Emelies Travels -

Ensam
2011-11-06  05:11:20

Get more visitors to your blog! Permalink  Farmjobb  Trackbacks ()   
Follow on Facebook Follow on Bloglovin   

Jag har inte riktigt berättat här på bloggen hur det egentligen ligger till, eller varför jag egentligen åkte tillbaka till Sydney. Som många kanske har listat ut så är det en kille med i bilden. Jag träffade en engelsman när jag jobbade på farm i Bowen och han bor i Sydney. Jag var inte alls säker på vad det hela var för något egentligen, men han tyckte att jag skulle komma tillbaka och bo hos honom här i Bondi Beach. Varför inte? Det är kallt hemma, jag har två månader kvar tills jag åker till Hemsedal och vem tackar nej till att bo gratis på en av världens kändaste stränder? Inte jag i alla fall, och anledningen till att jag inte gått ut med det på bloggen är för att jag varit lite osäker på den här killen hela tiden, vilket kanske var väldigt korkat att tro att allt skulle vara frid och fröjd när jag väl kom ner. Nej, det började ju inte så bra så jag flyttade ut till ett hostel och här har jag bott nu de senaste nätterna. Jag säger till andra att det är så otroligt vanligt att resa ensam och att det verkar vara så enkelt, jag har åkt på många säsongsjobb helt ensam men det här är första gången jag är ensam på det här sättet. Inte hade jag åkt tillbaka om jag visste att det skulle skita sig med killen efter en veckas tid, och inte trodde jag att jag skulle vara ensam. Men nu är jag det, och det kanske är jobbigare just för att jag är besviken på den här killen och undrar varje dag vad jag egentligen gör här. Men det har blivit mycket bättre sedan jag flyttade, och så fort man bor på hostel så är det inga som helst problem att träffa folk. Jag har varit ute varje kväll nu med folk från hostelet och från jobbet, och det har varit riktigt kul! Det finns jäkligt många fräschingar här i Bondi så det går väl ingen nöd på mig, jag måste väl bara komma in i det här nu och sluta tro att det ska funka med snubben. Sedan träffade jag Natalie, en svensk tjej som skrev till mig här på bloggen! Det blev succé, vi satt och hade picknick med ost, kex, vindruvor och rödvin framför stranden. Sedan blev det en slirig utgång på det, så den där lilla östersundsbon kommer jag antagligen träffa i veckan igen.

 

Så har jag också träffat en annan kompis från farmtiden uppe i Bowen, Amy, och hon köpte sig en surfbräda som vi skulle ut och testa. Jag får hyra gratis bräda på hostelet så vi drog ut med receptionisten Mikey och skulle försöka övervinna de enorma vågorna. Vattnet är fortfarande en aning kallt för mig, så jag hyrde en våtdräkt. Det var sjukt länge sedan jag surfade, så visst fick jag kämpa. Jag var helt slut i armarna efter 10 minuter och så var det extremt starka strömmar. Vid ett tillfälle fastnade jag i en så kallad rip och den drog mig längre och längre ut och jag hade ingen kontroll för fem öre och det gick inte att styra brädan. Vågorna kom in fort eftervarandra så man fick planera när man skulle hålla andan och det var riktigt läskigt ett tag. Tydligen stod Amy och Mikey på stranden och funderade på om de skulle kalla på en livvakt, tydligen var det så illa men det fattade nog inte jag förrän efteråt. Haha ja det hade kunnat gå lite illa men jag lyckades komma ur den där och så surfade vi lite längre bort och då gick det lättare. Det är fan sjukt bra träning att surfa, jag har träningsverk i hela kroppen fortfarande och jag kunde knappt släpa med mig brädan tillbaka till hostelet för jag var så slut i kroppen!

 

Nu ska jag iväg och jobba så får vi se vad som händer ikväll och resten av veckan. Jag tar varje dag som den kommer och försöker bita ihop och njuta av min tid som ensam.

