Emelies Travels -

Australiens högsta skydive!
2011-03-27  16:17:15

Get more visitors to your blog! Permalink  Melbourne - Cairns  Trackbacks ()   
Follow on Facebook Follow on Bloglovin   

Som sagt, jag och Jossan tog ett impulsivt beslut igår kväll. Vi bestämde oss för att hoppa skydive. Egentligen hade vi tänkt göra det i New Zeeland, men det är kallare där nu, så man måste använda fula overaller. Därför bestämde vi oss för att Mission Beach is the shit! Vi hoppade in i bussen tidigt på morgonen som tog oss till kontoret så vi kunde få vår briefing. Första gruppen drog iväg och vi hamnade i den andra gruppen, så våra nerver satt på helspänn under tiden vi fick vänta. Tillslut var det vår tur. Det hade regnat på morgonen men det hade börjat spricka upp lite, men vi skulle ändå få flyga genom molnen. Killen som jag skulle hoppa med heter Dan och en annan kille, Toddy, skulle flyga med oss och filma och ta bilder. Vi hoppade in allihop i en liten minibuss för att ta oss till flygplatsen. Stämningen i bussen var ganska spänd och nervös, inte så konstigt kanske! Men jag hade inte riktigt fattat vad vi hade gett oss in på, jag hade inte hunnit jaga upp mig så nervositeten var hanterbar, än så länge! Väl framme vid flyget hoppade vi in med våra flygkillar och knäppte fast oss med dem, och sedan bar det av. Vi flög iväg och såg den cyklonförstörda regnskogen, en stor brun krokodilflod, vackra Dunk Island och några gnuttar av barriärrevet. Hittills var allt lugnt, men när vi fick höra att det var dags och att vi var på 14 000 fots höjd (Australiens högsta skydive!) började det kittla till ordentligt i magen. Och när dörren öppnades och det första paret kastade sig ut, då hade luften gått ur mig. Utanför var det helt vitt, vi var uppe bland molnen och nästa på tur var livrädda Jossan. Det gick så fort, man såg när de stack ut benen ur planet och sedan bara försvann de, det var som om någon tryckte på en knappt så skjöts en katapult iväg. Sedan var det min tur… Jag stack ut benen utanför planet ochd et kändes som att de skulle blåsa iväg, och innan jag visste ordet av så hade vi slängt oss ut i intet. Det var som att simma omkring i ett mjölglas, och det gick så jäkla fort. Kinderna flög upp, huden fladdrade och trycket på kroppen var enormt. Men jag kunde inte sluta skrika och skratta, och det enda jag tänkte var ”shiiiiiiiit ska det verkligen gå så här foooort…”Jag kan försöka förklara känslan med tusen ord, men enda chansen att verkligen förstå vad vi har varit med om är att uppleva det själv. Känslan var enorm, en helt otrolig kick som jag aldrig ville skulle ta slut. Under ca 60 sekunder flög vi som en blyklump ner mot marken i fritt fall. (Fritt Fall på Grönalund, släng dig i väggen!) Sedan dundrade vi in i ett tjockt moln och när vi kom ut från det såg man landskapet under sig och då vecklade Dan ut fallskärmen. Från något som kändes nästan som ett behagligt självmord så bromsades farten rejält och känslan av att sväva över vackra öar och milslänga stränder kom emot en som en chock. Nu dinglade vi ner i behaglig takt mot stranden och jag fick testa att styra fallskärmen i cirklar. Det var fantastiskt, och plötsligt var det dags att landa och det enda jag kunde göra var att skratta. Vilken upplevelse!!! Detta var definitivt inte sista gången som jag hoppade fallskärm, kanske blev man beroende och kanske måste vi göra det i New Zeeland ändå! En sak är säker, detta är något som ALLA borde prova någon gång i livet. Man kan inte bli för gammal för den äldsta som har hoppat var 101 år gammal! Nu hoppas jag att du bokar in detta, mormor!

 

Nu sitter vi på bussen, vår allra sista tur med OZ Experience, på väg upp till Cairns. Det måste vara ödet, för konstigt nog åker vi med chauffören Sparrow. Killen som plockade upp oss från Sydney vår allra första tur med OZ Experience. Då var vi små rädda harar som inte alls visste vad vi hade att vänta oss, annat är det idag när vi har skaffat oss kött på benen (både bokstavligt och bildligt talat!)

 

Jag lägger upp filmen en annan dag, för nu måste jag gå och lägga mig! Vi ska upp tidigt imorgon och dyka med tuber.

 

Planet

Jag och Dan, redo för att flyga!

Det går så jääävla fooooort!!!

Wohoooow!!!

In i molnet

Mjuk landning

"It was fuckin' awesome!!!"

Kunde inte sluta skratta!

Skydive får 10 poäng av 10!

 

Jobba i Australien och Kanada


Comments
Mormor

Du får vara med om så mkt fantastiskt. Hur har du lyckats bli så rik att du kan göra allt detta ?? Jag har flugit i små privatplan flera gånger och en gång helikopter som landade på morfars gärde MEN mormor får du aldrig upp så där.

2011-03-28 @ 07:58:54
Emelie

Jag har sparat pengar i manga ar, och vi lever ganska snalt sa vi har rad att gora sa manga aktiviteter som mojligt!

2011-03-28 @ 10:58:18 Website: http://emelaia.blogg.se/
Pappa

Hej Häftigt det där skulle jag nog ta mig en funderare på om jag skulle våga. Du ser ut som en Bulldog i ansiktet. det måste vara en upplevelse att våga ta klivet ut från flygplanet läskigt.



Kram pappa

2011-03-28 @ 11:18:11
Send a letter:


Name:
Remember me?

Mail: (will not be published)


Website:


Comment:

Trackback
I have moved! Check out my new site at Emelie's Travels.
Home

Welcome to my blog! I'm writing mostly in Swedish, but feel free to use the google translation tool to read it in your language.
Stockholm, Sweden
Follow on Bloglovin




Are you interested in my photos? Please visit www.shutterstock.com for more information.


My photography interest started in 2012 when I did my snowseason in Canada. I bought my first DSLR in December 2013 and since then I've been practicing on my own, always trying new things and ame for getting better photos.
- Nikon D610
- Panasonic Lumix DMC GX1
- GoPro Hero3+ Black Edition




Emelie Persson
Stockholm, Sweden





In this blog I'm writing about my life as a backpacker and a seasonal worker. I've been traveling the past five years and just can't stop. I'm simply too dependent and the grass is always greener on the other side they say... I hope to inspire and help other Travellers by sharing my experiences through this blog. If there's any questions, don't hesitate to write a comment or contact my mail. And remember, a little comment will inspire me to write more often!


Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...