Emelies Travels -

Bedbugs mysteriet
2011-08-06  12:31:15

Get more visitors to your blog! Permalink  RESTIPS  Trackbacks ()   
Follow on Facebook Follow on Bloglovin   

Nu ska jag berätta en liten historia. Ett problem som har följt oss ett bra tag här på hostelet vi bor på. För att göra detta officiellt så kan jag ju nämna att vi bor på Aussie Nomads Backpacker Resort i Bowen, och detta är ett hostel för sig. Vi betalar som på ett hotell (215 dollar/vecka = ca 1600 sek) men blir behandlade som om vi var på psykhem. Det är väl bäst att jag tar det från början.

 

Vårt hostel är ett väldigt fint hostel. Det finns en pool, en restaurang med bra mat och en fin och fräsch reception. Ägaren är väldigt trevlig och han ser till så att alla hans gäster får jobb.

 

Nu till baksidan. Ägaren kan också vara väldigt, väldigt arg och ha sina extremt dåliga dagar, och han favoriserar folk, så vissa får jobb fortare än andra. Bakom restaurangen ligger rummen som alla hans (välbetalande) gäster (läs blåsta backpackers) bor i. Nu kan man undra om stället håller på att falla samman. Det är svartmögel på toaletten, brandalarmet går på när det ångas i duschen, rummen är små utan fönster, det finns inga garderober utan vi lägger kläderna i fruktkartonger under sängarna. Det finns en bar i restaurangen, vilket betyder att det är olagligt för oss att ha vår egen alkohol på rummen. Hostelet ligger långt ifrån staden så vi kan inte komma härifrån. Köket är minimalt, urfattigt med inga redskap. Det finns kanske två kastruller och en stekpanna på 140 pers. Det finns lösa ugnar man kan hyra från baren. Frysen ska kastas ut. Det finns 1 vattenkran så det blir kö för att diska, och om man inte diskar slänger ägaren kastrullerna i soptunnan för han pallar inte ta hand om det. Men i 9 fall av 10 finns det inget diskmedel. Internet och tvätt kostar,  man måste betala för att kunna sätta på ACn i rummet. Men vad är det egentligen vi betalar för? Svindyrt hostel, men ingen service. ”Lakanen byts en gång i veckan, och det städas tre gånger i veckan…” Jo tjena, om vi ska ha rena lakan får vi fixa det själva, och städa har vi fått göra själva. Byter de papperskorg kan man vara glad. Och så måste vi betala dyra pengar för alkohol i baren, men vi bor här och vi betalar redan dyra pengar för en skruttig säng och vi har inte lust att sitta i en iskall bar som inte har ork att införskaffa värmare.

 

