Emelies Travels -

Ny resa i resandet!
2011-02-05  09:35:16

Get more visitors to your blog! Permalink  Melbourne - Cairns  Trackbacks ()   
Follow on Facebook Follow on Bloglovin   

Nu börjar den nya resan, äventyret tillsammans med Jossan. Familjen har åkt hem och kvar är jag och väntar på stackars Jossan som har fått vänta på ett 12 timmar försenat flyg i Frankfurt. Vi bor i alla fall på ett hostel mitt i Kings Cross (stället där det händer, vad jag har fattat det som) och det blev väldigt billigt med tanke på att jag ringde runt stans alla hostel igår kväll i full panik för allt var fullt. Här bor vi i ett privat 2 bäddsrum, med egen dusch och toalett, inklusive frukost, lakan och internet, för 55 AUD, alltså typ 200 spänn per skalle per natt. Bra tycker jag!

Så, de sista dagarna med familjen var härliga, och det har varit (och är) värmebölja här. Idag hade vi över 40 grader. Men vi har i alla fall varit i Blue Mountains, riktigt vackert landskap som ser helt blått ut. Det är tydligen ecalyptus träden som utsöndrar nån vätska som på långt håll får ett blått sken. Vi tog också en linbana ner till djungeln och fick se bland annat en jättekonstig fågel, stor som en höna och läte som ett flipperspel, och en bamsefet ödla som kravlade över vägen framför tårna på oss.

Så har vi också tagit båten över till Manly Beach, och fick på kuppen se otroligt fina vyer av Sydney med Opera huset och Harbour Bridge. Manly Beach var fin, väldigt lång sandstrand, mycket längre än Bondi Beach, men det är ändå något speciellt med Bondi som inte Manly riktigt når upp till. Men vi fick i alla fall se Manly’s Lifeguards in action, Tydligen var det alldeles för starka strömmar och det simmade runt konstiga små blåa maneter så badvakterna surfade ut på deras brädor i full fart och räddade oförsiktiga simmare som inte förstod sitt eget bästa.

Jag och Chrisse har varit ute lite också, men vi har inte riktigt kommit underfund med Sydneys uteliv. Där man ska vara (och där jag och Jossan bor just nu) ligger några få, knappt synliga, normala klubbar bland en massa neonljus skrikandes strippklubbar. Så vi har inte riktigt vågat gå in på kanske de bästa ställena för vi var rädda för att hamna fel och kanske få extra jobb som strippa istället. Men Jossan får lösa det här åt mig nu.

Idag, innan familjen åkte hem, gick vi på Sydney Aquarium. Det var rätt coolt faktiskt, man gick i enorma akvarier med stora hajar som simmade över en, och det fanns fullt med häftiga djur. Det fick mig att inse att jag måste försöka skaffa dykcertifikat för det där måste man ju få se i det vilda (kanske kan skippa hajarna i och för sig).

Ja, det är väl det som har hänt de senaste dagarna, nu ska jag strax gå och möta Jossan. Ha det bra så länge!

By the way, ni som kommenterar mina inlägg, fortsätt med det! Det är jättekul att få kommentarer, och ni som inte kommenterar, skicka iväg nått litet så jag kan se vad det är för folk jag skriver till! Och sorry att jag inte är så bra på att kommentera tillbaka, det är alltid så mycket som ska hinnas med när man har tagit sig tid till att sitta på nätet, men bara så ni vet så uppskattas det!

 

Blue Mountains och The Three Sisters

Syrran och brorsan och Opera huset

Konstig manet som har strandat på Manly Beach

Jag och brorsan

 

 

Denna skylt ska tydligen vara lika känd som Hollywood skylten, men jag har nog aldrig sett den förr?

Jobba i Australien och Kanada


Comments
Ami Flood

Hej Emelie, så spännande för dig nu!! Hoppas att du får jättetrevligt och var försiktig för strippjobb kanske inte är det bästa - men det har du ju fattat redan... Fortsätt berätta det är jättekul att höra. Själv har jag sista dan i Dolomiterna och vi har haft 6 dagars solskidåkning. Heltoppen. En dag var jag ute och gick i bergen med snöskor - helhäftigt - måste göra det igen!kram

2011-02-05 @ 17:58:31
Fabbe

Heey ! du verkar ha det sjukt bra ju! kul å läsa :). kramar !

2011-02-05 @ 22:23:30
Mormor

Emelie, jag läser dina meddelanden varje dag och är så avundsjuk, ville vara där igen. Extra kul att ni var i Margits hus och badade i en pool som jag inte hann se, den var inte byggd då. Vad gillade du Ray? Vi har haft kul med Chips som går på promenad varje dag med en granne, Ingvar. Det är jättehalt hos oss i Sverige och många brutna ben (inte vi) Mormor

2011-02-06 @ 07:25:36
Christina

guud va najs allt ser ut, vill också bort! du är förresten fett saknad på jobbet.. :(

2011-02-06 @ 15:33:03
syrran

Längtar redan tillbaka(inte så konstigt kanske) suger suger suger att vara hemma..........! Tror inte du behöver oroa dig om strippjobb haha!

2011-02-06 @ 16:45:11
Andre'

ska tydligen kommentera för att du ser vem du skriver till så hej å hå;) haha...

2011-02-15 @ 23:26:39
Send a letter:


Name:
Remember me?

Mail: (will not be published)


Website:


Comment:

Trackback
I have moved! Check out my new site at Emelie's Travels.
Home

Welcome to my blog! I'm writing mostly in Swedish, but feel free to use the google translation tool to read it in your language.
Stockholm, Sweden
Follow on Bloglovin




Are you interested in my photos? Please visit www.shutterstock.com for more information.


My photography interest started in 2012 when I did my snowseason in Canada. I bought my first DSLR in December 2013 and since then I've been practicing on my own, always trying new things and ame for getting better photos.
- Nikon D610
- Panasonic Lumix DMC GX1
- GoPro Hero3+ Black Edition




Emelie Persson
Stockholm, Sweden





In this blog I'm writing about my life as a backpacker and a seasonal worker. I've been traveling the past five years and just can't stop. I'm simply too dependent and the grass is always greener on the other side they say... I hope to inspire and help other Travellers by sharing my experiences through this blog. If there's any questions, don't hesitate to write a comment or contact my mail. And remember, a little comment will inspire me to write more often!


Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...