Emelies Travels -

Hur försiktig ska man vara?
2014-09-11  12:52:00

Get more visitors to your blog! Permalink  Latin America  Trackbacks ()   
Follow on Facebook Follow on Bloglovin   
Det är en del som ska fixas inför resan. Försäkring och vaccinering bland annat. Jag har nu vaccinerat mig mot Hepatit B ( Hepatit A hade jag sedan innan), Gula Febern och Tyfoidfeber. Jag har skaffat mig recept Malariatabletter och Dukoral som är ett drickbart vaccin mot kolera och turistdiarré. Hela kalaset gick på runt 1500 kr (man får studentrabatt!).
 
Sedan har jag kollat runt på försäkring. Tror det blir en extra reseförsäkring från Länsförsäkringar som kostar typ 1900 kr för två månader, det ingår ju 45 dagar i hemförsäkringen. Den reseförsäkringen verkar i alla fall täcka allt, egendom upp till 70 000 kr och om man utövar extremsporter till exempel dykning. Senaste gångerna jag har rest har jag kört på ERV, de har varit billigast men inte den här gången. Någon som vet en hejdundrande bra och billig försäkring, låt mig veta innan jag köper Länsförsäkringar.
 
Det känns som att man har en del av värde med sig, alltså stackars kameran räknar jag nästan inte med att få med mig hem igen. Eller vaddå kameran, kamerorna! Och datorn som jag inte har köpt än. Hur mycket säkerhetsprylar ska man köpa på sig då? Var ska man förvara pengar och kort? Ska man låsa in kamerautrustning i receptionen på hostelen så fort man inte använder den? Anväder man telefon, och hur dumt är det i sådana fall att ha med sig en Iphone? Det är ju nice om det dyker upp Wifi så man kan höra av sig till stackars familjen som tror att vi är kidnappade. Jag kollar i alla fall runt på Pacsafe.com där det finns en massa grejer, frågan är hur överdriven man ska bli. Om det syns att man är rädd om sina grejer så skriker ju det att man har värdesaker med sig och så är det kört ändå. På tal om kidnappningar, så har jag börjat läsa om lite olika fall... Läskigt, men man får väl försöka att inte vara så blåögd och inte hoppa in i konstiga taxibilar. 
 
Alla tips är guld värda!
 
 
 
Det är viktigt att vaccinera sig i tid! Hepatit B ska tas två sprutor med en månads mellanrum. Det kan vara lite risky att vaccinera sig där nere, det är inte alltid sprutorna är rena osv. Plus att vissa länder släpper inte in en om man inte har bevis på Gula febern. 
 
 
Vi ska nog undvika den här vägen i Bolivia. Asså fy fan jag hade nog dött även om vi hållt oss kvar på vägen, av skräck då alltså. Blir ju helt svettig bara jag tittar på det. Kolla slutet på filmen, fy faaaaaan!!! 
Jobba i Australien och Kanada


Comments
Helena

När jag har rest så har jag inte varit överdriven med säkerhetsprylar även om jag erkänner att jag också spanat in allt som finns. Men som du skrev själv, syns det att man är jätterädd om sina saker så lockar det nog kanske till tjuvar mer än om det inte syns.

Jag brukar ha min dator på rummet, låser in den i en safetybox om det finns. Bor jag på hostel så låser jag in den i förvaringsskåpet som brukar tillhöra sängen. Samma sak med kameror och bankkort och övriga saker jag är rädd om. Ibland är ju det förvaringsskåpet så stort att man får in hela resväskan/ryggsäcken och då brukar den också få åka in där.

Jag brukar ha med mig min smartphone, ibland ligger den på rummet, ibland har jag den med mig. Det beror lite på vilket land jag är i och vad jag gör. Det är ju väldigt smidigt att kunna hålla kontakt med familj och vänner med en smartphone så jag skulle nog inte lämna den hemma pga säkerheten.

Sen tycker jag alltid man ska lita på sin magkänsla, om något inte känns helt rätt så skulle jag försöka ta mig ur den situationen snabbt som fan :)

Nu blev det här ganska långt, men så brukar jag göra.

2014-09-11 @ 14:54:55 Website: http://www.ohdarling.org
Hedda Rönnlund

Herregud vilken läskig väg!!

2014-09-12 @ 18:19:31 Website: http://hheddar.blogg.se/
Lena i Wales

Det är verkligen svårt det där med försiktighet, att vara försiktig utan att ta bort nöjet, svårt. Jag tycker tyvärr att det bara blir värre och värre med vad som kan hända eller så är det också så att man får reda på mer idag än förr. Svår avvägning.

2014-09-13 @ 12:14:09 Website: http://lenaiwales.wordpresscom/
Send a letter:


Name:
Remember me?

Mail: (will not be published)


Website:


Comment:

Trackback
I have moved! Check out my new site at Emelie's Travels.
Home

Welcome to my blog! I'm writing mostly in Swedish, but feel free to use the google translation tool to read it in your language.
Stockholm, Sweden
Follow on Bloglovin




Are you interested in my photos? Please visit www.shutterstock.com for more information.


My photography interest started in 2012 when I did my snowseason in Canada. I bought my first DSLR in December 2013 and since then I've been practicing on my own, always trying new things and ame for getting better photos.
- Nikon D610
- Panasonic Lumix DMC GX1
- GoPro Hero3+ Black Edition




Emelie Persson
Stockholm, Sweden





In this blog I'm writing about my life as a backpacker and a seasonal worker. I've been traveling the past five years and just can't stop. I'm simply too dependent and the grass is always greener on the other side they say... I hope to inspire and help other Travellers by sharing my experiences through this blog. If there's any questions, don't hesitate to write a comment or contact my mail. And remember, a little comment will inspire me to write more often!


Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...