Emelies Travels -

Så var man utbildad "Liftie"!
2012-12-05  07:21:57

Get more visitors to your blog! Permalink  Skibum Banff, Canada  Trackbacks ()   
Follow on Facebook Follow on Bloglovin   
Jihoooooo jag klarade testet med 94%! Jag tog mitt förnuft till fånga och stannade hemma istället för att ha kul med alla andra på Sunday Funday för att studera kostiga liftord och saker jag inte förstod mig på. Inte för att jag egentligen förstår mig på allt fortfarande, men det lyckades bli rätt på provet i alla fall. Detta resulterade i att jag blev utdelad en lift som jag faktiskt valde som första hands val. Största anledningen var att de lediga dagarna skulle vara måndagar och tisdagar, vilket enligt mig är de allra bästa lediga dagarna. Liften som jag valde heter Tee Pee Town (a.k.a Old Sleepy Town) och en annan anledning att jag helst ville ha den är för att det aldrig händer nått där haha! Känns helt perfekt för mig, så kan man chilla runt och vara bakis om man nu känner för det utan att det gör nått. Och de som åker där är oftast erfarna åkare så jag behöver inte utsättas för så kallade "hangers", gäster som ramlar av stolen och hänger kvar i luften under liften, eller okunniga åkare som flyger åt alla håll och kanter. Det är en två stolslift, så det är hur simpelt som helst. Däremot är det en "bumping" lift eftersom det är en fixed variant som kommer upp mot åkarna i hög hastighet, så för att undvika att liften ska sparka bort benen på gästerna ska jag dra i liften varje gång någon sätter sig. Så håller man sig varm och har något att göra i alla fall! Det blir nog bra det här, men nu är jag meganervös för första dagen imorgon i min egen lift och jag ska göra massa tester på morgonen och vad allt nu är... Hoppas jag trycker på rätt knappar! 
 
Veckans training har i alla fall varit rätt nice. om vi inte suttit och lyssnat på undervisningar så har vi varit runt och blivit guidade på alla liftar. Så vi har i princip fått betalt för att åka, så det kan man ju inte klaga på! Vi har massor med snö här nu, eller all snö har smält bort i Banff men i Sunshine vräker det ner. Dock var det väldigt blåsigt idag och gondolen tillbaka tog tydligen 45 minuter att ta sig ned med, tur att vi valde skiouten!
 
James, Klara, Amanda och Thomas

Snodde en bild från snowroller.blogg.se, hoppas det var ok Amanda!
 
 
Jobba i Australien och Kanada


Comments
Amanda

Luugnt det! Lycka till imorgon i liften, vi kommer och hälsar på! :)

2012-12-05 @ 07:32:09 Website: http://www.snowroller.blogg.se
nathalie spjälle

åh vad härligt du har det:D

2012-12-05 @ 07:33:13 Website: http://noworries.webblogg.se
Sander Danielsson

Jag som skrev i förra inlägget(liftvakt/panorama) kunde inte kommentera där igen av någon anledning så ger svar här:

Nej verkligen inte, ska absolut ta mig bort till Banff, är det indelat i tre olika områden eller har jag missuppfattat det? Jag åkte genom en svensk organisation (work & travel) för att jag har aldrig gjort något liknande innan samt att jag åker själv så kändes lite tryggare då. Jobbet fick jag genom dem i sammarbete med en liknande kanadensisk organisation. Landade i Vancouver igår kväll och haft min första natt på vandrarhemmet. Ska fixa SIC, eller vad det nu heter, samt bankkonto idag och drar mig till Panorama på fredag (13 timmar buss 'yey'). Kul att höra att du klarade testet!
Ha det gött!
Sander.

2012-12-05 @ 17:48:59
Sander

Jag som skev i förra inlägget(lift-panorama).

Kul att du klarade provet! Jag ska verkligen ta mig till Banff under min tid här i Kanada. Har jag missuppfattat det eller är Banff indelat i tre olika skidorter? Angående hur jag fick jobbet så åkte jag genom en organisation(work&travel) som i sin tur fixade jobbet genom en kanadensisk organisation (InternEx). Åkte genom en organisation delvis för att jag aldrig gjort något liknande tidigare och för att jag åker själv, så kändes tryggare att ha någon att kunna kontakta om något skulle uppstå. Har fixat mitt SIN och ett bankkonto idag i Vancouver och åker härifrån på fredag(13 timmar buss 'yey'). Verkar vara mycket svenskar som ska jobba i Panorama, hur är det med svenskar i Banff?
Ha det gött!

