Emelies Travels -

This is heaven – the Whitehaven
2011-03-25  11:04:02

Get more visitors to your blog! Permalink  Melbourne - Cairns  Trackbacks ()   
Follow on Facebook Follow on Bloglovin   

Nästa dag blev vi serverade frukost med färsk frukt och så drog vi vidare mot Tongue Bay som ligger på Whitsunday Island, den största av öarna i området. Där hoppade vi i vår ”dindji” (gummijolle), såg en sköldpadda ta luft, och satte fart mot land för att promenera genom skogen till andra sidan för att få se Whitehaven. Och vi blev helt paffa när vi kom fram, vilket ställe alltså! Whitehaven ska vara klassat som världens tredje finaste strand, och det var helt klart det finaste jag någonsin sett så här lång. Sanden kallades typ silicon sand och det fanns en liten mängd glasfiber i den, den var så klar och vit så man trodde att man var i heaven. Det var väldigt speciellt att gå längs vattenbrynet, för sanden var lite som kvicksand fast ändå inte. Jag har ingen aning om hur jag ska beskriva det, jag har aldrig gått på något liknande. Och det bildades luftbubblor precis under sanden, antingen var det bara luftbubblor eller så var det krabbhål, så när man gick längs vattenbrynet bubblade det upp stora bubblor på en. Återigen var vi tvungna att ha på oss stingsuits när vi badade, och bubblorna fastnade i dräkten och bubblade ut i halsöppningen på oss.  Sexiga som få vadade vi ut i viken i jakt på hajar och rockor. Och efter ett tag såg vi sandhajar som simmade runt benen på oss (de är helt ofarliga!) och även stora stingrays. Det var lite läskigt men spännande.

 

Sedan knallade vi upp på kullen för att titta på utsiktsplatsen. Helt otroligt! Så sjukt vackert, vattnet var så klart och turkose blått och sanden kritvit. Jag hade kunnat stå där i timmar och bara titta ut på de vackra vyerna, men tiden rann iväg så vi var tvungna att ta oss tillbaka till båten igen. Vi såg ett par enorma spindlar (lika stora som min hand) längs vägen i skogen, och en stor ödla. När vi kom tillbaka till båten serverades det smarriga lunchmackor och så satte vi kurs mot Mackeral Bay som ligger på andra sidan av Hook Island. Den seglatsen var riktigt grym! Det blåste på ganska bra så vi kryssade oss bort och för de ovana seglarna var detta en upplevelse. Båten krängde ganska kraftigt och till en början var det flera som tyckte detta var obehegligt, tex Jossan, men efter ett tag insåg hon att det var bara roligt med lite action! Vi seglade i upp till 12 knop och sjön vällde över i fören över våghalsarna som satt där fram. När vi kom fram till Mackeral Bay var det dags för snorkeling, eller dykning för de som ville det. Jag nöjde mig med att snorkla, men Jossan tog det stora klivet och testade scuba diving för första gången. Jo visst kände jag lite små ångest för att jag inte följde med, för hon verkar ha haft en fantastisk upplevelse bland stora sköldpaddor och coola koraller, men vi har redan bokat in en dykardag i Cairns och det får räcka för min del. Anledningen till detta är för att jag testade att dyka i en pool när jag var yngre, i Turkiet, men fick panik för mina öron gjorde ont som satan bara jag kom ner en liten bit. Det har satt sig i huvudet på mig, och jag är lite rädd för att testa det igen. Jag känner ett enormt tryck bara jag dyker ner någon meter med snorkeln, så vi får se hur det går. Jag ska ju testa i alla fall!

 

Hur som helst, snorklingen var grym ändå! Fan vad kul det var, det var jättefina koraller och en massa fina färgglada fiskar. Man kunde inte sluta, man bara simmade runt utan att veta var man egentligen var på väg. Vid ett tillfälle följde jag några fiskar in bland reven och plötsligt hade jag hamnat i en trång gång av koraller, det var nästan så att jag inte fick plats att simma där, men jag squeezade mig igenom det vackra landskapet och tittade upp över ytan först när jag kommit ut ur tunneln. Först då insåg jag var jag hade varit, hade jag sett det från ytan från början hade jag aldrig simmat in där, för det såg jätteläskigt ut!

