Emelies Travels -

Velig
2011-11-10  05:35:21

Get more visitors to your blog! Permalink  Farmjobb  Trackbacks ()   
Follow on Facebook Follow on Bloglovin   

Nu börjar det bli riktigt varmt här i Sydney, man svettas konstant. Igår var jag inne i stan med Natalie och en annan svensk tjej som bor i hennes rum. Vi gick runt och kikade på Paddington Markets, det var som att komma tillbaka till marknaderna i Thailand. Vi strosade runt lite överallt, Cirkular Quay och Operahuset och bort till Darling Harbour. Riktig mysig dag med lunch framför operahuset på gräset som var fullt av lila blomblad, plus en härlig Is Chai Latte från Starbucks.

Nu sitter jag här och funderar och jag vet varken ut eller in. Hur ska jag göra egentligen? Jag var iväg till Seafolly fabriken igår och lämnade in mitt CV, så han skulle kanske höra av sig. Jag har verkligen ingen lust att gå och söka fler restaurangjobb, och om jag ska söka på seriösa restauranger så måste jag gå den där RSA kursen för att få servera alkohol och den kostar en massa pengar. Jag har några alternativ som flaxar omkring i mitt lilla förvirrade huvud.

  • Söka fler jobb här i Bondi Beach. Det finns säkert fler jobb inne i stan, men jag trivs här ute på beachen med utsikt över havet och alla surfare. Och jag tycker det är grymt kul att gå ut här, plus att jag lärt känna lite folk här nu så jag vill inte flytta in till stan.
  • Ändra datumet på flygbiljetten och åka hem. Hänga på syrran lite tidigare än planerat till Hemsedal.
  • Natalies pojkvän och hans kompis kommer hit om cirka 2 veckor, och sedan drar de vidare i jakt på farmjobb. Jag har tipsat om farmen som jag jobbade på, men varför hänger jag inte på dem då? Jag har hört av mig till Paul, min och Jossans favorit gubbe från Bowen och han ska kolla läget om det finns möjligheter om jobb. Jag trodde väl aldrig att jag ens skulle tänka tanken på att sätta min fot på en farm igen, men Natalie är en riktigt skön tjej och jag tror verkligen att vi skulle kunna ha kul ihop.
  • Hänga på ”Wandering Drew”, killen som kör en backpacker buss på västkusten just nu och resa biten som jag känner att jag har missat i Australien, typ Darwin – Perth. Nackdelen är att jag inte har så mycket pengar men jag kanske får ta lite från mitt sparkonto och hoppas på att tjäna multum med pengar i Hemsedal.
  • Sara, den svenska tjejen jag träffade här om dagen åkte till Guldkusten och har fått erbjudande om jobb och lägenhet, ska jag flytta dit?

Det är 6 veckor kvar tills flyget går tillbaka till Stockholm. Det är inte speciellt lång tid och vad sjutton ska jag göra hemma? Där är det kallt och jag kommer inte kunna jobba innan jag drar vidare till Hemsedal.

 

Vad ska jag göra, vad tycker ni?

Harligt lunch break

Harbour Bridge

Skona brudar! Kolla in Natalies blogg har

Mina nya franska vanner som jag hanger med typ varje kvall, Alex fran hostelet och Franc fran jobbet

En gammal bild fran tiden uppe i Bowen, har med var harliga gubbkompis Paul


Jobba i Australien och Kanada


Comments
Mamma

Oj, jag tycker det är svårt att råda dig. Jag har ju tyckt att du ska komma hem men annars kan jag tycka att du ska åka med Hostelbussen. Vad kostar det och hinner du på så kort tid? Var är han nu? Är det kul att åka ensam? Sen kostar det väl att ta sig till och från Sydney! Kan du inte boka om hemresan så att du får fler dagar hemma innan du måste iväg till Hemsedal. Men du måste nog känna efter själv vad du vill göra! Puss

2011-11-10 @ 07:45:28
Mormor

Jag kan inte råda dig eftersom jag inte varit på farmen. Men borde du inte vara i närheten av flygplatsen så det inte blir för dyrt att komma till planet. Men farmen kan du ju och resa alltför norrut blir ju dyrare för dig.