 

 

Amy med nyinkopt brada

Dags for att vaxa

Lite surfbilder fran nar vi surfade pa ostkusten, blev inga bilder fran denna gangen

Jag och Natalie

Har med Ryan, en skotsk kille pa mitt rum

Shane, Saliya, jag, Manon och Phil pa Halloween

Jobba i Australien och Kanada


Comments
Mormor

Jsa, bit ihop och tänk på vår mörka och kalla tid medan du är i värmen. Tiden går fort och snart är du uppe i snön i Norge. Du har verkligen upplevt enormt mycket, jag väntar på din bok !!!! Kramar

2011-11-06 @ 07:40:00
Pappa

Var rädd om dig, passa dig för strömmarna dom är inte att leka med. Glöm Jake han bara leker.

Här är fortfarande 10g varmt

Kram Pappa

2011-11-06 @ 10:29:45
lina

hej:) din blogg och att du vågar resa själv är verkligen inspirerande, jag åker själv till australien i januari och har lite frågor! har du med dig en dator eller iphone och är man i behov av det? vilka ställen måste man/göra? och måste man gå en barutbildning/barristautbildning för att få jobb eller går det bra ändå? är tacksam för alla tips! tack på förhand:)

2011-11-06 @ 21:50:08
Emelie

Hej Lina och tack sa mycket!

Jag köpte en liten dator innan jag åkte och jag använder den sjukt mycket, jag hade inte klarat mig utan! Dels för att jag skriver bloggen, alla mina inlägg skriver jag i Word så det blir som en dagbok. Dels för alla bilder! Även om man har ett stort minneskort till kameran så får man tömma det ett antal gånger, plus att det är bra att ha på en extra plats ifall man tappar bort kameran. Det är enkelt att lägga ut bilder på Facebook om man vill göra det. Man kan titta på film när man åker buss eller flyg. Men om du inte tror att du kommer använda en dator så mycket så finns det internetcaféer överallt! Det kostar väl runt 30-40 kronor för en timmes internet. Tar du inte med dator skulle jag rekommendera att ta med en hårddisk med stort minne. Då kan du lägga över alla bilder där för försvinner bilder är det värsta mardrömmen. Ibland får man inte koppla in usb i datorerna på internetcaféer dock, men det är bara i vissa fall. Jag har aldrig riktigt anvant mig av en Iphone, men de verkar ju supersmarta. Manga har med sig sin Iphone men koper en vanlig telefon med australiskt simkort har. Det finns jattebilliga telefoner som man far ihop med telefonkortet sa da kan man anvanda den utan forsiktighet och ha iphonen som en dator eller nagot vid sidan om.



Jag vet inte riktigt det dar med bartenderutbildning, man maste ha ett RSA i alla fall for att kunna servera alkohol. Barista utbildning tror jag inte du behover, erfaranhet racker nog. Du kan lasa en massa i det har inlagget, dels om vilka stallen du ska besoka osv och hur du skaffar ditt RSA: http://emelaia.blogg.se/2011/august/till-alla-blivande-aussie-backpackers.html



Kul att du laser min blogg, och hoppas du fatt svar pa dina fragor!

2011-11-08 @ 01:40:33 Website: http://emelaia.blogg.se/
Send a letter:


Name:
Remember me?

Mail: (will not be published)


Website:


Comment:

Trackback
I have moved! Check out my new site at Emelie's Travels.
Home

Welcome to my blog! I'm writing mostly in Swedish, but feel free to use the google translation tool to read it in your language.
Stockholm, Sweden
Follow on Bloglovin




Are you interested in my photos? Please visit www.shutterstock.com for more information.


My photography interest started in 2012 when I did my snowseason in Canada. I bought my first DSLR in December 2013 and since then I've been practicing on my own, always trying new things and ame for getting better photos.
- Nikon D610
- Panasonic Lumix DMC GX1
- GoPro Hero3+ Black Edition




Emelie Persson
Stockholm, Sweden





In this blog I'm writing about my life as a backpacker and a seasonal worker. I've been traveling the past five years and just can't stop. I'm simply too dependent and the grass is always greener on the other side they say... I hope to inspire and help other Travellers by sharing my experiences through this blog. If there's any questions, don't hesitate to write a comment or contact my mail. And remember, a little comment will inspire me to write more often!


Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...