade för fulla gubbar. Vi hann med en sväng till Kareokebaren och sjöng ABBA låtar så falskt att hälften hade varit nog.

Glada familjen och pimp-orre

Syrran på Hilton

Jag och helt galna Ling

Det sjöngs ABBA låtar

Kungens födelsedag
2008-12-16  11:36:01

FREDAG 5 DECEMBER

Ytteligare en härlig dag på stranden och det var kungens födelsedag och därför holiday och mycket folk. Kocken från svensk restaurangen vi åt hos dagen innan kom förbi och lite senare fick vi nedsmugglade pannkakor till solstolarna.

Sådär på kvällen då det var lågvatten bestämde vi oss för att knalla bort på stranden till stan. Det var mörkt och läskigt och fullt av stora äckliga krabbor som nästan nöp oss i tårna. När vi kom fram gick till en restaurang och åt goda spare-ribs och fick riktigt bra service. Sedan mötte jag och syrran en av alla cowboys på Takiab Beach som vi kallar Toker. Vi trodde att det skulle bli fest för hela slanten nu när kungens skulle firas, men tji fick vi för alla pubar var stängda hade stängt. Vi lyckades hitta en pub vid havet där det fanns gott o m mygg. Så våra ben smälter lätt ihop med en dalmatinerhund!

Det började trevligt men övergick ganska snabbt till kärleksförklaringar som det lätt blir när man umgås med lokalbefolkningen, tydligen. Syrran fick Toker att vifta på öronen som den långa, sköna, blonda svenskan, medan jag blev den fula ankungen, 16 år med pojkgarv i Thailändarnas ögon. Jag vet inte varför de tycker att jag ser så ung ut när de själva inte ska säga så mycket, alla ser ju 10 år yngre ut än de är! Tacka vet jag skandinaver!

Kungen på bilden till vänster

Toker, alltid med plåster på näsan, och syrran

Sexiga myggbett på knäna

Yes, jag ser för en gångs skull lång ut!

Brorsan och mamma

Jag vettskrämd, brorsan rädd och syrran obrydd?

Läskig krabba

Krabb bon

Mmm gott med Singha

Thailändsk delikatess..

Hmm... ser gott ut det där!

Expedition Robinson med Jack Sparrow
2008-12-16  11:00:34

TORSDAG 4 DECEMBER

Klockan ringde tidigare än vanligt och vi tog oss upp för att åka till stranden där Cowboy-mannen, Dean, hämtade up oss med båt. Vi skulle åka ut till småöarna utanför Hua Hin. Cowboy-mannen hade förberett med massa frukt och dricka för dagen, och han hade en ny outfit som kapten Jack Sparrow i Pirates of the Caribbean. Vi tuffade iväg med en halvrutten båt till en ö med minimal strand. Där stannade vi och fick iallafall vara ensamma, tills 4 nordbaggar kom och inkräktade. Vi snorklade och såg lite fisk och gick upp på berget för underbar utsikt. Båtgastarna drog ut till sjöss och hittade massvis med fisk. Jack Sparrow var inte sen med att ta fram grillen vilket slutade med minst sagt färsk fisk till lunch, och god var den också! De så kallade sjömännen (som var sådär halvknaggliga till sjöss) tog oss ut med jollen för att besöka grottan på baksidan av ön. Där möttes vi av ett hav av små skrikande fladdermöss.

Klockan började bli mycket och vi var nöjda med dagen. När vi kom iland vimsade vi omkring och antagligen hade vi fått en rejäl släng av solsting. Tidigare dagar, även tidigare semestrar, hade vi djupa funderingar över sambandet mellan en sådär riktigt snygg gyllenbrun kropp och en Hawaiian Tropic Sun Oil vid sidan. Rödlätta och solkänsliga som vi är har vi aldirg vågat prova, men dagen till ära var det dags att smörjas in till skyarna. Och ja, är huvudet dumt får kroppen lida säger jag bara!

Efter en promenad upp från stranden i solstingsdimman hamnade vi på en svensk restaurang med god mat. Senare på kvällen tog vi en tur på stan och stannade för en drink. Rätt var det var insåg vi att  vi hamnat mitt i en födelsedagsfest med liveband och thailändska strippor.

Båten

Misslyckad taxi-utflykt
2008-12-12  17:26:11

ONSDAG 3 DECEMBER

Vi gick upp lite tidigare för att ta taxi bort till Cha-am Outlet som vi hört skulle vara bra. Väl framme vid Outlet insåg vi att vi inte skulle hitta något alls, det var alldeles för dyrt. Det påminde väldigt mycket om Barkarby Outlet utanför Stockholm. Men varför köpa dyra märken för mycket pengar när fejkmärkena knallar omkring på stranden ändå? Skit samma vad det är för kvalité, det är tusen gånger roligare att handla billigt! Så vi bestämde oss för att åka in till Cha-am stad för att gå på en marknad. Men någon marknad fanns inte på plats så hela utflykten var totlat onödig. Men, men, bäst att dra ett säkert kort så vi drog till Takiab Beach  och stekte istället.