 

Efter ett tag simmade jag över en sköldpadda och vips så var resten av gänget där och simmade ner och klappade den. Den började simma och jag fick helt fantastiska bilder, som ni kan se! Jag är faktiskt imponerad av kameran. Jag hade ingen aning om jag siktade rätt eller om den ens fastande på kameran men när vi kom upp i båten fick jag en chock när jag såg bilderna. Vilket underbart djur, så harmonisk och vacker! Lite senare simmade jag runt till ännu finare koraller och där hittade jag Nemo! När man tillslut insåg att man var ganska trött i kroppen, var det dags att gå upp, och det bjöds på te, kaffe och kakor. Perfekt! Vi hade så tur med vädret, solen sken när vi var i Whitehaven, sedan mulnade det på och brisen tog fart så vi fick en riktigt bra seglats över till snorklingviken, och där tuppade vinden av och synligheten i vattnet var riktigt bra! Vi väntade på dykarna ett tag innan vi tog oss vidare bort till övernattningsviken, Nara Inlet. Det hade börjat skymma så ölen korkades upp och vi släckte törsten med vår fanta och rosé. Kaptenen tände på grillen bak i aktern på båten och stekte på kotletter på BBQn. Till det blev det potatissallad och bbqsås, vilken lyx! Vi minglade runt på däck och när mörkret hade fallit skådade vi blixtarna som slog ner på himlen runt 200 km bort. Det var en syn utöver det vanliga, det blixtrade konstant och hela himlen lystes upp bakom molnen. Det var riktigt coolt faktiskt, men efter incidenten med min syster (hon blev träffad av blixten hemma, men klarade sig utan skador) så har jag väldigt stor respekt för åskan så lite läskigt var det. Resten av kvällen blev grym, vid det här laget hade vi redan hunnit bli ett ganska sammansvetsat gäng, så vi spelade en massa dryckes lekar hela natten lång på däck under stjärnorna. En helt perfekt kväll efter en ännu mer perfekt dag med den bästa blandningen av människor man kan önska. Grymt helt enkelt!


S/Y Condor


Whitehaven Beach


Lyckliga tjejer i paradiset


En stingray






Vi dansade i en kokosnöt




Panaromabild av vackra Whitehaven Beach


Dags för lunch


Vi seglade i upp till 12 knop


BBQ på kvällen, längst bak i aktern


Jag simmade med den här underbara varelsen!




Jag hittade Nemo!




På väg till Whitehaven Beach såg vi stora spindlar


Vackra Whitehaven

Jobba i Australien och Kanada


Comments
Pappa

2011-03-25 @ 19:09:25
Pappa

Häftigt, jag vet viken båt det är den har varit med ett tag. Att få segla med Condor hade varit en upplevelse. du får verkligen se en massa underbar natur och uppleva en helt annorlunda värld än här hemma i kylan.

Kameran tar fina undervattens bilder. Vart tar ni vägen nu.



Kram Pappa

2011-03-25 @ 19:14:57
Send a letter:


Name:
Remember me?

Mail: (will not be published)


Website:


Comment:

Trackback
I have moved! Check out my new site at Emelie's Travels.
Home

Welcome to my blog! I'm writing mostly in Swedish, but feel free to use the google translation tool to read it in your language.
Stockholm, Sweden
Follow on Bloglovin




Are you interested in my photos? Please visit www.shutterstock.com for more information.


My photography interest started in 2012 when I did my snowseason in Canada. I bought my first DSLR in December 2013 and since then I've been practicing on my own, always trying new things and ame for getting better photos.
- Nikon D610
- Panasonic Lumix DMC GX1
- GoPro Hero3+ Black Edition




Emelie Persson
Stockholm, Sweden





In this blog I'm writing about my life as a backpacker and a seasonal worker. I've been traveling the past five years and just can't stop. I'm simply too dependent and the grass is always greener on the other side they say... I hope to inspire and help other Travellers by sharing my experiences through this blog. If there's any questions, don't hesitate to write a comment or contact my mail. And remember, a little comment will inspire me to write more often!


Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...