Emelies Travels -

Auckland
2011-04-07  12:30:08

Get more visitors to your blog! Permalink  New Zeeland  Trackbacks ()   
Follow on Facebook Follow on Bloglovin   

5 April

Vi flög från Cairns halv elva på kvällen och kom till Aucklands flygplats klockan 5 på morgonen. Vi flög bara fyra timmar, men New Zealand ligger två timmar före Queensland. Men när vi kom fram insåg vi att det precis blivit vintertid så vi fick ställa tillbaka klockan en timme. Vi kom till hostelet runt 7 på morgonen (eller vad klockan nu var, det var en jäkla förvirring med tidsomställningar hit och dit) så vi kunde inte checka in förrän klockan ett på dagen. Trötta som vi var efter flygresan mitt i natten gick vi in till TV rummet och tvärsomnade i sofforna i flera timmar. Vi vaknade lagom till incheckningen och sedan kunde vi gå och göra stan. Vädret var fint, solen sken och det var varmt och behagligt. Alla har varnat oss för att det ska vara svinkallt här, men de har tydligen inte varit i Sverige någon gång. På kvällarna är det lite kyligare dock, då kan man behöva långbyxor och en tröja. Vi gick i alla fall ner till hamnen och kollade runt lite, gick vidare upp på stan och igenom Albert Park. Av någon anledning fick jag känslan av att Auckland liknar lite Oslo faktiskt, fast ändå inte. Men jag gillar staden i alla fall, och Nya Zeeländarna verkar vara väldigt trevliga!

 

Nästa dag i Auckland tyckte jag att det var dags för mig att äntligen klippa mig, nu när vi har kommit till ett billigare land än Australien. (Allt känns väldigt billigt nu helt plötsligt, riktigt nice att gå omkring och fönstershoppa, för vi kan inte köpa något eftersom väskorna är proppfulla.) Jag valde i alla fall att klippa mig på en salong där studenter gjorde billiga klipp. Eftersom jag vet hur bra min syrra var efter andra året i skolan så tyckte jag att det var en bra idé, något som jag sedan fick ångra såklart. För det första hade jag inte funderat på hur sjutton man förklarar en klippning på engelska så där satt jag och försökte gestikulera med händerna och hoppas på det bästa. För det andra så gick killen som klippte mig sitt andra år i frisörskolan och hade bara tre veckor kvar tills han var färdig. (I Sverige går man ju minst tre år!) Han var extreeeeemt långsam. Alltså jag fick panik, det gick så sjukt segt och han visste inte alls vad han höll på med. Till slut när han verkade klar med klippningen skulle hans handledare kolla igenom håret, men han bara skakade på huvudet och klippte om hela håret. Sedan skulle den stackars killen föna mitt hår som tog ytterligare en evighet och därefter insisterade han på att han skulle plattånga mitt hår. Jag kunde inte säga nej men tänkte att det kunde väl inte ta så lång tid… Tji fick jag för han tog typ tre hårstrån i taget som han plattade minst fem gånger och det tog säkert en timme för honom att platta igenom mitt hår! När han var färdig undrade jag vart sjutton mitt hår tagit vägen, det kändes jättetunt och det har aldrig någonsin varit så platt förut. Det var som slickat runt mitt ansikte och han avslutade med att låta mig spraya håret själv för det stod ut en massa raka, korta hårstrån från huvudet som han inte visste hur han skulle hantera. Herregud… Jag hoppas han inte brände bort mitt hår och att det kommer tillbaka nästa gång jag duschar. Jag tror jag satt där i minst 2 ½ timme, för en klippning som syrran gör på 20 minuter. Hur som helst så kostade hela kalaset bara runt 120 svenska kronor, och håret känns ändå jämt och bättre än trollkalufset som det var innan.

 

Stackars Jossan som satt och väntade hade också panik för att det tog så jäkla lång tid, vart tog denna dag vägen? Vi hann i alla fall ta oss bort till Newmarket för att leta efter bra skor att gå i och en regnjacka, men vi hittade ingenting… Frågan är hur vi ska klara nätterna med våra sommarkläder, för det blir bara kallare och kallare ju söderut vi kommer.

 

Imorgon drar i alla fall det nya äventyret igång och vi hoppar på bussen tidigt på morgonen för att åka till första stoppet Hahei. Jag lägger upp en lite halvtaskig karta, jag hoppas ni kan läsa vad det står på den. Följ den gröna linjen, det är vägen som vi kommer åka och förutom platserna som står på kartan så kommer vi göra några avstickare på mindre ställen under resans gång. Vi funderar på att även åka till Milford Sound (ljusgrön linje) men det är inte bokat än, så vi får se hur det blir med det.

 

Albert Park

 

 

Vid hamnen

 

Auckland Sky Tower, högsta byggnaden i New Zealand

 

Vi kommer åka längs den gröna linjen
Jobba i Australien och Kanada


Comments
Mormor

City of Sails det kallas Aukland och ni har väl sett alla segelbåtar hamnen. Vi bodde hos familjen Björn, Birgitta och Niclas Modig som flyttat från Åker och hade ett motell några mil norr om staden. Det heter Four Seasons Motel och ligger i Orewa. Niclas är ca 25-30 år nu. Ring dit om ni vill ta kontakt: (64) 942 69462 eller 942 65 768. Missa inte Rotorua på er rundresa!!! ett måste.

2011-04-08 @ 07:13:54
Send a letter:


Name:
Remember me?

Mail: (will not be published)


Website:


Comment:

Trackback
I have moved! Check out my new site at Emelie's Travels.
Home

Welcome to my blog! I'm writing mostly in Swedish, but feel free to use the google translation tool to read it in your language.
Stockholm, Sweden
Follow on Bloglovin




Are you interested in my photos? Please visit www.shutterstock.com for more information.


My photography interest started in 2012 when I did my snowseason in Canada. I bought my first DSLR in December 2013 and since then I've been practicing on my own, always trying new things and ame for getting better photos.
- Nikon D610
- Panasonic Lumix DMC GX1
- GoPro Hero3+ Black Edition




Emelie Persson
Stockholm, Sweden





In this blog I'm writing about my life as a backpacker and a seasonal worker. I've been traveling the past five years and just can't stop. I'm simply too dependent and the grass is always greener on the other side they say... I hope to inspire and help other Travellers by sharing my experiences through this blog. If there's any questions, don't hesitate to write a comment or contact my mail. And remember, a little comment will inspire me to write more often!


Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...