På kvällen gick vi till Grand Market och fyndade filmer och såg på små valpar till salu. Efter en god middag på Moonsoon gick vi till Mai Tai för efterrätt och träffa våra thailändska vänner. Syrran fick en lång kärleksförklaring och jag spår en framtid som gift thailänska med egen hästfarm i Hua Hin.

Mamma och pappa på stranden

Oscar fick en (ofrivillig) flickvän

Cowboy-mannens hästfarm och Krims-krams marknad
2008-12-12  17:12:27

TISDAG 2 DECEMBER

Vi fick för oss att promenera bort till staden mot Hua Hin Beach. Eftersom et är högvatten nu så kan man inte gå på stranden utanför hotellet. Men vi insåg ganska snabbt att det var alldeles för långt och varmt för att orka gå så det blev en taxi för sista biten. Väl framme vid Hua Hin Beach fick vi en besvikelse, det var ingen kul strand. Vi vandrade vidare bort och hoppades att varje nästa hörn skulle vara paradiset men tappade hoppet ganska snabbt. Vi tog en taxi bort till Khao Takiab Beach "häststranden" som var grymt mycket bättre.

Efter gårdagens ridtur hade vi tydligen imponerat på hela strandens thailändska cowboys. Detta ledde till några "vi-ska-se-vad-du-går-för"-ritter och syrranfick bli reklampelare och rida framför strandens turister för att visa att det inte alls är läskigt eller svårt att rida. Imponeringarna ökade och jag och syrran hängde med Cowboy-mannen till hans farm för att hämta hans nästintill oinridna unghäst som syrran skulle försöka rida. Bångstyrig liten häst var det, men Cowboy-mannen och Chrisse försvann bort längs horisonten och långt senare dök de upp igen alldeles lyckliga. Det var tyligen en bra ritt det där!

Nästa kapitel blev en lokal marknad som var helt kaos. Det var trafikkö för att komma fram dit och lokalbefolkningen trängdes och handlade massvis. För oss var det mest faschinerande att se allt skräp de köpte och fundera över hur man kunde överleva den maten de sålde. En upplevelse i sig, men några fynd var bara att glömma!

Vid hästfarmen

Sedan hamnade vi på en restaurang och blev serverade av en söt thailändska. Trodde vi, men hon visade sig vara en han och ser man en dyker det tydligen upp flera. Man kan ju undra varför det är så vanligt med thailändska transvestiter, och det finns säkert ännu fler än man tror för många går inte att urskilja.

Hur som helst, maten var ingen höjdare. Jag är trött på thailändskt och köttet går inte att äta. Jag blir äcklad av alla konstiga små mat-stånd som luktar pecka och odören av fisk som finns överallt tar kål på mig. Det sägs att den maten är hur god som helst, och jag kan faktiskt tänka mig det eftersom alla thailändare äter av det. Men man äter ju inte bara med munnen, synen och lukten är minst lika viktig för att det ska smaka bra, och ja, jag är väl löjlig...

Hua Hin Beach

Hos Deans farm

Unghästen

Trafikkaos för att nå den lokala nattmarknaden

Härlig ritt längs med stranden
2008-12-12  16:40:36

MÅNDAG 1 DECEMBER

Vi började dagen med att lämna tillbaka mopparna i stan och sedan tog vi tuk-tuk bort till Khao Takiab Beach och solade och badade. Pappa och brorsan fick låna en båt av Cowboy-mannen som vi lärt känna, så dem såg vi inte mycket av. Lite senare fram mot eftermiddagen satte jag, syrran och mamma upp på tre hästar och dundrade iväg i full galopp längs vattenbrynet på stranden. Riktigt härligt var det, förutom att man fick en hel del skavsår av att rida i bara bikinibyxor!

På kvällen gick vi till shoppingcentret Villa Market och fyndade några skor. Sedan hamnade vi på en italiensk restaurang och åt god pizza.

Cowboy-mannen

Cowboy-mannen (Dean) hjälper Oscar ut med båten

Mammsen

I have moved! Check out my new site at Emelie's Travels.
Home

Welcome to my blog! I'm writing mostly in Swedish, but feel free to use the google translation tool to read it in your language.
Stockholm, Sweden
Follow on Bloglovin

Are you interested in my photos? Please visit mostphotos.com/emelaia for more information.

My photography interest started in 2012 when I did my snowseason in Canada. I bought my first DSLR in December 2013 and since then I've been practicing on my own, always trying new things and ame for getting better photos.
- Nikon D610
- Panasonic Lumix DMC GX1
- GoPro Hero3+ Black Edition

Emelie Persson
Stockholm, Sweden

In this blog I'm writing about my life as a backpacker and a seasonal worker. I've been traveling the past five years and just can't stop. I'm simply too dependent and the grass is always greener on the other side they say... I hope to inspire and help other Travellers by sharing my experiences through this blog. If there's any questions, don't hesitate to write a comment or contact my mail. And remember, a little comment will inspire me to write more often!

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...