Säng var det jag… En skruttig säng är precis det vi betalar för. När vi flyttade in bodde vi med två trevliga israeler. En vacker dag blev dem utslängda för att de hade sina resväskor inne på rummet. Detta får man inte ha, alla resväskor måste ligga i ett väskrum av någon okänd anledning. Det var ju tråkigt, men jag tog chansen att hoppa ned från min översäng ned till den numera lediga undersängen. Skönt att slippa bo på loft! Efter en natt började det poppa upp det ena bettet efter det andra. Till kvällen var jag en prickig korv och det kliade som satan. Eftersom jag erfarat detta tidigare på Fiji så visste jag vad det var. Bedbugs. Skit också. Vår rumskompis Joe berättade att Israelen som hade bott i sängen också hade haft bett, och ägaren hade bytt madrass en gång. Men hon fick fortfarande betten och bytte säng med den andra israelen som tydligen var ganska immun, hon fick bara några enstaka bett som hon kunde ignorera. Antagligen hade det väl legat kläder på sängen, och allt som har varit i en säng med bedbugs bär på bedbugs. Så även om madrassen var ny, och hon la sina kläder där på, så kommer krypen tillbaka. Detta berättade jag för ägaren, visst var det bedbugs jag hade. Jag visade honom mina bett, som var väldigt uppenbart bedbugs bett. De biter nämligen i rader så man vet ganska enkelt om det är bedbugs. Men ägaren ignorerade detta, han sa att det finns inga bedbugs i den madrassen eftersom han köpt en ny. Han anklagade israelerna för att ha dragit in skit eftersom de var smutsiga och han var rent av rasistisk. Tjejerna var inte alls smutsiga och bodde i Melbourne innan de kom hit, där är det för kallt för bedbugs så de kunde inte ha tagit in dem. Att det krävs en professionell bedbugs dödare, och en total utsanering av hela rummet för att ta död på dem verkade han inte vara medveten om. Jag fick gå med svansen mellan benen och byta säng, i hopp om att krypen skulle lämna mig ifred. Betten blev i alla fall inte värre och jag klarade mig undan med endast några få, så jag överlevde. Men han sa att han skulle byta madrass igen, så jag skrev en tydlig lapp på sängen innan jag gick till jobbet. Jag ville vara säker på att de tog rätt säng och så ville jag gärna bo där när den nya madrassen kommit på plats. När jag kom hem efter jobbet låg där en nybäddad säng och lappen var borta. Nice, ny madrass, tänkte jag. Ack så fel, efter ytterligare en natt insåg jag att de antagligen inte hade bytt madrass trots allt. De tog inte detta seriöst, utan tyckte bara vi var jobbiga som ställde till problem i deras vardag. Så det var väl bara att byta säng igen då, och hoppas att ingen behöver bo i den sängen. Men några veckor senare flyttade det in en ny tjej, Jackie. Efter någon vecka dök hennes bett upp, och hon såg ut att ha vattkoppor. Stackars tjej, hon var helt ihjälbiten, och ägaren bara fnyste åt henne när hon pratade med honom. Detta gjorde mig irriterad, så jag, Jackie som är tysk, och en irländska, gick till honom och tog upp problemet på riktigt. Detta är allvarligt, finns det bedbugs i en säng kommer snart hela hostelet vara i blom. Ägaren blev arg, tyckte att vi var jobbiga snorungar. Han menade att han hade bytt madrass två gånger och det är omöjligt något fel på den. Det finns inget sådant som kallas bedbugs i hans sängar. Det var han stensäker på. Hennes bett förklarade han som utslag från något som hon inte tål. Men vi fortsatte och sa att vi inte ville bo i rummet om madrassen är kvar, för även om det kallas bedbugs eller utslag så är det något vansinnigt fel med den madrassen. Jackie var nu den tredje personen med hemska bett. Han började till och med prata väldigt långsamt och övertydligt, och efter ett tag undrade han om vi ens förstod ett ord engelska. Vad fan! Vi förstod vartenda ord, det var han som inte fattade. Han ville ju inte ta informationen till sig, han bara la skulden på oss. Men tillslut, efter många om och men, så sa han att han skulle ta ditt professionell hjälp som kunde undersöka madrassen, och han bar ut den ur rummet. Skönt, nu blev vi väck med den. Vi såg aldrig något inspektionsteam och det kom heller aldrig någon ny madrass, men vi såg den gamla dra runt på olika ställen på hostelet. Ett tag stod den lutad över soffan i receptionen, och lite senare stod den förvarad i linneförrådet där de har lakanen. Mycket smart drag där alltså! Krypen kommer spridas som ogräs. Jaja, skit samma, vi ska snart dra härifrån. Så länge vi slipper den där madrassen… Ytterligare en tid gick och en dag skulle det in en madrass i den tomma sängen. Smarta som vi är gjorde vi en markering på madrassen innan han plockade ut den, för att veta om den verkligen var ny eller inte. Markeringen var såklart kvar, det var samma madrass som han satte i samma säng. Han har säkert inte bytt madrass en endaste gång, fast han påstår något annat. Så jävla pinsamt alltså. Vad gör den mannen med alla sina pengar? Vi betalar ju fan multum varje vecka, och hans hyra lär inte vara så hög eftersom hostelet ligger mitt ute på vischan. Borde man inte vilja sköta om sitt ställe? Det här gör mig så fruktansvärt irriterad. Betalar vi för en säng där vi får bett som kliar och ger oss ärr överallt på kroppen för resten av våra liv? Hittills har ingen ny flyttat in i sängen, men jag är intresserad av att höra historien när den personen berättar om sina bett. Idag hittade vi till och med en bedbug. Vi var inte riktigt säkra på hur de ser ut, men vi googlade det och visst fan var de identiska. Vi väntar och ser vad som händer på hostelet, förhoppningsvis måste han bomma igen och bränna alla madrasser på hela stället för det är bedbugs överallt....

 

Äckligt litet kryp

Biten arm

Går det för långt växer de till sig och förökar sig som bara den. I vårt fall kunde man inte se dem i madrassen, de var för små.

 

Jobba i Australien och Kanada


Comments
Linn

Bedbugs är fruktansvärt! Råkade ut för det i New York, kliar som satan!!

2011-08-06 @ 13:40:46
pappa

Fy fan vad äckligt, Vad är det för jävla idiot som inte fattar att han måste ta tag i problemet med bedbugs. Skönt att ni har kommit där ifrån.

Man kan bara hoppas på att det det spriders sig och inga vill jobba för honom.

Att byta madrass kostar honom inga pengar i jämförelse med vad fet kostar att sanera hela Hostlet.



Sköt om dig.



Pappa

2011-08-06 @ 21:32:28
Send a letter:


Name:
Remember me?

Mail: (will not be published)


Website:


Comment:

Trackback
I have moved! Check out my new site at Emelie's Travels.
Home

Welcome to my blog! I'm writing mostly in Swedish, but feel free to use the google translation tool to read it in your language.
Stockholm, Sweden
Follow on Bloglovin




Are you interested in my photos? Please visit www.shutterstock.com for more information.


My photography interest started in 2012 when I did my snowseason in Canada. I bought my first DSLR in December 2013 and since then I've been practicing on my own, always trying new things and ame for getting better photos.
- Nikon D610
- Panasonic Lumix DMC GX1
- GoPro Hero3+ Black Edition




Emelie Persson
Stockholm, Sweden





In this blog I'm writing about my life as a backpacker and a seasonal worker. I've been traveling the past five years and just can't stop. I'm simply too dependent and the grass is always greener on the other side they say... I hope to inspire and help other Travellers by sharing my experiences through this blog. If there's any questions, don't hesitate to write a comment or contact my mail. And remember, a little comment will inspire me to write more often!


Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...