2011-11-10 @ 07:50:06
Pappa

Hej Svårt att råda men jag tycker lite som mamma.

Kom hem med ett tidigare flyg som du kanske kan boka om en eller två veckor, då har du 2-3 veckor innan Christine far iväg till Norge. Häng på henne lägg pengarna på skidåkning i stället för på resan i Ausssie. Då har du fortfarande något som drar dig tillbaka till Aussie som du inte har sett där.



Kram Pappa

2011-11-10 @ 13:24:01
Jossan

Jag säger som alla andra, det är jätte svårt att råda. Du har ju några alternativ att välja på. Om du åker tillbaka till Barbera kommer för det första resan dit att kosta en del och resan tillbaka för jag antar att du flyger från Sydney. Sen är frågan var du ska bo?? Om du bor på Aussie kommer du bli ruinerad och sen är frågan vad det är för säsong där nu. Om paprikor och tomatsäsongen är förbi och om Barbera ens har kvar sin farm. Men nej jag trodde aldrig ens att su skulle tänka tanken på framjobb mer! Men du var det inte jag som sa det när vi slutade jobba att vänta ett tag så ska du se att man kan tänka sig farmjobb igen :P



Och Guldkusten, ja det kostar ju att åka dit också. Frågan är vad det finns för jobb där förutom restaurang och bar jobb plus att du kommer gå ut och festa en del där så pengarna kommer rinnna iväg. Men hälsa Ryhan om du åker dit ;)



Drew...du kommer ihåg hur bussen såg ut och hur folket var. Tänk efter noga, vill du verkligen åka med där? Och frågan är var dom är nu och vad det kommer kosta.



Så egentligen tycker jag antingen att du ska stanna kvar där du är nu och försöka hitta något jobb och bo kvar på hostelet eller åka hem. Fast det svider i hjärtat att säga det för jag vet att du inte vill hem. Men samtidigt har det varit tufft för dig nu så det kanske vore skönt att komma hem och landa lite innan du drar vidare. 6 veckor hemma i Sverige klarar du. Det har jag gjort nu :)



Det är jätte svårt att råda vännen! Ingen förutom du vet hur du har det och hur det känns. Men hur du än gör och bestämmer dig för att göra så kommer det bli bra tillslut.

2011-11-10 @ 16:47:30
Christine

Asso jag kan ju inte annat än hålla med alla andra. Och vill du tjäna pengar så ska du nog stå ut och stanna kvar för ska du åka någon annanstans i oz så kostar resan också och du kanske inte ens får jobb. Men hur beroende är du av pengarna egentligen? För hur ser framtidsplanerna ut? Tjäna ihop pengar för att åka till usa eller nåt med mig? och hur mycket pengar har jag undansparat? INGENTING liksom! Så jag menar det kan väl inte spela så stor roll? Jag tycker du ska sluta tänka så mycket och göra det som känns bäst i hjärtat.

Jag vet att du hatar sverige men åker du hem har du ju mig (förhoppningsvis nåt positivt haha) sen är du ju bara hemma max 3 veckor om du åker med mig till norge, det är ju ingenting!

2011-11-11 @ 14:48:51 Website: http://chrisselito.blogg.se/
Send a letter:


Name:
Remember me?

Mail: (will not be published)


Website:


Comment:

Trackback
I have moved! Check out my new site at Emelie's Travels.
Home

Welcome to my blog! I'm writing mostly in Swedish, but feel free to use the google translation tool to read it in your language.
Stockholm, Sweden
Follow on Bloglovin




Are you interested in my photos? Please visit www.shutterstock.com for more information.


My photography interest started in 2012 when I did my snowseason in Canada. I bought my first DSLR in December 2013 and since then I've been practicing on my own, always trying new things and ame for getting better photos.
- Nikon D610
- Panasonic Lumix DMC GX1
- GoPro Hero3+ Black Edition




Emelie Persson
Stockholm, Sweden





In this blog I'm writing about my life as a backpacker and a seasonal worker. I've been traveling the past five years and just can't stop. I'm simply too dependent and the grass is always greener on the other side they say... I hope to inspire and help other Travellers by sharing my experiences through this blog. If there's any questions, don't hesitate to write a comment or contact my mail. And remember, a little comment will inspire me to write more often!


Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...