Emelies Travels -

Framme helskinnade
2011-12-14  00:39:01

Get more visitors to your blog! Permalink  Hemsedal, Norge  Trackbacks ()   
Follow on Facebook Follow on Bloglovin   
Nu har vi anlänt Hemsedal! Det var en lång resa på runt 11 timmar men det gick trots vädret väldigt bra och ganska fort. Vägen till gränsen var hyffsat nervig. Vi hade lite för mycket alkohol med oss men det gick trots allt bra.


Efter Oslo började snön komma på riktigt. Det snöade kraftigt och vägen var hal, men det var riktigt vackert och äntligen hade vi kommit till riktig vinter. Det blev ju inte sämre när vi äntligen kom upp till Hemsedal. Snön täcker alla granar och hustak och julbelysningen lyser under snötäcket. Vi mötte upp Lars, min chef, som skulle visa oss vårt boende. Vi skulle köra upp för en riktigt brant backe med vår extremt tunga, överpackade, alkohol lastade Ford vilket inte gick överhuvud taget. Vi körde fast och Lars fick ett bra första intryck av stockholmarna med alldeles för mycket packning... Han hjälpte oss loss men när vi skulle köra fram till uppfarten framför boendet gick det inge vidare bra heller, så Lars fick ta över körningen och klarade efter 10 försök att komma upp halvvägs för uppfarten. Att bilen bestod mer av vikt av sprit än packning ville vi ju inte riktigt berätta, men tillslut fick vi inspektera vårat hus. Jajemän, ett hus eller rättare sagt, en riktigt fjällstuga på två våningar. Det består av 6 sovrum, 2 TV rum, 2 kök och 2 toaletter. Oh-la-la säger jag, rena rama lyxen! Ett eget rum! Det har jag inte haft på väldigt länge, säkert 4 år sedan. Det är en norrman och resten svenskar, men vi har bara träffat två av grabbarna hittills och de verkar goa och glada. Huset är, enligt mig, frächt och mysigt med gullig inredning i gammal stil. Precis som en fjällstuga ska vara. Men sen kanske jag har fått lite skeva uppfattningar efter allt resande. Jag jämför ju med "Dansken" uppe i Storlien som höll på att rasa samman, med personalkorridoren i Alperna där möglet kröp sig på våra lungor och alla otaliga ruttna hostel, bland annat! När jag kom hem till Sverige skulle jag sova på en provesorisk säng och trodde att madrassen var tempur när den i själva verket var en riktigt gammal dyna. Antaligen för att jag sov på en madrass i Sydney där fjädrarna hoppade ut så fort man rörde på sig och jag fick blåmärken i ryggen... Så om ni frågar efter syrrans åsikt får ni nog ett annat svar, men jag är grymt nöjd i alla fall! Sedan att vi fick välja mellan ett stort rum med dubbelsäng och ett litet rum där en säng placerats i en garderob är väl en annan femma. Men eftersom jag är äldst och har minst att säga till om (?) så hamnade jag i Harry Potter garderoben såklart. Fast det gör mig faktiskt ingenting, tycker i själva verket att det är ganska mysigt och jag är ju som sagt inte speciellt kräsen. Jag tror jag trivs här i min lilla garderob!


Mot Hemsedal!
Mycket snö
Skogstad Hotell där jag ska jobba som servitris (verkar vara ett grymt fint ställe!)


Vårt lilla hus med backen i bakgrunden!

Chrisses stooora rum

Min garderob som inte ens går att fota för att den är så liten


Jobba i Australien och Kanada


Comments
Mormor

Vilken tur ni har !!!! Både att ni klarade resan och tullen. Har tänkt på er hela dan och hållit tummarna. Hans är på sjukhuset och jag ska hälsa på honom idag, onsdag

2011-12-14 @ 07:55:29
Mormor

Vilken tur ni haft både i tullen och med väglaget. Har hållit tummarna hela dagen. Hans är på sjukhus och jag ska besöka honom idag. Han ska få komma hem till helgen.

2011-12-14 @ 08:27:08
Mormor

Vilken tur ni haft både i tullen och med väglaget. Har hållit tummarna hela dagen. Hans är på sjukhus och jag ska besöka honom idag. Han ska få komma hem till helgen.

2011-12-14 @ 08:28:52
Jossan

Oj va mycket snö, härligt. Så bra att resan gick bra och att ni fick med er allt. Skönt att höra att ni är framme och har det bra!

2011-12-14 @ 13:57:14 Website: http://josefingoransson.blogg.se/
Pappa

Det ser mysigt ut skönt att ni är framme och allt gick bra.

2011-12-14 @ 14:47:43
Send a letter:


Name:
Remember me?

Mail: (will not be published)


Website:


Comment:

Trackback
I have moved! Check out my new site at Emelie's Travels.
Home

Welcome to my blog! I'm writing mostly in Swedish, but feel free to use the google translation tool to read it in your language.
Stockholm, Sweden
Follow on Bloglovin




Are you interested in my photos? Please visit www.shutterstock.com for more information.


My photography interest started in 2012 when I did my snowseason in Canada. I bought my first DSLR in December 2013 and since then I've been practicing on my own, always trying new things and ame for getting better photos.
- Nikon D610
- Panasonic Lumix DMC GX1
- GoPro Hero3+ Black Edition




Emelie Persson
Stockholm, Sweden





In this blog I'm writing about my life as a backpacker and a seasonal worker. I've been traveling the past five years and just can't stop. I'm simply too dependent and the grass is always greener on the other side they say... I hope to inspire and help other Travellers by sharing my experiences through this blog. If there's any questions, don't hesitate to write a comment or contact my mail. And remember, a little comment will inspire me to write more often!


Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...