Svar: Jaha, verkar det vara många svenskar där? Vi känner en kille som ska dit, Eskil kallas han. Här är det ett par stycken, vi kanske är runt 10-15 stycken. Och så några danskar. Vad skaffade du för bank? Hur känns det att ha kommit fram till Vancouver? Banff är tre skidorter, jag jobbar i Sunshine Village som ligger 20 min bort, sedan kan man åka i Lake Louise som ligger typ 50 min bort och så är det ett litet berg här precis intill, Mt Norquay. Du kommer säkert få det grymt där borta! Kul att du hittat hit till bloggen :)
Emelie

2012-12-05 @ 23:34:39 Website: http://www.facebook.com/sander.danielsson
Sander

Jag fick höra att det var minst 11-12 svenskar som skulle vara i Panorama.
De i Panorama rekommenderade CIBC som bank så skaffade mig det. Sjukt kul att vara i Vancouver, lite tråkigt att det regnar konstant bara, så man längtar ju ganska mycket upp till bergen! Men första intrycken sålänge har varit bra, alla är trevliga och extremt artiga.
Snöar det mycket där uppe eller? För varje dag jag kollat på väderprognosen så har det nästan alltid visat snö nu på senaste.
/Sander

Svar: Hur går det för dig där borta? Ja folk är väldigt trevliga verkligen! Det snöade väldigt mycket förra veckan, denna veckan har det varit ganska kallt... Har du börjat som liftie än? Hur är Panorama?
Emelie

2012-12-06 @ 17:52:25
Sander

Tja! Hade min första riktiga dag idag, råkade slarva lite på slutet (glömde ställa in vissa saker etc.) men annars har det faktiskt gått bra! Vårat prova verkade inte lika seriöst som erat. Vi fick ett "prov" som fick fick kryssa in svar på, samtidigt som vi fick samarbeta. Om det var en fråga som flera hade fel på så tog dom upp den och gick igenom den. Har väl haft mellan -5 till -15 där jag jobbat. Panorama arrangerar resa till Sunshine den 8de januari och jag är fett sugen på att åka! Har inte hunnit åka så mycket i Panorama än, har min första lediga dag imorn men har mycket saker att fixa som tvätt, kanadensiskt telefonnummer, mat etc. så kommer nog inte ge mig ute förens eftermiddan så får ge en update efter det! :) Sjukt mycket australiensera och nya zeelandera här.
//Sander

Svar: Ah nice, låter som en bra början! Träffat mkt sköna människor än då? Hur stort är Panorama? Jaaa men kom den 8:e, jag är antagligen ledig då (är ledig måndagar och tisdagar) så kan jag haka på! Det är sinnesjukt många australiensare här också, och engelsmän.. Haha! La till dig på fejan så kan vi höras mer där. Vill gärna till Panorama snart också :)
Emelie

2012-12-15 @ 05:54:48
Send a letter:


Name:
Remember me?

Mail: (will not be published)


Website:


Comment:

Trackback
I have moved! Check out my new site at Emelie's Travels.
Home

Welcome to my blog! I'm writing mostly in Swedish, but feel free to use the google translation tool to read it in your language.
Stockholm, Sweden
Follow on Bloglovin




Are you interested in my photos? Please visit www.shutterstock.com for more information.


My photography interest started in 2012 when I did my snowseason in Canada. I bought my first DSLR in December 2013 and since then I've been practicing on my own, always trying new things and ame for getting better photos.
- Nikon D610
- Panasonic Lumix DMC GX1
- GoPro Hero3+ Black Edition




Emelie Persson
Stockholm, Sweden





In this blog I'm writing about my life as a backpacker and a seasonal worker. I've been traveling the past five years and just can't stop. I'm simply too dependent and the grass is always greener on the other side they say... I hope to inspire and help other Travellers by sharing my experiences through this blog. If there's any questions, don't hesitate to write a comment or contact my mail. And remember, a little comment will inspire me to write more often!


Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...