Emelies Travels -

Wellywood
2011-04-29  09:58:06

Get more visitors to your blog! Permalink  New Zeeland  Trackbacks ()
Follow on Facebook Follow on Bloglovin

Vi begav oss från Kaikoura tillbaka till norra ön och Wellington. För att ta oss dit var vi tvungna att ta färjan över igen. Det har varit väldigt blåsigt de senaste dagarna, och vilket vi tidigare fått erfara – höga vågor. Även på den stora ”finlandsfärjan” kände man av vågorna och folk blev sjösjuka. Men eftersom vi på senare tid har tillbringat mer tid till havs än på land så börjar Jossan skaffa sig sjöben (med hjälp av ett och annat piller) så vi klarade av resan galant och sov som i en gungande vagga.

Vår lediga dag i Wellington var hektisk. Vi gick upp tidigt för att hinna med en guidad tur runt stan med Stray, sedan skyndade vi oss till Te Papa museet. Ett känt museum som är gratis (vi backpackers ropar hey!) så självklart var man tvungen att kika in där. Där kunde vi se hur jordbävningar blir till och även känna av hur det känns att stå i en stuga under en jordbävning. Vi fick svar på våra frågor om varför södra ön är så otroligt obefolkad, varenda stad vi varit i har man knappt hunnit se innan man åkt förbi den. Men det är ju såklart eftersom det går en stor kontinentalspricka igenom hela ön, från norr till söder. Nu börjar man istället fundera på hur sjutton folk ens vågar bosätta sig på södra ön. Vi fick även se en massa uppstoppade Nya Zeeländska djur och en extremt stor bläckfisk som såg ut som ett monster från Pirates of the Caribbean.

Därefter var det dags att hoppa på vår Movie Tour buss som skulle köra oss runt och visa alla de ställen där de spelade in Sagan om Ringen filmerna. Filmerna spelades in i princip överallt i Nya Zeeland, både på Norra och Södra ön och vi har kört runt en hel månad nu i landskap som ser precis ut som om man kört runt i filmerna. Men i Wellington ligger alla studios och de första scenerna från den första filmen spelades in bara ett stenkast från huvudstaden. Dit åkte vi, till en liten skogspark och satte oss in i var filmteamet stod och var skådisarna spelade. Som ni ser på bilderna fick vi agera själva och det var riktigt coolt att se den riktiga platsen och jämföra den med filmen. Guiden hade nämligen med sig en laptop och visade klippen som hörde till platserna.

Sedan åkte vi vidare och körde till Miramar där de hade ännu flera studios där de förvarade allting, och vi fick besöka en litet film museum där vi stötte på Gollum. Vi fick se en film om filmföretagets historia, hur Sagan om Ringen filmerna lyfte deras verksamhet till skyarna och nu spelar de in en massa filmer på rullande schema. Projektet de håller på med nu är bland annat The Hobbit. Numera är Wellington en stor filmstad, och därför kallas det ofta för Wellywood. Regissören till filmerna, Peter Jackson, bor här och han är egentligen en ganska skygg person, därför skulle han inte passa i filmhysterin i Hollywood utan kör sitt eget race här i Wellington.

Filmen som vi fick se inspirerade mig något enormt. Vi fick se hur de jobbade med allting, hur de skapade alla masker och dräkter, hur de redigerade filmerna osv. Tänk, kanske behövdes det en resa till Nya Zeeland för att jag skulle förstå vad det är jag vill hålla på med i framtiden. Jag blev riktigt sugen på att kika på lite utbildningar faktiskt, får väl kolla på det den dagen jag bestämmer mig för att ”settle down”.

Vi körde vidare och kikade in i en studio där de spelade in The Hobbit, i hopp om att se några kändisar. Men vi såg inte så mycket, bara en enorm greenscreen utanför och en massa lyxiga husbilar där kändisarna bodde under filminspelningarna. Vi hade inte alls speciellt höga förväntningar på denna tur, och eftersom vi inte är riktiga Sagan om Ringen fans så tänkte vi att det kanske skulle bli lite tråkigt. Men är man i Nya Zeeland vilket är Sagan om Ringens land så måste man ju göra någon sådan slags tur, och det ångrar jag inte att vi gjorde. Om Amanda Ålund läser detta så kan jag ju skriva att jag tänkte på dig under turen. Hade det inte varit så jäkla dyrt hade jag skickat hem en riktig Sagan om Ringen ring till dig i födelsedagspresent. Tyvärr var priset på denna 18 karats guldring 4200 NZD, vilket är runt 21 000 SEK, så nära man kan komma orginalringen eftersom de var gjorda av samma person och på samma sätt!

Vi akte forbi ytterligare nagra salar pa vag mit Wellington

Utanfor Te Papa Museum

Wellington. Scenerna dar Sagan om Ringen filmerna spelades in kunde man bara vanda pa sig sa sag man ut over staden. I filmerna kanns det som man ar langt in i skogen i ingenmansland.

Sam och Frodo!

Vi gjorde var egen hast, vilket blev sa har pa hall:

Hoberna gommer sig, det stora tradet i filmen ar ren fejk.

21 000 kr ringen

Jobba i Australien och Kanada

Comments
Send a letter:

Name:
Remember me?

Mail: (will not be published)

Website:

Comment:

I have moved! Check out my new site at Emelie's Travels.
Home

Welcome to my blog! I'm writing mostly in Swedish, but feel free to use the google translation tool to read it in your language.
Stockholm, Sweden
Follow on Bloglovin

Are you interested in my photos? Please visit www.shutterstock.com for more information.

My photography interest started in 2012 when I did my snowseason in Canada. I bought my first DSLR in December 2013 and since then I've been practicing on my own, always trying new things and ame for getting better photos.
- Nikon D610
- Panasonic Lumix DMC GX1
- GoPro Hero3+ Black Edition

Emelie Persson
Stockholm, Sweden

In this blog I'm writing about my life as a backpacker and a seasonal worker. I've been traveling the past five years and just can't stop. I'm simply too dependent and the grass is always greener on the other side they say... I hope to inspire and help other Travellers by sharing my experiences through this blog. If there's any questions, don't hesitate to write a comment or contact my mail. And remember, a little comment will inspire me to write more often!

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...