Emelies Travels -

Alperna vs Kanada
2013-03-12  03:05:00

Get more visitors to your blog! Permalink  Skibum Banff, Canada  Trackbacks ()   
Follow on Facebook Follow on Bloglovin   
Dagar som idag saknar jag Alperna och riktig After Ski. Var håller den hus här borta? Hur kan man inte vilja dricka öl i backen efter en grym skiddag med massor av sol och härlig snö? Folk frågar mig vad som har varit bäst av min säsong i Alpe d'Huez i Franska Alperna och Banff här i Kanada, men helt ärligt så är det väldigt svårt att svara på. Det skiljer sig väldigt mycket.
 
Det positiva med alperna var läget. Hela byn ligger uppe på berget och det är ski in - ski out överallt, även till pubarna. Jag jobbade på ett hotell där jag kunde knäppa på snowboarden i mitt rum och hoppa ut genom mitt fönster för att glida ner till liften som låg precis utanför om jag ville. Berget var enormt, även om Alpe d'Huez räknas som ett av de mindre resorten. Det var nästan alltid soligt, aldrig några liftköer, bra och mycket snö, underbara människor och kollegor. Dåligt betalt dock, men det är det ju här i Kanada också. 
 
Här i Kanada måste man ta bussen till berget vilket är lite trist. Men snön här är ju grym även om det inte har snöat så mycket som vi hade hoppats på. Snön är lättare och torrare, så kallat champagne powder. De arbetar extremt mycket me säkerhet här i Kanada, och de partollerar vissa offpist ställen och bombar konstant för lavin kontroller. Säsongen är mycket längre här, från början på November ända till slutet på Maj. 
 
För er som inte är klara med vintern än så finns det billiga skidresor till alperna nu. Det är ju också nu som är den underbara tiden med värme och sol. Om inte en kort skidresa i alperna är nog så kolla in STS Alpresor och Langley för jobb inför nästa säsong!
 
Lite bilder från min säsong i alperna
 
 
 





Jobba i Australien och Kanada


Comments
maja

hej!
funderar lite på att säsonga efter studenten i typ alperna. hur är det man gör osv? sökte du jobb och boende från Sverige eller åkte du på chans? kan du inte berätta typ allting på process från sverige och dit osv? och språk? och vart var du? :D

hoppas du kan svara!

Svar: Hej!
Jag fick jobb genom Langley http://www.langley.eu/sv/jobb/lediga-tjanster/ så jag hade jobb och boende klart innan jag åkte. Lönen är inte bra, men upplevelsen är grym och man går typ plus/minus noll. Språk beror ju på vart du åker, men där jag jobbade var det franska och jag kan inte ett ord. Hotellen har mest skandinaviska gäster eller britter så man klarar sig fint på engelska och svenska. Jag var i Alpe d'Huez i Frankrike, hur bra som helst!

Mvh Emelie
Emelie

2015-02-01 @ 18:08:23 Website: http://karinmajas.blogg.se
Anonym

Tjena! När börjar säsongen? Alltså när var du tvungen att vara på plats och hur länge var du där? :)

Svar: I Kanada var jag nog i början på november men i Alperna var jag där strax innan jul. Det beror ju lite på om du har jobb innan du åker eller inte, det är ju bra att vara ute i tid om du söker jobb.Vill du jobba i Alperna tycker jag att du ska skicka din ansökan till Langley här: http://www.langley.eu/sv/work-at-langley/. I Kanada är det nästan omöjligt att skaffa ett jobb från Sverige om man inte går via någon organisation som här tex: http://www.goxplore.se/program/work-travel-kanada-deluxe?aid=5%20???
Lycka till!
Emelie

2015-10-06 @ 13:03:24
Send a letter:


Name:
Remember me?

Mail: (will not be published)


Website:


Comment:

Trackback
I have moved! Check out my new site at Emelie's Travels.
Home

Welcome to my blog! I'm writing mostly in Swedish, but feel free to use the google translation tool to read it in your language.
Stockholm, Sweden
Follow on Bloglovin




Are you interested in my photos? Please visit www.shutterstock.com for more information.


My photography interest started in 2012 when I did my snowseason in Canada. I bought my first DSLR in December 2013 and since then I've been practicing on my own, always trying new things and ame for getting better photos.
- Nikon D610
- Panasonic Lumix DMC GX1
- GoPro Hero3+ Black Edition




Emelie Persson
Stockholm, Sweden





In this blog I'm writing about my life as a backpacker and a seasonal worker. I've been traveling the past five years and just can't stop. I'm simply too dependent and the grass is always greener on the other side they say... I hope to inspire and help other Travellers by sharing my experiences through this blog. If there's any questions, don't hesitate to write a comment or contact my mail. And remember, a little comment will inspire me to write more often!


Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...